حل مسائل روزمره مستلزم نگاه تمدنی است

جلیلی، حل مسائل روزمره را مستلزم یک نگاه بلندمدت و تمدنی دانست و گفت: ما امروز نیاز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران داریم. در برابر یک دنیا فرصت بی نظیر برای تولید ثروت و اقتدار و عزت با مشارکت همه مردم هستیم و از طرفی باید برای مشارکت مردم و حل مشکلات دستگاه فرسوده دولت، فکر و ایده داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سعید جلیلی سه شنبه (۲۲ خرداد) در برنامه «بامردم» از حماسه حضور مردم در تشییع تاریخی رئیس جمهور شهید و جمعی از شهدای خدمت قدردانی کرد و گفت: شما مردم، شهادت رئیس جمهور صادق و خدمتگزار را به حماسه تبدیل کردید و در ۴۵ سال گذشته بارها و بارها نشان دادید، بیرون کشیدن فرصت‌ها از دل تهدیدها هنر شماست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضور مردم در صحنه انتخابات را مغتنم شمرد و افزود: امروز در آستانه یک تصمیم سرنوشت‌ساز قرار داریم.

وی تصریح کرد: با حضور پرشور و کم نظیر مردم در این انتخابات رقابتی؛ جهان جلوه درخشان دیگری از حماسه جمهوریت را در ایران اسلامی و انقلابی خواهد دید. به کوری چشم دشمنان؛ این جمهوری؛ گام بلندی، رو به آیندەه درخشان و تمدن ساز خود برخواهد داشت و اقتدار و عزت کشور در فضای بین‌المللی به اوج خواهد رسید.

جلیلی با بیان اینکه در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم، تصریح کرد: مطالعه دو روند به ما نشان می‌دهد که در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم؛ روند تحولات جهان، روند پیشرفت‌های مردم ایران را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز، یک جهان فرصت پیش روی ما قرار دارد و این فرصت‌ها می‌تواند ایران را جهش دهد. این فرصت‌ها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود.

جلیلی با بیان اینکه نباید این فرصت تاریخی را از دست داد، تاکید کرد: ابتدا باید این فرصت‌ها را شناخت و برای استفادە حداکثری از آن برنامه ریزی کرد تا نه تنها مشکلات کشور حل شود، بلکه به پیشرفتی دست یابیم که در تراز شایستگی‌های مردم ایران باشد و این اقدام با ایفای نقش همه مردم و استفاده از ظرفیت همگان ممکن می شود.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برنامه تدوین شده باید بر پایه مطالعات عمیق و با استفاده از تجربه‌های علمی و عملی باشد و به درکی عمیق از ریشه‌های مسائل کشور رسیده باشد، به راهکارهای حساب شده‌ای دست یافته و سال‌ها روندهای جهانی را با بینشی عمیق دنبال کرده باشد و از دستاوردهای مردم ایران آگاهی داشته باشد.

جلیلی با بیان اینکه با مطالعه شب امتحانی نمی‌شود در این بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت، خاطرنشان کرد: طی یازده سال گذشته عمده وقت من و صدها نفر از همراهانم در گفتمان دولت سایه، بر شناخت مسائل کشور و راه حل آن‌ها متمرکز بود بنابراین کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده‌های سیاسی شرکت کنم. در این مدت تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیه‌ها و لابی‌ها و جلسات کم مایه سیاسی ببندم و در مقابل، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس، متخصص، مدیر، دانشمند، فعال اجتماعی، دانشگاهی گشودم، کسانی که از ماندن پشت لابی‌های خسارت‌بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند.

وی با اشاره به تشکیل ده ها کارگروه تخصصی با حضور سلایق مختلف، گفت: ده‌ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه حل‌های جدید تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم.

جلیلی با تاکید بر این که رئیس‌جمهور بعدی حتی یک روز هم فرصت تأمل و تردید و تاخیر قبل از شروع دولت ندارد، خاطرنشان کرد: به اتکای سال‌ها بررسی و آمادگی، حتی یک روز را از دست نخواهیم داد، بلکه از آنجایی که سال‌ها مسائل کشور را  با کمک کارشناسان با تجربه، دقیق و مستمر پیگیری کردیم، از همان فردای انتخابات کار را شروع خواهیم کرد؛ آن هم با تصمیمات نقطه‌زن و راهبردی و البته اولویت‌دار و نه تصمیم‌های فرعی و نمایشی. 

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولتی که صدها اولویت دارد، یعنی هیچ اولویتی ندارد، گفت: مسائل کشور راه حل های آماده دارد اما محال است ایده و راهکاری بدون اینکه به اولویت تبدیل و دستور کار سیاستمدار شود، به عرصه تحقق راه یابد.

جلیلی تاکید کرد: ادعا می‌کنم و بسیاری به این شهادت می‌دهند که به تصویر جامع، درک دقیق و تحلیل عمیقی از مسائل کشور رسیده‌ایم و با جمع‌بندی‌های کارشناسی و راهبردی، برنامه‌های حساب شده‌ متنابهی تهیه کردیم که نه محصول یک تکاپوی عجولانه چندروزه یا چندماهه، که حاصل یک فرآیند روشمند کارشناسی و تجربی حداقل ۱۱ ساله است.

این نامزد انتخاباتی گفت: به عنوان کسی که سالها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی، معتقدم بیشتر از اینکه نگران تهدیدهای داخلی و خارجی باشیم، باید نگران استفاده نکردن و هدر دادن فرصت ها و ظرفیت های کشور باشیم.

وی با بیان اینکه امروز در یک فرصت تاریخی بزرگ هستیم، خاطرنشان کرد: هر ملتی که از فرصت های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند. تدبیر یعنی باید فرصت های فرهنگی، تاریخی، منطقه ای، اقتصادی، علم و فنآوری را از قبل شناخت و اولویت بندی و برنامه ریزی کرد تا با اشراف کامل اجرایی کنیم. با همین پشتوانه، در بزنگاه های تصمیم گیری، دولت سایه تلاش کرد با تصمیم سازی‌های کاملا تخصصی، و ناظر به منافع ملی، دولت ها را با هر گرایشی یاری کند.

جلیلی ادامه داد: یادی کنم از برادر عزیزمان رئیس جمهور شهید و محبوب ملت که با دلسوزی، از هریک از این نامه ها با اخلاص استقبال می کرد، ارجاع می داد و یا پیگیری کرد که مجموعه ای از دستورهای شهید رئیسی روی این پیشنهادها به اطلاع شما خواهد رسید.

وی در ادامه انضباط مالی را یکی از اصلی ترین اولویت های رئیس جمهور آینده برشمرد و افزود: براساس جمع بندی که بر پایه مطالعه نسبتا گسترده راجع به مالیه ایران از مشروطه تا امروز، تجربه صنیع الدوله و مورگان شوستر و گروه مشاوران هاروارد داشتم، انضباط مالی را امری مهم تلقی می کنم.

جلیلی با اشاره به سوابق مدیریتی و اجرایی خود گفت: سی سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم، بعدها در جایگاه معاون وزیرو بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخشهای دولت مختل خواهد شد.

وی در تعریف انضباط مالی گفت: انضباط مالی در تعبیر محاوره ای یعنی حساب_کتاب! شما یک منبع آب دارید. قرار است این منبع با یک شبکه لوله کشی به باغچه های تشنه برسد. اگر لوله ها و شلنگ هایی که قرار است بودجه کشور را به مصارف ضروری برسانند سوراخ باشند و نشتی داشته باشند شما هر چقدر هم که منبع را پرآب کنید باز تشنگی باغچه ها برطرف نخواهد شد. نفت ۲۰ دلار است مشکلات هست، ۷۰ دلار میشود هست، ۱۳۰ دلار میشود باز هم هست. اشکال کجاست؟

جلیلی با اشاره به مثال های مرتبط با انضباط مالی گفت: یکی دو نمونه از این نشتی های بی رسیدگی را مثال می زنم که ببینید تحقق انضباط مالی چه تاثیرات بزرگی می تواند داشته باشد. اولین نمونه مسئله میترینگ است. ما سالانه چند میلیارد دلار نشتی و پرتی در تولید و فروش نفت و گاز داریم. چند میلیارد دلار!! چطور دولتی که حساب درآمدهای خود را بطور دقیق نداشته باشد می تواند برای مخارج کشور برنامه ریزی کند؟ شما باید اول لوله و آخر لوله انتقال نفت را اندازه بگیرید که همان قدر که وارد لوله می شود خروجی داشته باشد. وگرنه چند درصد از نفت که وارد لوله می شود به خروجی خودش نمی رسد! اصطلاح فنی اش میترینگ است. یعنی اندازه گیری و حساب کتاب پیداکردن. با یک تدبیر حساب شده میشود سالانه از هرز رفتن میلیاردها دلار جلوگیری کرد.

جلیلی تاکید کرد: یکی از راه های منضبط کردن دولت، اشراف دولت به جریان پول در کشور است. پولهای بزرگ کجا می رورد و دست کیست!؟ دولت وقتی حکمرانی ریال نداشته باشد پاسخ این سوالها را ندارد. بانکها! چون همین قضیه درباره بانکها هم صدق می کند. میدان اقتصاد در اختیار بانکها است. عملا بانک ها اولویت ها را با جهت دهی تسهیلات تعیین می کنند. مثلا کلی مال سازی می شود ولی چه زمانی این قضیه اولویت یک دولتی بوده است؟ دولت باید تعیین اولویت کند. تعیین اولویت یعنی تعیین مقصد برای تسهیلات بانکی. بانک نباید با رفتار سلیقه ای به دوستان و شرکتهای خود وام دهد!

وی خاطرنشان کرد: به جای آنکه حکمرانی پولی در اختیار دولت و بانک مرکزی باشد، در نهایت تاسف، بانکهای خصوصی برای پول کشور تصمیم می گیرند. بانک مرکزی هم فقط با توصیه اخلاقی درخواست توقف ناترازی می کنند! و مثلا می گوید ظرف شش ماه این ناترازی را برظرف کنید و این شش ماه ها، چند سال است که دائما تمدید می شود! خب چه فایده!؟ علیرغم تلاشی که در دولت سیزدهم برای کنترل نقدینگی شد، باز در کمتر از دو سال خلق پول و استقراض بانکهای خصوصی از بانک مرکزی بیش از ۷ برابر رسید. عدد و رقم ها خیره کننده است. فقط یک بانک خصوصی تا اسفند ماه پارسال ۱۸۰ هزارمیلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده و بیش از هفت درصد تورم به گرده مردم تحمیل کرده است.

مشارکت مردم در پیشرفت کشور؛ سرفصل مهم دولت آینده و نقش دانشگاه ها در پیشرفت کشور و اقتصاد روستایی و نقش روستاها در تولید و پیشرفت کشور از دیگر موضوعات محوری سخنان سعید جلیلی در این برنامه بود.

این نامزد انتخابات با اشاره به طراحی سازوکاری برای سرمایه گذاری مردم در پروژه های سود ده گفت: اگرسازوکاری تعریف شود تا مردم در سهام پروژه های سود ده مثل ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه سرمایه گذاری کنند، این دو سر سود خواهد شد. اعتماد مردم صدمه دیده است. در سال ۹۹ از مردم دعوت کردیم وارد بورس شود، به جای این که بازار اولیه را رونق بدهیم، مردم را در بازار ثانویه مشغول کردیم. مردم به جای مشارکت در اقتصاد مولد، افتادند به بورس بازی. در نهایت مردم ضرر کردند، و اعتماد انها از بین رفت. این ناشی از برنامه نداشتن دولت بود. باید مردم را وارد اقتصاد کرد و برایش برنامه هم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در لحظه ای که نظم دنیا و منطقه غرب آسیا در حال تغییر است، ما بیش از هر لحظه دیگری به «تصمیم های نقطه زن» نیاز داریم در غیر این صورت از سایر کشورها چند دهه عقب خواهیم ماند.

این نامزد انتخابات با اشاره به نمونه هایی از این فرصت ها که برای تولید ثروت و جهش اقتصادی پیش روی کشور قرار دارد، گفت: اقتصاد دریامحور یکی از این موضوعات است. بسیاری از کشورهای دنیا که سواحلی کمتر از ایران و موقعیت دریایی ضعیف تر از ما دارند چندین برابر ما از برکات دریا منتفع می شوند.

جلیلی، توسعه اقتصاد دریا را از اولویت های دولت خود برشمرد و افزود: دریا امروز منبعی سرشار برای تولید ثروت و نقش آفرینی در تحولات جدید بین المللی است. بسیاری از مسائل اقتصادی کشور را می توان زیر چتر اقتصاد دریا سامان داد. از تولید آبزیان گرفته تا ساخت و تعمیر کشتی های باری و مسافری.

وی در ادامه گفت: همان طورکه سال ۱۴۰۰گفتم ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی داشته و ماجراهای بزرگی گذرانده است. ما در جهان فقط یک کشور نیستیم، یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم. هنر مردم ایران، انتخابهای بزرگ است. با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این نقش تمدنی ایجاد شد. امروز دوباره بعد از صدها سال ما شخصیت هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شدند و در بعضی رشته ها در رده های یکم تا پنجم دنیا هستیم. از ابن سیناها تا کاظمی آشتیانی ها. از خواجه نصیرها تا شهید شهریاری ها، از خوارزمی ها تا فخریزاده ها و از سربداران تا قاسم سلیمانی ها.

جلیلی تاکید کرد: راه درازی را آمدیم و امروز در یک پیچ تاریخی هستیم. در یکی دو قرن گذشته هر بار که ما خواسته ایم جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی ما تلاش کردند مانع شوند. متاسفانه جریان هایی را هم از داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند. امیر کبیر حرکت بزرگی را شروع کرد ولی علیه او فضاسازی شد و در نهایت او را به شهادت رساندند. ما در دوره های مختلف شخصیت هایی داشتیم که توانستند کشور را به افق های بلند برسانند ولی به دست جریان های سرسپرده غرب کنار زده شدند. از سید جمال تا شهید مدرس از مشروطه تا نهضت نفت. و بقیه نقاط عطف مبارزات ملت ما.

وی حل مسائل روزمره را مستلزم یک نگاه بلندمدت و تمدنی دانست و گفت: ما امروز نیاز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران داریم. در برابر یک دنیا فرصت بی نظیر برای تولید ثروت و اقتدار و عزت با مشارکت همه مردم هستیم و از طرفی باید برای مشارکت مردم و حل مشکلات دستگاه فرسوده دولت، فکر و ایده داشت. از جهت انتخاب پیش رو حساس و مهم است. همه ما مردم ایران، باید هوشمندانه انتخاب مهمی داشته باشیم. انتخاب درستی برای استمرار خدمت، صداقت و سلامت، و برای ایجاد دولت دانایی و توانایی. دولت صداقت و سلامت. برای برای رفع موانع حضور مردم، و برای جبران عقبماندگیها. برای تولید و تلاش با همدلی و اخلاق و هوشمندی سیاسی بدون سیاسی بازی، و برای ایرانی در جایگاه جهانی و در تراز آرمان ها و ارزشهای بلند انقلاب اسلامی.

جلیلی تصریح کرد: اکنون این ماییم که به جای سرگرم شدن به انبوهی از کارهای بی اولویت، باید اولویت های نقطه زن را درک کنیم و با انتخاب هایی حساب شده شانه زیر بار مسئولیت دهیم تا بار از دوش مردم ایران برداریم. ما یک نقشۀ راه جامع و فراگیر میخواهیم؛ ما به یک دولت نقش آفرین نیاز داریم که برای همۀ آحاد مردم (تک تک مردم ایران) در اصناف و اقشار گوناگون نقشی در مسیر پیشرفت و جهش کشور تعریف کند و اکنون وقت نقش آفرینی است. همه باید نقش ایفاکنند و دولت برای نقش آفرینی، نقشۀ راه داشته باشد. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ماست، تا عقب ماندگی های چندصدساله را در چند سال جبران کنیم. اکنون یک جهان فرصت پیش روی ماست، تا با جهادی بزرگ به ایران جهش دهیم. اکنون نوبت شماست تا با جهادی بزرگ یک جهان فرصت را شکوفا کنید تا ایران را جهش دهیم. یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی، یک نقش پرشکوه.

کد خبر 1767693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha