همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

سوابق و وعده های انتخاباتی مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پس از اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ۶ نامزد نهایی این انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور معرفی شدند؛ مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف ۶ کاندیدایی هستند که تایید صلاحیت شدند.

در این گزارش سوابق و رزومه و وعده های انتخاباتی این داوطلبان در هنگام ثبت نام در انتخابات و در ستاد انتخابات کشور را مرور می کنیم.

۱-مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ مهاباد استان آذربایجان غربی است.

همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو است. سابقه نمایندگی در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس) و یازدهم مجلس و همچنین سابقه فعالیت به عنوان وزیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم (اصلاحات) و ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز را در کارنامه سوابق خود دارد.

پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر داوطلب نامزدی این انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

۲-مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی متولد دی ماه ۱۳۳۸ در قم است.

همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

وی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی در استان های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت کرد. پورمحمدی از جمله روحانیونی است که تجربه ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذیرش جایگاه قائم مقام این وزارتخانه در سالهای ۷۶ تا ۷۸ به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در سیاست ایران تبدیل شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ وزیر کشور دولت نهم بود و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت.

پورمحمدی سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت چهار سال وزیر دادگستری شد. اکنون به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کند و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز می باشد.

وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده است. مؤلف کتاب‌هایی درباره حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است.  

۳-سعید جلیلی

سعید جلیلی متولد ۱۳۴۴ در مشهد مقدس است.

همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

سعید جلیلی پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از ۴ میلیون رای کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.

وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع آیت الله سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

عضویت در «کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی» و «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی» مستقر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ریاست «کمیته مبارزه با تحریم» در سوابق جلیلی وجود دارد.

جلیلی در دفاع مقدس دیدبان لشکر نصر خراسان بود و در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پای راست مجروح و جانباز شد.

۴-علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ شهر ری است.

همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

وی هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند و در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد.

زاکانی دارای مدرک دکترای عمومی بوده و در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رساند.

وی سابقه عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(س) و بیمارستان شریعتی را نیز دارد. عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز بوده است.

زاکانی در مجالس هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران بوده و در دوره یازدهم نیز به عنوان نماینده قم به مجلس راه یافت.

ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران، عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر از دیگر مسئولیت‌های زاکانی به شمار می‌رود.

زاکانی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع آیت الله سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

۵-سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی متولد ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان خراسان رضوی است.

همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم است که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد. نایب رئیس مجلس یازدهم بود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده است و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده است.

وی متخصص گوش و حلق و بینی است و پیش از ورود به عرصه سیاست ضمن طبابت، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را بر عهده داشت.

قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کرد.

۶-محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف متولد شهریورماه ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد است.

همه چیز درباره نامزدهای ریاست جمهوری

محمدباقر قالیباف هم اکنون نماینده مردم تهران و رئیس مجلس شورای اسلامی (دوره دوازدهم) و رئیس مجلس دوازدهم است. سابقه عضویت و ریاست مجلس یازدهم را دارد.

در کارنامه وی، شهرداری تهران (از شهریور ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۶)، فرماندهی نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی هوافضای سپاه ثبت است. دارای دکترای جغرافیای سیاسی بوده و  دارای درجه نظامی سرتیپ پاسدار و مرتبه علمی دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است.

وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انتخاب شد و سه سال پس از آن در سال ۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۹ به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد.

قالیباف پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، در شهریورماه سال ۸۴ با رأی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و سه دوره متوالی یعنی به مدت ۱۲ سال به عنوان شهردار تهران فعالیت کرد.

وی سه مرتبه تجربه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های نهم (سال ۱۳۸۴) و یازدهم (سال ۱۳۹۲) و دوازدهم (۱۳۹۶) را دارد؛ البته در انتخابات ۹۶ تا پایان در صحنه انتخابات باقی نماند و به نفع آیت الله سید ابراهیم رئیسی از رقابت کناره گیری کرد.

یادآور می شود،  برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی و مطابق با تقویم انتخابات در روز هشتم تیرماه ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

کد خبر 1767423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha