زیرساخت‌های نظری ورزش بانوان تأمین می‌شود

جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دکتر فهیمه فرهمندپور، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، دکتر فیاضی قائم مقام دبیر و رئیس مرکز رصد و برنامه ریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در محل وزارت ورزش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر فهیمه فرهمندپور، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در این جلسه  با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانش اظهار کرد: چنانچه انسجام‌بخشی به ساحت‌های متنوع زیست اجتماعی بر محور یک دالّ گفتمانی را از جمله مهمترین وظایف حکمرانی بدانیم، صرف‌نظر از وجه ایدئولوژیک نظام‌های مختلف حکمرانی، دیگر ساحت منفک و متمایز از آن محور گفتمانی نخواهیم داشت. هنر برای هنر، علم برای علم، یا ورزش برای ورزش معنا نخواهد داشت. همه ساحت‌ها باید در نسبت با آن گفتمان مسلط، معنا و صورت‌بندی شود.
وی بیان کرد: با این نگاه، نباید گفت مثلاً موضوع ورزش نیاز به پیوست فرهنگی دارد بلکه ورزش خود پیوست و امتداد یک جریان گفتمانی در یک حوزه خاص است که تمامی ملاحظاتش در شکل و شیوه و نظام ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی و اولویت‌گذاری و ... در نسبت با آن نظام فکری تعریف می‌شود. به نظر می‌رسد در این چند دهه، به قدر کافی روی زیرساخت‌های نظری ورزش کار نشده و به صرف پیوست‌های فرهنگی و عدم تعارض‌های شکلی بسنده شده است.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز ما به عنوان نماینده بخش سیاست‌گذار نظام، باید این خلأ را دریابیم و برای جبران آن تلاش کنیم. ستاد خانواده و زنان پرداختن به این بخش، لااقل معطوف به ورزش بانوان را مأموریت خود می‌داند و در طراحی برنامه‌های پیش‌روی خود به آن پرداخته است.
دکتر فرهمندپور با تأکید بر تفاوت برابری و عدالت، افزود: نکته مهم دیگر توجه به شاخص‌های عدالت جنسیتی در حوزه ورزش است. چه بر اساس ملاحظات خاص ورزش بانوان و چه با نگاه به نقش کلیدی سلامت زنان در سلامت خانواده و جامعه، باید توجه ویژه در اختصاص امکانات ورزشی و توزیع فرصت‌های مقتضی به زنان و دختران مورد توجه باشد. همچنانکه در موضوع جوانان هم باید به اقتضائات خاص دختران و پسران توجه و برنامه‌ریزی معطوف به جنسیت در دستور کار باشد.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان همچنین با اشاره به گزارش معاونت جوانان در خصوص مسئله ازدواج تأکید کرد: در موضوع ازدواج، صرف توجه به حمایت اقتصادی یا کاهش هزینه‌ها کافی نیست. اثرگذاری بر جریان فرهنگ اقبال به ازدواج و سنت‌های مرتبط با آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنان که برای تحکیم خانواده صرف سوق دادن جوانان و خانواده‌ها به مشاور و مشاوران بدون توجه به افزایش قدرت عاملیت جوانان و خانواده‌ها، راهگشا و نتیجه بخش نخواهد بود.
وی گفت: یکی‌ از ۱۴‌ میز اولویت‌دار ما برای سال ۱۴۰۳، میز تخصصی ورزش بانوان با ۴ عنوان برنامه مصوب است که بر مسئله محور بودن و قدرت حل مسئله چه در عنوان طرح‌ها و چه در خروجی‌های مورد انتظار آن تأکید داشته و داریم.
دکتر فرهمندپور در پایان ابراز امیدواری کرد: نشست‌های دوره‌ای در دستگاه‌های عضو شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان، به تحرک جدی در برنامه و اقدام در این حوزه در دستگاه‌ها و امتداد فرهنگ خدمت تا ارتقاء هر چه بیشتر شاخص‌های مرتبط با این عرصه بیانجامد.

هاشمی: ورزش بانوان برای حوزه ورزش اهمیت دارد
دکتر کیومرث هاشمی نیز در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده در ادامه این نشست با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و همراهانشان اظهار کرد: امیدواریم این جلسات بتواند ظرفیت‌های بی‌شمار جامعه زنان را بیش از پیش نمایان کند. باعث افتخار است که بین وزارتخانه‌ها دارای معاونت بانوان هستیم و این ظرفیتی است که می‌تواند به توسعه ورزش بانوان کمک کند. امسال اولین بار است که طبق تفاهم نامه‌ای که با فدراسیون‌ها داشتیم و نسبت به افق روشن این معاونت عدد خاصی را برای توسعه بخش بانوان در هر فدراسیون داشتیم.
وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی نیز نسبت به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم که ورزش را به سمت فرهنگی شدن پیش ببریم و برای همه رویدادها برنامه فرهنگی داشته باشیم. خوشحالیم که تمام مجموعه ورزش و جوانان ما دغدغه موضوعات فرهنگی را دارند، به‌ویژه در بخش بانوان که اقدامات خوبی صورت گرفته است و مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرار می‌گیرد. قطعا کاستی‌هایی وجود دارد که نقطه نظرات همه عزیزان می‌تواند راهگشا باشد.
وی اظهار کرد: در جلسه شورای عالی ورزش که در محل وزارت ورزش و با حضور رئیس‌جمهور شهید برگزار شد دو طرح اصلی به تصویب رسید. موضوع اول طرح آمایش سرزمینی است که تکلیف ورزش کشور را مشخص می‌کند و این یک تکلیف قانونی است که مجلس برعهده ما گذاشته است. نزدیک به ۱۰۰ هزار مکان ورزشی در کشور نقطه‌زنی شده است.
دکتر کیومرث هاشمی گفت: همیشه تأکید داشتیم که جمهوری اسلامی به لحاظ سرانه ورزشی خدمات زیادی داشته و این طرح آمایش سرزمینی مشخص می‌کند که تا چه اندازه جمهوری اسلامی خدمات خوب و ارزنده‌ای را در بحث توسعه سرانه ورزشی داشته است. با اجرای طرح آمایش سرزمینی دیگر براساس آمار موجود در هر استان و هر شهر ساخت و سازها را انجام می‌دهیم.
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: مکمل طرح آمایش سرزمینی، طرح ملی پیشرفت ورزش است. ما وظیفه رسیدگی به تربیت‌بدنی کشور را داریم و نقش ما هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌ها و رصد کردن وضعیت بخش ورزش هر دستگاه است.
دکتر هاشمی با اشاره به این موضوع که ورزش بانوان برای حوزه ورزش اهمیت دارد، بیان کرد: قرار است که معاونت بانوان وزارت به معاونت توسعه ورزش بانوان و خانواده تغییر کند. هدف ما این است که ورزش از بدو تولد برای کودکان درنظر گرفته شود و ورزش را از مهدهای کودک آغاز کنیم.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اقداماتی که در حوزه جوانان انجام شده است گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید بحث وام ازدواج جوانان بود و همیشه ایشان تأکید داشتند که در راستای ازدواج آسان برای جوانان اقدامات لازم صورت بگیرد. در همین راستا ۱۵۷ میلیارد تومان وام ازدواج در سال گذشته برای زوج‌های جوان درنظر گرفته شد.
وی ادامه داد: بانوان ورزشکار سازمان یافته هستند در بعضی از رشته‌ها از آقایان نیز جلوتر هستند و این نشان می‌دهد که بحث توسعه ورزش در خانواده جدی گرفته شده است. در حال حاضر به جز یکی دو رشته در رشته‌های مختلف برای بانوان مجوز گرفتیم و این یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. در بحث توسعه سرانه ورزشی در بخش بانوان رشد قابل توجهی داشته‌ایم.
وزیر ورزش گفت: ورزش ظرفیت خیلی خوبی در کشور دارد. ما متولی ورزش در کشور هستیم ولی متولی تربیت بدنی نیستیم. محور اصلی برنامه ملی پیشرفت از آموزش و پرورش می‌گذرد. اعتقاد داریم برای توسعه ورزش باید همه ظرفیت‌ها دراختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار بگیرد. محور اصلی کار ما از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و توسعه همه کشورها در ورزش برپایه توجه به ورزش آموزش و پرورش بوده است.
دکتر هاشمی با اشاره به نقش مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تسهیل‌کننده کارهای وزارت ورزش در مجلس باشد. بسیاری از موضوعات که در مجلس ما نمی‌توانیم به نتیجه برسیم با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعا به نتایج بهتری خواهد رسید.
در ادامه این نشست اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در خصوص مسایل جوانان و ورزش پرداختند که مورد توجه و موضوع تبادل نظر متقابل با مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت.
اهمیت توجه به مسایل جوانان و تحت الشعاع موضوع ورزش قرار نگرفتن مأموریت‌های مرتبط با آنان در وزارت ورزش و جوانان، نقش اثربخش ورزش برای ایجاد ارتباط با اقشار و لایه‌های مختلف جوانان و نوجوانان، ضرورت توجه به سلامت فرهنگی و معنوی اماکن ورزشی و محیط‌های مرتبط با ورزش همگانی به‌ویژه برای زنان، توجه نقش محوری به آموزش و پرورش در تربیت بدنی و استعدادیابی ورزشی، اهمیت توجه به ابعاد فرهنگی حضور کاروان‌های ورزشی در میادین بین‌المللی بخصوص المپیک پاریس در سال جاری، توجه به اقتضائات خاص ورزش بانوان در توسعه رشته‌های ورزشی، نقش ورزش هویت‌محور بانوان در توسعه دیپلماسی جمهوری اسلامی به‌ویژه با کشورهای اسلامی و ورزش دانشجویان و دانشگاهیان از محورهای مطرح در نشست مشترک شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان با وزیر محترم و مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان بود.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه اسبقیان معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، کلهر معاون امور جوانان و کاظمی‌پور معاون امور بانوان هر کدام توضیحاتی را درخصوص عملکرد حوزه خود در دولت سیزدهم ارائه کردند.
همچنین اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از شروع جلسه با حضور بر مزار شهدای گمنام وزارت ورزش به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.
 

کد خبر 1767288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha