بیش از ۲۶ ویژه‌برنامه صنایع‌دستی دراستان سمنان برگزار می شود

سلطانی پوراز برگزاری بیش از ۲۶ عنوان برنامه برای گرامیداشت هفته صنایع‌دستی در استان سمنان خبر داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، سمانه سلطانی پوردر جمع خبرنگاران ضمن تبریک این هفته به فعالان، هنرمندان، اساتید و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی گفت: برگزاری بیش از ۲۶ ویژه‌برنامه شامل افتتاح فروشگاه‌ها و خانه صنایع‌دستی، رونمایی از فاز نخست مستندنگاری و آلبوم آثار صنایع‌دستی استان سمنان، برگزاری نشست خبری هفته صنایع‌دستی، برگزاری اجرای زنده صنایع‌دستی، برپایی بازارچه و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و ... برای گرامیداشت هفته صنایع‌دستی تا ۲۷ خردادماه در تمامی شهرستان‌های استان سمنان در دستور کار قرار دارد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: افتتاح اولین خانه صنایع‌دستی سمنان در روستای خیرآباد با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هفته صنایع‌دستی انجام شد.

وی با بیان اینکه  هنرمندان صنایع دستی در این خانه هم آموزش می بینند و هم آثار خود را عرضه می کنند، افزود: خانه صنایع دستی خیرآباد با مساحتی بالغ بر ۱۳۰ متر مربع با ایجاد زمینه اشتغال ۱۰ نفر  در دو بخش فروشگاه و آموزشگاه در رشته های نمد مالی، چرم، سفال، سرامیک، بافته های داری فعالیت می کند.

 سلطانی پور گفت:تولید زنده رشته های صنایع دستی جهت آشنایی علاقه مندان و گردشگران در این خانه توسط هنرمندان، برگزاری نشست‌های تخصصی و جشنواره‌ها و اجرای تولید زنده در مناسبت‌های خاص متناسب با تقویم در ایام نوروز و روز جهانی صنایع‌دستی و...، ارائه مشاوره به هنرمندان و هنرجویان صنایع دستی، تهیه مواد اولیه برای هنرمندان و هنرجویان، برگزاری نمایشگاه ها بصورت مستمر و طراحی خلاقانه، تولید وآموزش برنامه هایی برای جذب گردشگر و هنرجویان و دانشجویان و اساتید، دارای فروشگاه و...، موضوع فروش، ارتباط بیشتر بین هنرمندان، ایجاد فضای کارگاهی برای دانشجویان این حوزه و ترویج هنرهای صنایع دستی، از جمله دیگر اهداف ایجاد این مکان است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه ظرفیت‌ها و فعالیت هنرمندان موجب می‌شود که ما هم برای حمایت از هنرمندان تلاش و اقدام کنیم، افزود:در راستای حمایت از این خانه و هنرمندان صنایع دستی، مشوق‌هایی مانند تسهیلات، تخفیف در حامل‌های انرژی و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید براینکه یکی از گام‌های درست جذب گردشگر به روستاها را احداث خانه‌های صنایع‌دستی است، ادامه داد: هویت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در سایه این خانه‌ها محقق شود.

سلطانی پور گفت: در این هفته فروشگاه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌های سمنان و شاهرود افتتاح می‌شود.

وی افزود: از دیگر رویدادهایی که برای نخستین بار در طول تاریخ صنایع‌دستی این استان در هفته صنایع‌دستی به وقوع می‌پیوندد، رونمایی از فاز اول مستند نگاری صنایع‌دستی و آلبوم آثار صنایع‌دستی استان سمنان است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: بازدید از کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی جهت رفع مشکلات و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و موفق، حضور بر سر مزار هنرمندان آسمانی صنایع‌دستی از برنامه‌هایی است که در هفته صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌شده است.

سلطانی پور افزود: برنامه‌ریزی جهت حضور راهنمایان گردشگری در کارگاه‌های صنایع‌دستی به‌منظور آشنایی با هنرمندان و معرفی محصولات صنایع‌دستی به گردشگران، برپایی نشست و دورهمی هنرمندان با مسئولان شهری و استانی، فراهم کردن شرایط بازدید دانش آموزان و عموم مردم از مراکز فروشگاهی و کارگاه‌های آموزشی و تولیدی صنایع‌دستی به‌منظور آشنایی با روند تولید و معرفی محصولات صنایع‌دستی و برگزاری اجرای زنده در محل آثار تاریخی از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در استان سمنان است.

وی گفت: برنامه‌هایی نیز در حوزه اصحاب رسانه شامل بازدید از کارگاه‌های هنرمندان با اجرای فم تور با حضور خبرنگاران و رسانه‌ها و مدیران و دولتی در شاهرود و ... در نظر گرفته‌شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: تبادل تفاهم‌نامه با شرکت شهرک‌های صنعتی استان در زمینه راه‌اندازی شهرک صنایع‌دستی و مشارکت در برگزاری مسابقه طراحی و دوخت لباس مدارس استان، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی جهت معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی از دیگر رویدادهای هفته صنایع‌دستی در استان سمنان است.

سلطانی پور درباره حمایت‌های صورت گرفته از هنرمندان صنایع دستی در استان بیان کرد: یکی از رویکردهای میراث فرهنگی ارتقای توانمندی‌های هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی است که برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای مهارت از آن دست است.

وی با بیان اینکه در استان سمنان دوره‌های آموزشی برای ۳۵۰ هنرمند صنایع دستی برگزار شد، افزود: این دوره‌ها شامل بازاریابی، بسته بندی، دوره‌های آموزشی در رشته‌های تخصصی مانند گلیم بافی، سوزن دوزی و خرک بافی و … هستند که مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه این دوره‌های توانمند سازی از نردین میامی تا گرمسار و شهمیرزاد برگزار شده است، بیان کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی استان دارای مهر اصالت ملی و بین‌المللی هستند.

سلطانی پور با بیان اینکه مهر اصالت ملی رویداد ارزیابی صنایع دستی است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و صنایع دستی هنرمندان بر اساس معیارهایی مانند کیفیت ساخت، نوآوری و … دسته بندی می‌شود، گفت: در سال قبل شاهد بودیم که این رویداد چه به لحاظ آموزشی و چه میزبانی دوره در دو روز در شاهرود و سمنان برگزار شد و نتیجه آن نیز دریافت مهر اصالت ملی توسط ۳۳ اثر هنرمندان استان بود که بسیار خبر مسرت بخشی است.

وی افزود: در شش دوره قبلی یعنی ۱۲ سال تنها ۵۳ اثر هنرمندان فعال در زمینه‌های مختلف صنایع دستی استان سمنان توانسته بودند مهر اصالت کالای تولیدی در عرصه ملی را کسب کند و ما توانستیم در یک دوره برگزاری ۳۳ اثر هنرمندان را به این جمع بیافزاییم.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان سمنان همچنین از دوره‌های آموزشی صنایع دستی برای اقشار مختلف در سراسر استان خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۰۰ نفر از زندانیان استان در دوره‌های آموزشی میراث فرهنگی حضور پیدا کرده و دارای مهارت شدند.

سلطانی پور با بیان اینکه پرداخت تسهیلات از دیگر اقدامات حمایتی میراث فرهنگی در قبال صنایع دستی است، تاکید کرد: تلاش کردیم که در این زمینه عدالت را رعایت و فقط به کسانی وام‌ها را پرداخت کنیم که مستعد تولید بوده و مشکلات در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از منابع وام‌های مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ قانون بودجه و تبصره ۱۶ به هنرمندان صنایع دستی استان سمنان پرداخت شد، تاکید کرد: این میزان تسهیلات نسبت به سال قبل از آن از رشد دو برابری برخوردار بوده است.

کد خبر 1767604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha