چرا اطراف مسجد «نمره» را سفید رنگ کردند؟

مقامات عربستان با فناوری مدرن به منظور کاهش دما برای حجاج و خنک کردن فضا اطراف مسجد را رنگ سفید زدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، با پیش بینی افزایش میانگین دما در ایام حج از حد طبیعی، سازمان راهداری عربستان فناوری رنگ آمیزی سطوح آسفالت اطراف مسجد نمره را با هدف کاهش دما برای حجاج و خنک کردن آب و هوا تا درجه متوسط تکمیل کرده است.

مسجد نمرة پس از مسجد الحرام، دومین مسجد بزرگ در منطقه مکه مکرمه است که صدها هزار حاجی بیت الحرام، نماز ظهر و عصر را در روز عرفات به جماعت و فردا به تقلید از سنت حضرت محمد (ص) برپا می‌کنند.

 گنجایش مسجد نمره نزدیک ۴۰۰ هزار نمازگزار است، این مسجد شش مناره دارد که هر کدام ۶۰ متر ارتفاع دارند. این مسجد سه گنبد دارد و همچنین  ۱۰ ورودی اصلی شامل ۶۴ در است. این مسجد در مکانی که پیامبر اکرم(ص) در حجة الوداع سخنرانی کرد، ساخته شد.

چرا اطراف مسجد «نمره» را سفید رنگ کردند؟

فناوری مدرن

 فناوری مدرنی که سازمان کل راهداری روی آن کار کرده است، در تحقق آسایش کامل میهمانان خدا از نظر عملی با افزایش سطح خنک کننده آب و هوا اطراف آنها فعالیت می‌کند؛ زیرا رنگ سفید با استفاده از چندین ماده ساخته شده که توانایی جذب مقدار کمتری از پرتوهای خورشیدی را دارند، به کاهش دمای سطح تا حدود ۲۰ درجه سانتیگراد کمک می کند.

«عبدالعزیز العتیبی» سخنگوی رسمی سازمان کل راهداری عربستان گفت: اجرای فناوری کاهش دمای سطوح آسفالت با انعکاس نور خورشید، با مشارکت تعدادی از طرف های شرکت کننده برای خدمت رسانی به حجاج با هدف کمک به کاهش دما انجام می شود.

وی افزود: این موضوع سال گذشته در مناطقی خاص و در مسیرهای پیاده منتهی به رمی جمرات در مشاعر مقدسه که درجه حرارت بالا می رود، آزمایش شد که این آزمایش با کاهش دما از ۱۲ تا ۱۵ درجه موفقیت آمیز بود.  به طوری که امسال این آزمایش منطقه اطراف مسجد نمره نزدیک به ۲۵ هزار متر مربع را دربرمی گیرد.

العتیبی خاطرنشان کرد: مکانیسم خنک‌سازی جاده‌ها، با انعکاس پرتوهای خورشید و کاهش دما در طول شبانه روز به صورت علمی انجام می‌شود؛ محصول مورد استفاده به‌دنبال ایجاد محیط‌های راحت‌تر در مناطق عابران پیاده به منظور محیط سالم تر و کیفیت زندگی بهتر است.

چرا اطراف مسجد «نمره» را سفید رنگ کردند؟

 یک موج داغ

مقامات عربستان پیش بینی کردند که دمای هوا در موسم حج امسال ۱۴۴۵ هجری قمری «بیش از حد معمول» باشد.

 ایمن بن سالم غلام، مدیر عامل مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی گفت: آب و هوای پیش بینی شده برای حج امسال شاهد افزایش میانگین دمایی است که به یک و نیم تا دو درجه بالاتر از حد طبیعی مکه مکرمه و مدینه منوره می رسد.

مدیر عامل مرکز ملی هواشناسی کشور در نشست خبری با بررسی وضعیت هوای مشاعر مقدس در درایام حج امسال گفت: پیش بینی ها حاکی از هوای گرم تا بسیار گرم به همراه فعالیت بادهای سطحی در طول روز است که ممکن است باعث افزایش گرد و غبار به خصوص در مناطق باز و بزرگراه ها شود.

 وی افزود: این مرکز به دنبال ارائه تمامی تکنیک های هواشناسی در مشاعر مقدسه است تا به بالاترین درجه دقت در داده های صادر شده از سوی خود دست یابد، چرا که در مسیر افزایش تعداد ایستگاه های اتومات در مشاعر و راه های منتهی به آنها در امسال حرکت می کند تا تعداد آنها به ۳۳ ایستگاه اتوماتیک ثابت و سیار علاوه بر ایستگاه ها در منا و عرفه که به صورت شبانه روزی در حال کار هستند، برسند.

کد خبر 1767419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha