کارگاه گردی، به عنوان یکی از مصادیق گردشگری است

به گفته صفوی، کارگاه گردی، به عنوان یکی از مصادیق گردشگری است که از زنجان به عنوان پایلوت شروع شده است.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، سید سعید صفوی، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در جمع خبرنگاران گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نو پا بوده ولی در همین زمان اندک اقدامات خیلی خوبی در راستای حمایت از صنایع دستی و فعالان این بخش انجام داده است.  


وی افزود: ۵۲۰ هزارنفر در سطح کشور در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند،   که از این تعداد ۱۶هزار نفر فعال در ۵۵ رشته مصوب صنایع دستی در استان زنجان فعالیت می کنند و به همین میزان هم هنرمند فعال داریم که  دارای پروانه و مجوز نیستند ولی در حال فعالیت هستند و ما به دنبال جذب و شناسایی آنها هستیم.  


صفوی خاطرنشان کرد: قانون حمایت از استاد کاران و هنرمندان صنایع دستی تصویب شده است و به دنبال تحقق اجرای این قانون هستیم.  


وی اضافه کرد: تلاش های زیادی انجام دادیم تا صنایع دستی فلزی هم مشمول حذف مالیات ارزش افزوده شوند که به نتیجه رسید.


صفوی یادآور شد: استان زنجان در بخش مشاغل خانگی تسهیلات خوبی پرداخت کرده است، به طوریکه رقم پرداختی ما ۷۰۰ درصد رشد در جذب و پرداخت در حوزه صنایع دستی بوده است.  


وی اضافه کرد: کارگاه گردی، به عنوان یکی از مصادیق گردشگری است که از زنجان به عنوان پایلوت شروع شده است.  


مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: در نمایشگاه‌هایی که در محل کاسپین زنجان برگزار می شوند اغلب کریدوری را به شکل رایگان به صنایع دستی اختصاص می دهیم. همچنین در نمایشگاه‌های خارج از استان نمایندگانی را برای معرفی صنایع دستی معرفی و اعزام می کنیم.  


این مقام مسئول در خصوص بیمه نیز گفت: با دستور رئیس جمهور شهید مصوب شد، ۱۰هزار نفر از فعالین حوزه صنایع دستی و گردشگری با حمایت دولت بیمه شوند که ۸ هزار نفر فعالان صنایع دستی و ۲هزار نفر هم راهنمایان گردشگری با حمایت دولتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. سهمیه زنجان، یک شانزدهم، یعنی ۴۷۰نفر بود که مراحل پایانی قرار گرفتن تحت پوشش بیمه را می گذرانند. ۷الی ۸ درصد تسهیلات صنایع دستی کشور را جذب کردیم.  


وی خاطرنشان کرد: برندسازی و بسته بندی صنایع دستی موارد بسیار مهمی است که برای رونق صنایع دستی خیلی مهم می باشند، برای این هدف، کارگاههای تلفیقی  صنایع دستی و بسته بندی راه اندازی شده  است.  


وی با اشاره به مشکلات صادرات صنایع دستی گفت: صادرات صنایع دستی با یک سری محدودیت های مواجه است، با وجود اینکه ۳۰درصد روستاها و شهرهای صنایع دستی دنیا را در ایران داریم،   قوانین دست را ما بسته ۵هزارم درصد صادرات صنایع دنیا را به ایران اختصاص دارد. از طرفی صادرکننده تخصصی حوزه صنایع دستی در کشور نداریم.


رئیس اتحادیه مس زنجان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ۵هزار نفر در استان زنجان در زمینه صنعتگری مس فعالیت می کنند، گفت: ۱۶هزار هنرمند صنایع دستی  در استان زنجان فعال هستند که ۵هزار نفر از آنها در زمینه  صنعتگری مس فعالیت می کنند.


سلیمی افزود: روزانه ۲۰تن ظروف مسی در استان زنجان تولید می شود.صنایع دستی مس در زمینه های قلم زنی،   فیروزه کوبی، الماس تراش،   نقره کوبی، مینا کاری، با ۴۳۹ میلیارد تومان گردش مالی  در استان فعال هستند.


وی با اشاره به مشکلات فعالین مس استان گفت: کمبود تسهیلات و بحث بیمه از مشکلات فعالین این صنعت می باشد و همچنین هزینه های بالای اخذ مالیات از دیگر معضلات کارگاه‌های ما می باشد.  


نشست خبری و  تور رسانه ای به مناسبت هفته صنایع دستی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان و اتحادیه مسگران و مس فروشان برگزار شد. بازدید از کارخانه مس و مراحل تولیدی ظروف مسی به روش نوین و سنتی، بازدید از کارگاه‌های چاقو سازی و بازدید از کارگاه بسته بندی صنایع‌دستی توسط خبرنگاران صورت گرفت.

کد خبر 1767960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha