وزیر امور خارجه ترکیه خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد

وزیر امور خارجه ترکیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا از نفوذ آمریکا رهایی یابد و به فلسطین را به عضویت کامل سازمان ملل در آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « almayadeen»، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا از نفوذ آمریکا رهایی یابد و به فلسطین را به عضویت کامل سازمان ملل در آورد.

فیدان خواستار اقدام فوی بین المللی در این زمینه شد و تصریح کرد: فلسطین در مقطعی به عضویت کامل سازمان ملل متحد درخواهدآمد و ما این درخواست را از کشورهای برای حمایت از این مسئله داریم.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل باید از گروگان گرفتن یک کشور دست بردارد و به حرف ما گوش دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه بر ضرورت همبستگی و عدالت بین المللی برای فلسطین تاکید کرد.

فیدان در ادامه، اشغالگران اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی متعدد و ارتکاب جنایات جنگی در نوار غزه از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر متهم کرد و گفت: اسرائیل تمام هنجارهای قابل تصور حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته و مرتکب جنایات جنگی در غزه شده است.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه پس از وتوی بحث برانگیز آمریکا در ماه آوریل صورت گرفت.

پس از پیشنهاد الجزایر، واشنگتن تصمیم مبنی بر اعطای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

واشنگتن همچنین با چندین کشور را لابی کرد تا علیه این پیشنهاد رای دهند، اما تلاش هایش نتوانست نتایج مورد نظر را به دست آورد زیرا ۱۲ کشور در شورای امنیت سازمان ملل به اعطای وضعیت عضویت کامل فلسطین رای دادند.

دو کشور دیگر، از جمله سوئیس و بریتانیا نیز از رای دادن خودداری کردند و آمریکا متحده را تنها بدون رای در شورای امنیت سازمان ملل باقی گذاشتند.

به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، رای منفی آمریکا هر پیشنهادی را باطل می کند، حتی اگر حمایت کامل سایر اعضا را جلب کرده باشد.

کد خبر 1767287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha