رانتی به کاندیداها نمی‌دهیم/ برگزاری مناظرات به دور از تخریب و تهمت

جبلی با اشاره به پخش ۵ مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه یک بر مقابله با تخریب و لجن پراکنی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: به مصادیق لجن پراکنی، توهین، اتهامات غیراخلاقی توجه خواهیم کرد و از ستادهای نامزدها می‌خواهیم در مقابله با تخریب ها ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما  پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۰ خرداد در نشست خبری با  اصحاب رسانه با موضوع تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حاضر شد و به سئولات آنها پاسخ داد.

در این نشست «پیمان جبلی»، رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به شهادت رییس جمهور و شهدای خدمت گفت: حماسه بزرگی که مردم در ایران در بدرقه رییس جمهور شهید آفریدند و قدرشناسی که برای مسئولان انقلابی به جا آوردند، آزمون بزرگی برای مردم و ما در رسانه ملی بود. سرمایه اجتماعی نظام به صورت واضح و آشکار در قاب رسانه ها قرار گرفت و حماسه حضور در مراسم بدرقه شهدا یک بار دیگر خود را نشان داد و این آزمون بزرگی برای ما در رسانه ملی بود که این صحنه های تاریخی قدرشناسی مردم ما از خدمتگزاران خود را در قاب تصویر ثبت کنیم ما تا حد زیادی توانستیم بر اساس دیدگاه مردم سربلند بیرون بیاییم.

رضایت۸۶ درصدی مردم از عملکرد رسانه ملی در پوشش رسانه ای شهدای خدمت

رییس سازمان صدا و سیما افزود: در نظرسنجی که اخیرا  انجام شده ۸۶ درصد مردم از عملکرد رسانه ملی در انعکاس این صحنه ها قدردانی کردند و آن را کاملا مناسب ارزیابی کردند. این حماسه حضور در مراسم بدرقه رییس جمهور و شهید طلیعه ای در حماسه بزرگ انتخابات است؛ همچنین در نظرسنجی هایی که قبل و بعد از شهادت رییس جمهور انجام شد با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت و کاهش حدود ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی مواجه بودیم. به نظر می رسد بخشی از این آمار و واقعیت ها می تواند با رویداد بدرقه و تشییع شهدای پرواز اردیبهشت مرتبط باشد، اگرچه هیچ قاب تصویری نمی تواند این اقیانوس را به تصویر بکشد اما تلاش همکاران ما تا حدی این مهم را محقق می کند البته تبیین ابعاد شخصیت و روحیات خدمتگزاران در مشارکت انتخابات آینده مهم و موثر است.

جبلی تصریح کرد: این آزمون تنها آزمون رسانه ملی در ماه های اخیر نبوده است، در چند ماه اخیر رسانه ملی چند برنامه مهم از جمله انتخابات مجلس، عملیات طوفان الاقصی، عملیات وعده صادق و حوادث بعد از آن و شهادت آیت الله رییسی را پشت سر گذاشته است و همه اینها در ذیل سند تحول سازمان صدا و سیما صورت گرفت، ما توانستیم در یک بازه کوتاه ۲۰۰ کانال انتخاباتی راه اندازی کنیم. انتخابات ۱۱ اسفند یکی از این عرصه ها بود. اما برخی می پرسند فایده این ۲۰۰ کانال چه بوده است؟ شاید این برای مردم بالای شهر چندان فرقی نداشته باشد اما برای مردم مناطق دوردست در استان ها که از این ظرفیت توانستند استفاده کنند، متفاوت بود. برای کاندیداهای انتخابات هم توانستند خودشان و برنامه ها و رویکردهایشان را معرفی کنند، متفاوت بود. این تجربه خوبی بود و رضایت مردم و مقام معظم رهبری را در پی داشت، ما براساس عمل در خطوط سبز این اتفاق را رقم زدیم.

رییس سازمان صدا و سیما اظهار کرد: تمام برنامه هایی که در سازمان انجام میشود بر اساس سند تحول در دوره جدید است که اساس آن عدالت محوری و توجه به هویت و شتاب دهی برای پیشرفت کشورمان است.

وی تصریح کرد:  جمهوریت مبتنی بر معارف دینی و مردم سالاری دینی یکی از اجزای هویتی برنامه های رسانه ملی در ایام انتخابات است، ما در سرفصل عدالت گستری حق برابر برای همه نامزدها  لحاظ شده است.

جبلی با بیان اینکه تحقق مشارکت حداکثری رویکرد اصلی رسانه ملی برای انتخابات پیش رو است، گفت: فرصت سازی برای نامزدهای ریاست جمهوری برای ارایه برنامه ای مدبرانه خود، محور دادن به مسایل اساسی حکمرانی و به ویژه سندمحوری و توجه به برنامه هفتم در طراحی برنامه ها و مسئولان، مشارکت مردم و نخبگان و کارشناسان ارشد در حوزه های اجرایی برای تدوین محورهای مناظره ها از جمله برنامه ریزی های انجام شده در رسانه ملی برای انتخابات آتی است. همچنین مقابله با لجن پراکنی و رعایت اخلاق حسنه انتخاباتی از رویکردهای رسانه ملی در انتخابات است.

پخش ۵ مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه یک/ با تخریب در انتخابات برخورد می شود

پخش ۵ مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه یک

رییس سازمان صدا و سیما درباره مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: پنج مناظره تلویزیونی در نظر گرفته شده که از بعد از مغرب شروع می شوند و همانطور که گفته شد پیش بینی اولیه سه و نیم تا چهار ساعت است و البته اینها متناسب با تعداد نامزدها خواهد بود که ما هم منتظر اعلام اسامی توسط شورای نگهبان هستیم. بعد از آن مراسم قرعه کشی برگزار می شود. محورهای مناظره و آنچه را که در مناظره ها مطرح می شود از قبل اعلام کرده ایم. همچنین مناظره ها از شبکه یک سیما پخش می شود. مجری مناظره ها در دست بررسی است و یک روز قبل از برگزاری مناظره اعلام می شود.

وی با اشاره به برگزاری میزگردهای تخصصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۳ میزگرد تخصصی ۹۰ دقیقه ای برای هر نامزد برگزار می شود که آنها می توانند با مشاوران خود در این میزگرد شرکت کند. همچنین گفت و گوی ویژه خبری هم در جدول برنامه های انتخاباتی قرار می گیرد و  نامزدها در یک برنامه «بدون تعارف» شرکت خواهند کرد.

وی افزود: دو مستند تلویزیون و دو مستند رادیویی هم با توجه به تفاوت ساختاری رادیو و تلویزیون در اختیار نامزدهای مختلف  قرار خواهد گرفت.  همنچنین نامزدها در برنامه رویه دوربین خود را معرفی می کنند و ا این امکان را دارند که ۳۱ برنامه برای ۳۱ استان تهیه کنند که از استان ها پخش شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که نامزدهایی که از امکان حضور قطعی خود مطمئن هستند از همین الان برنامه های ضبطی خود را آماده کنند.

مقابله صدا و سیما با لجن پراکنی علیه نامزدها

رییس سازمان صدا و سیما  تاکید کرد: ما برای جلوگیری و تخریب انتخاباتی و لجن پراکنی و تهمت که نه مورد رضایت مردم و قانون است و نه نامزدها  آن را می پذیرند که در فضای آلوده رقابت کنند با آنها برخورد می کنیم و ستادهای انتخابات هم باید برای این موضوع با ما همکاری کنند.

جبلی درباره انتخابات ریاست جمهوری و امکان استفاده از فضای مجازی از سوی نامزدها گفت: سامانه تلویبیون با مخاطبان چند ده میلیونی در اختیار نامزدها خواهد بود. هر نامزد به صورت ۲۴ ساعته  می تواند در از این سامانه استفاده کندف اینترنت برنامه های تلوبیون برای همه مخاطبان رایگان است. تلوبیون با امکانی که در اختیار دارد، نقش مهمی در حضور نامزدها در عرصه تبلیغات دارد؛ همچنین  ساترا به سکوها و پایگاه های اینترنتی برای استفاده  نامزدها کمک کنند. مجوز پخش زنده به نامزدها با رعایت قوانین داده خواهد شد. تقریبا زیرساخت ها در این مدت کوتاه آماده سازی شده اند.

 رییس سازمان صدا و سیما به سئولات خبرنگاران پاسخ داد:

رسانه ملی هیچ رانتی به کاندیداها نخواهد داد

جبلی در پاسخ به پرسشی درباره نزدیکی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به قائم مقام سازمان صداوسیما و تدابیر لازم برای دوری از جانبداری در رسانه ملی گفت: مصادیق تخلف انتخاباتی درباره مجریان برگزاری انتخابات که صداوسیما هم یکی از آنهاست، کاملا مشخص شده است. هر آنچه رسانه ملی انجام دهد در مقابل چشم همگان است. ما هیچ رانتی نخواهیم داشت. همانطور که گفته شد نتایج نظرسنجی ها را هم به ستادها اعلام می کنیم و تلاش داریم هیچ حب و بغضی ایجاد نشود.

رییس سازمان صدا و سیما اظهار کرد: در این مدت زمان فشرده تبلیغات نامزدها که دو هفته است از سه مناظره دوره های قبل به پنج مناظره رسیده‌ایم و میزگرد هم برگزار می کنیم. همچنین روزهایی را هم آزاد گذاشته‌ایم تا نامزدها بتوانند به تبلیغات میدانی بپردازند. با این حال این زمان فشرده چالشی هم برای ما و هم نامزدها خواهد بود.

وی اظهار کرد: ساختار طرح سوالات را به گونه ای قرار دادیم که امکان ورود به فضای بد اخلاقی به نامزدها در برنامه زنده را نمی دهد؛ سوالات به طور مشخص جلوی کلی گویی ها را می گیرد و نامزد خود را در پاسخ به سوال باید مقید بداند و در محضر نامزد دیگر رعایت اخلاق انتخاباتی را بکند.

پخش برون مرزی برنامه های انتخاباتی

رییس سازمان صدا و سیما درباره برنامه برون مرزی رسانه ملی در ایام انتخابات و سیاست خارجی نامزدها گفت: شبکه های برون مرزی نقش مهمی در انعکاس برنامه های انتخاباتی دارند. در برنامه های برون مرزی یکی از میزگردها درباره سیاست خارجی خواهد بود در مناظره ها هم سیاست خارجی پرداخته می شود؛ شبکه های برون مرزی انعکاس کامل از این انتخابات دارند.

جبلی درباره کشیده شدن انتخابات به دور دوم و مناظره روبرود نامزدها گفت: یکی از احتمالات برگزاری انتخابات در دور دوم است. اینکه مناظره رودررو باشد، تصمیم گیری خواهد شد. تمام برنامه های انتخاباتی در کمیسیون انتخابات باید مورد پذیرش قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: جانب داری رسانه ملی از یک کاندیدا عبور از هنجارهای بی طرفی رسانه ملی است، ما همه تلاش مان این است که به دور از جانب داری باشیم.

رییس سازمان صدا و سیما درباره دادن وقت اضافه به کاندیداها در مناظره ها اظهار کرد: وقت اضافه تصمیم کمیسیون انتخابات  رسانه ملی است، اگر کمسیون تشخیص بدهد به نامزدی توهین شده  و حقی  از او زائل شده زمانی برای او در نظر گرفته می شود که از خود دفاع کند.

جبلی تاکید کرد: مصادیق لجن پراکنی، توهین، اتهامات غیر اخلاقی را به آنها توجه خواهیم کرد و از نهادهای مسئول مطالبه می کنیم که برخورد کنند و از ستادهای نامزدها می خواهیم در مقابله با تخریب ها ورود پیدا کنند تا جلوی این اتفاقات  گرفته شود.

کد خبر 1767341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha