تجلی شیدایی، وقتی که هنرمندان جریان‌ساز انقلاب پای کار می‌آیند

چه نیکو هنری است آن هنر که، از چشمه معارف و حقیقت سیراب و به عطر و بوی اسلام ناب و ارزش‌های انقلابی معطر شود و با هنر هنرمندانه جریان‌ساز انقلابی به تجلی و شیدایی برسد...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_ نوشین کریمی

متولد دهه ۶۰ که باشی با درو دیوار کوچه و خیابان ‌های نقاشی شده از جبهه و جنگ، زیاد خاطره داری.
از شعارها و شعرهایی که در مناسبت های مختلف با یک حس حماسی عظیم خلق میشدند و خود را بخشی از دنیای بزرگ پیروزی تجسم می کردیم.

مستندهایی که در قاب تلویزیون می دیدیم و سرودها و نواهایی که از بلندگوهای مساجد و مدارس و رادیوها می شنیدیم و...

با بهره‌گیری از همه این عناصر هنری، هنرمندان انقلابی آن سال ها کوشیدند تا مفهوم‌های مبارزه و رشادت را بدون وارد شدن به روایت مستقیم از نبردهای جنگ و نشان دادن صحنه‌های خونین برای مخاطبانشان به تصویر بکشند.

تجلی شیدایی، وقتی که هنرمندان جریان‌ساز انقلاب پای کار می‌آیند


کم کم تصاویر شهیدان و قهرمانان ملی و اسناد به جا مانده از آنان و... به این مجموعه اضافه شد و نسل های بعدی را که همراه و همسو با جریان انقلابی شدند را بر آن داشت تا به خلق آثار جدید و بروزتری از آنچه که هنر انقلاب را زنده نگاه میدارد، بپردازند.

هنر انقلاب اسلامی در واقع سبکِ خاصی از هنر است که از دهه اول انقلاب ایران و در دامن ارزش‌ها و باورهای اسلامی که انقلاب را به ثمر رساند، با الهام از مضامین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران، شکل گرفت و این هنر متعهد متأثر از اندیشه‌های روشنفکرانش راهش را تا امروز با اندیشه های نسل‌های جدید گشوده و پیش می آید...

یکی از خاطره سازترین این هنرمندان سید مرتضی آوینی بود که با مجموعه «روایت فتح» در اعماق وجود ما خاطره ساخت و پس از شهادتش در بیستم فروردین ۱۳۷۲ باعث شد طی پیشنهاد از سوی جمعی از هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شود.

حالا هر ساله بیستم فروردین به یاد هنرمندان این عرصه گرامی داشته می شود. اما اولین دوره از پاسداشت اهل هنر انقلاب در استان گیلان که ضرورت برگزاری آن بیش از پیش احساس میشد با همت حوزه هنری با معرفی فعالان این عرصه برگزار شد.

تجلی شیدایی، وقتی که هنرمندان جریان‌ساز انقلاب پای کار می‌آیند

سیدرسول منفرد_ رئیس حوزه هنری گیلان در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نخستین جشن سالانه هنر انقلاب اسلامی با هدف تجلیل و تکریم از برترین‌های این حوزه در حالی در گیلان و رشت برگزار شد که مورد استقبال هنرمندان در تراز انقلاب قرار گرفت افزود: استمرار این گونه برنامه‌ها از سوی هنرمندان و فعالین هنر پیشنهاد شده و بدون شک شاهد پویایی و خلق آثار برجسته تری نیز خواهیم بود.

وی گفت: کاری که در اقدام اول می بایست پیشتر از این ها آغاز می شد ولی امیدواریم با این ارزیابی و تقدیرها به صورت مستمر و سالانه برگزار شود.

منفرد اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا چنین برنامه هایی، برای جلوه گری و معرفی هنرمندان ساعی و پیشتاز این عرصه و انگیزه ای جهت غنای آثار و تولیدات هنری در پاسداری از آرمان‌های والای هنر انقلاب و نیل به قله و افق‌های روشن ایران اسلامی، شود.

وی تصریح کرد: این حجم از آثار و محصولات که در ذیل هنر انقلاب تولید شده است برای ما در جبهه فرهنگی هنر انقلاب مسئولیت آور و الزام آور است و برای ما تکالیفی را مقرر می‌کند که از آن جمله می توان به توزیع درست این محصولات، کمک به هنرمند برای ارتقا و تولید اثر بعدی و بهره برداری درست از این آثار، اشاره کرد.

منفرد، ضمن تبریک به منتخبین اولین دوره این همایش سالانه که با تلاش‌های ارزشمندشان در خلق آثاری بدیع، جذاب و فاخر هنری و انقلابی کوشیدند، ابراز امیدواری کرد: این همایش محلی برای توجه هر چه بیشتر رسانه ها و عموم مردم، به ویژه جامعه هنری استان به آرمان های انقلاب اسلامی باشد.

تجلی شیدایی، وقتی که هنرمندان جریان‌ساز انقلاب پای کار می‌آیند

محمد پورجعفری_ مسئول رویدادها و تولیدات حوزه هنری گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری اولین همایش «تجلی شیدایی» پاسداشت هنرمندان انقلابی استان گیلان اظهار کرد: خدا را شاکریم که به بهانه پاسداشت هنر انقلاب اسلامی، از فعالان این عرصه در سالی که گذشت، تجلیل کردیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هنر حقیقتی فاخر و عطیه‌ای از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگری، مسئولیت‌ها و تکالیفی را برای صاحب آن به همراه می‌آورد» افزود: راز و رمز پویایی هنر، کیمیایی است که با کشف معانی بدیع و تجلی جلوه‌های معرفت حاصل می‌شود.

پورجعفری با بیان اینکه آسمان هنر، انسان دربند خاک را به معراج حضور می‌خواند افزود: چه نیکو هنری است آن هنر که، از چشمه معارف و حقیقت سیراب و به عطر و بوی اسلام ناب و ارزش‌های انقلابی معطر شود.

وی در ادامه، اظهار کرد: به قول سید مرتضی آوینی «هنر تجلی شیدایی است و شیدایی هر چه هست، در عشق است. مسیحای عشق است که روح شیدایی ‌در پیکر هنر می‌دمد و اگر نباشد این روح، هنر نیز جز جسدی مرده بیش نیست. هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی، و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است.»

تجلی شیدایی، وقتی که هنرمندان جریان‌ساز انقلاب پای کار می‌آیند



پورجعفری با تاکید بر اینکه امیدواریم اهل هنر نیز در پاسداشت سید شهیدان اهل‌قلم و هنر، نقشی از رهپویی آن شهیدِ هنرمند و فرزانه داشته باشند، گفت: به دعوت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان برای اولین همایش سالانه پاسداشت از هنرمندان انقلابی استان در فرصتی محدود، طی جلساتی متعدد تلاش کرد تا ضمن کسب اطلاع از آثار برجسته هنرمندان استان با موضوعات هنر انقلاب اسلامی؛ در معرفی چهره های منتخـب در هر یک از بخش های هنری، اقدام کند.

وی اذعان کرد: فراوانی کمی و کیفی آثار هنری با مضمون مدنظر این همایش، اعضای هیات انتخاب را به تحسین وا داشت تا جایی که ضرورت برگزاری چنین همایش هایی می بایست دو صد چندان شود.

پورجعفری، طی گزارشی از روند اجرای این مراسم، اظهار کرد: فرآیند انتخاب اولین دوره «منتخبین سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی»، ناظر به محدودیت زمانی فرآیند انتخاب؛ در فروردین ۱۴۰۳ با نظرخواهی از نهادها و دستگاه‌های متولی آغاز شد و با رصد دبیرخانه این همایش در حوزه هنری استان گسترش یافت و با معرفی گزینه هایی از سوی اعضای هیات انتخاب، تکمیل شد.

وی بیان کرد: جهت انتخاب هنرمندان منتخب، اثر هنری یا مجموعه آثار هنرمندان در یکسال گذشته، شاخص هایی احصاء و به صورت کلی مد نظر ارزیابی ها قرار گرفت که از آن جمله «قوام هنری؛ پشتوانه و مزیت تاریخی و هویتی؛ ضریب استانی یا ملی گرفتن نشر اثر؛ جسارت و خط شکنی؛ مسئله محوری و توجه به زیست بوم؛ اثرگذاری و جریان سازی؛ قهرمان محوری؛ نوآوری و بدیع بودن؛ روایت گری و قصه گویی؛ تبیین و بصیرت افزایی؛ به هنگامی و نسبت با خط درگیری دشمن؛ اندیشه شهید آوینی؛ موفقیت در جشنواره های تخصصی؛ مزیت آرمانی و در نهایت وفادار ماندن به اصالت هنری» شاخص های مدنظر هیات انتخاب این دوره بوده است.

تجلی شیدایی، وقتی که هنرمندان جریان‌ساز انقلاب پای کار می‌آیند


پورجعفری تصریح کرد: برای دوره های آتی این همایش، می توان ساز و کارهای دیگر، بلکه بهتری را در یک دوره ارزیابی مدنظر قرار داد.

گفتنی است، این هیات در بخش ها و زیر بخش های فیلم، نمایش، هنرهای تجسمی، شعر، داستان، سرود، موسیقی انقلابی، جریان سازی هنری ۴۲ منتخب را معرفی کرد و در برخی از بخش ها نیز در یکسال گذشته، منتخبی نداشت.
محمد حسن‌پور، تقی ربانی، پونه نیکوی، حسین بهمنش، محمد پورجعفری، مجید رحمانی و  طاهره مشایخ اعضای هیئت انتخاب برگزیدگان این جشن بودند.

کد خبر 1767965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha