۳۵ درصد خون اهدایی در خراسان جنوبی به شبکه ملی ارسال می‌شود

مهدی‌زاده گفت: علاوه بر تامین صد درصدی فرآورده‌های خونی مورد نیاز خراسان جنوبی، ۳۵ درصد فرآورده خون اهدایی نیز به شبکه ملی به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف در سطح کشور ارسال شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، کامبیز مهدی‌زاده امروز پنجشنبه (۲۴ خرداد) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار کرد: در شهرهای بیرجند، قاین، طبس و فردوس مراکز اهدای خون فعال است و در شهرهای بیرجند و طبس پایگاه انتقال خون مستقر است.

وی با بیان اینکه خون‌های اهدایی از سراسر استان به پایگاه بیرجند منتقل و تبدیل به فرآورده می‌شود، افزود: علاوه بر تامین صد درصدی فرآورده‌های خونی مورد نیاز خراسان جنوبی، ۳۵ درصد فرآورده خون اهدایی نیز به شبکه ملی به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف در سطح کشور ارسال شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به مراجعه بیشتر مردم در شب‌های احیا، ماه محرم و صفر گفت: مردم باید اهدای خون را در سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی در همه روزها وجود دارد.

مهدی‌زاده بیان کرد: در فصل زمستان و تابستان مراجعه برای اهدای خون کمتر می‌شود لذا انتظار می‌رود مردم در تمامی فصول سال اهدای خون را مد نظر داشته باشند.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی ۹۹ صدم درصد فرآورده های خونی کشور را تولید و نیم درصد این فرآورده ها را مصرف می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر در سال گذشته برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کردند، افزود: از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فرزیس در دو سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ آمار اهدا ۴۰۶ نفر و سال گذشته این رقم به ۷۱۷ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها ۶۰ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می‌شود اما این رقم در بانوان ایرانی کمتر است، ادامه داد: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور چهار درصد و این شاخص در استان ۷.۱ دهم درصد است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از تجلیل حدود ۴۰ اهداکننده مستمر در استان خبر داد و گفت: مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون روز شنبه ۲۶ خرداد ماه در بیرجند برگزار می‌شود.

مهدی‌زاده با اشاره به نیاز توسعه‌ای ساختمان انتقال خون مرکز استان گفت: طرح توسعه ساختمان مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند در دست اجرا است که تکمیل آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۳ میلیارد تومان آن ردیف دارد و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 1767909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha