کاندیداها به قدر توان‌شان وعده دهند/توهین و تهمت از دایره اخلاق خارج است

آیت‌الله تحریری گفت: اخلاق اسلامی در مسئله تبلیغات ایجاب می‌کند که شخص تنها آنچه را که در توانش است، اظهار کند و وعده دهد و دیگران را تخریب نکرده و به آنها توهین و فحاشی نکند.

آیت الله تحریری، تولیت مدرسه علمیه مروی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد اخلاق انتخاباتی و توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در بدنه بابرکت انقلاب و نظام اسلامی فعالیت می‌کنیم، مبانی و چارچوب این انقلاب ایجاب می کند که همه اموری که در این انقلاب و در این جامعه تحقق پیدا می کند، رنگ اسلامی داشته باشد. رنگ اسلامیت در مرحله اول این است که ما به خدا، دستورات الهی و پیاده شدن آن در جامعه ملتزم باشیم و دستورات دینی را با این التزام بجا بیاوریم.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: دستورات اسلامی برای رسیدن انسان به آن کمال مطلوب مادی و معنوی است. کمال مادی انسان این است که انسان ها در هر سطحی از سطوح جامعه که هستند به آن مواهب مناسب مادی خود دست یابند و رسیدن به مواهب مناسب مادی آنها در پرتو عدالت اجتماعی و اسلامی و مراعات حقوق اقشار باشد.

وی با بیان اینکه این حقوق در تعالیم ما به طور کامل نوشته شده است، افزود: یکی از این حقوق در سمت اجرایی حق مجری بر مردم و حق مردم بر مجری حاکم است. مجری در انقلاب اسلامی باید پیاده کننده قوانین اسلام بوده و تحت رهبریت اسلام کارهایش را انجام دهد. لذا ابتدا باید آگاهی کلی به دستورات شرع مقدس و نیز تبعیت از دستورات اسلام داشته باشد، دوم توان مدیریت جامعه را در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و روابط سیاسی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در مرحله سوم نیز رییس جمهور از کسانی استفاده کند که آنها نیز در این عرصه های گوناگون اجتماعی این درک ها و التزامات را داشته باشند، همان طور که علی (ع) به مالک اشتر فرمود: «بدترین حکمای تو آنهایی هستند که در حاکمیت های ظالم دست نشانده آنها و تابع قوانین ظالمانه آنها بودند و تحت حاکمیت اسلامی نبودند. همچنین حضرت علی (ع) در یکی از خطبه های خود می فرمایند: «این علم را جز اهل بصر و اهل صبر و اهل علم به مواضع حق نمی تواند به دوش بکشد» یعنی کسانی که پیرو خط امیرالمومنین(ع) و حاکمیت دینی باشند هم باید بصیر به اوضاع زمانه، دستورات شرع مقدس، حقوق به مردم باشند و همچنین در این درک و پیاده کردن این دستورات اهتمام داشته و همه آنها را در جای خود پیاده کنند.

وی خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری تصریح کرد: اخلاق اسلامی در مسئله تبلیغات ایجاب می کند که شخص تنها آنچه را که در توانش است، اظهار کند و دیگران را تخریب نکرده و به آنها توهین و فحاشی نکند. 

وی تاکید کرد: او بایست کارهای خوب انجام شده را بیان کند، مواضع حق طلبی ایجاب می کند تا افراد تنها خود، اطرافیان و همفکران خود را نبینند و خود، اطرافیان و صاحبان فکر همه باید در محور حق در انقلاب اسلامی حرکت کنند. اگر این امر اتفاق بیفتد، هم مردم به سراغ شخص اصلح خواهند رفت و هم اینکه انشاءالله شخص اصلحی روی کار خواهد آمد تا تبدیل به یکی از بازوان رهبری اسلامی شود.

آیت الله تحریری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اجرای برخی از برنامه های کاندیداها قابلیت اجرا ندارد، مردم چگونه می توانند آنها را تشخیص دهند گفت: باید به وعده های کاندیداها توجه شود تا این وعده ها با ظرفیت موجود هماهنگ باشد؛ ضمن اینکه ما در سه سال زحمات شبانه روزی آیت الله رییسی مشاهده کردیم که چگونه توانست با امکانات کم یک کار عظیمی را شکل دهد یعنی باید در صحنه عمل حضور داشته باشد بنابراین هم جنبه اجرایی و هم سلامت فکر و سلامت فعالیت های او باید مورد تایید باشد.

کد خبر 1767509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha