مرمت ۱۵۰۰ نسخه خطی دوران عثمانی در الجزایر

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه با همکاری الجزایر، یک هزار و ۵۰۰ نسخه خطی دوران عثمانی را در الجزایر، شناسایی و مرمت کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا)، یک هزار و ۵۰۰ نسخه خطی دوران عثمانی را در شهر اغواط الجزایر شناسایی، طبقه بندی، مرمت و به رسانه های دیجیتال منتقل کرد.

گوکشان قاقان، هماهنگ کننده تیکا در الجزایر، در مراسم اعطای گواهینامه به دانشگاهیان شرکت کننده در مرمت، گفت: این نسخه‌های خطی به طور سیستماتیک در تمام شهرهای الجزایر در زمان اشغال فرانسه از بین رفتند.

وی تاکید کرد: نسخه‌های خطی در برخی مساجد، زوایای صوفی و خانه‌ها نگهداری می‌شود و تا به امروز باقی مانده است و ما پیگیر آنان شدیم.

مرمت ۱۵۰۰ نسخه خطی دوران عثمانی در الجزایر

وی افزود: زمانی که تیکا این پروژه را آغاز کرد، مردم از چندین شهر الجزایر با دفتر ما تماس گرفتند و به ما اطلاع دادند که نسخه‌های خطی دارند.

قالقان گفت: این پروژه تاریخ مشترک ترکیه و الجزایر را نشان می‌دهد و به ایجاد آگاهی از نسخه‌های خطی در الجزایر کمک می‌کند.

این پروژه با هماهنگی تیکا و با همکاری انجمن نسخ خطی ترکیه و مرکز تحقیقات علوم و تمدن اسلامی و با حضور ۲۲ نفر از دانشگاهیان و متخصصان انجام شد.

مرمت ۱۵۰۰ نسخه خطی دوران عثمانی در الجزایر

کد خبر 1767611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha