امام باقر علیه‌السلام از سه طریق نهضت فکری شیعه را بنیان‌گذاری کرد

حجت‌الاسلام صباحی با بیان اینکه امام باقر علیه‌السلام بنیان‌گذار نهضت فکری شیعه است؛ اقدامات حضرت در این زمینه را شرح داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام محمد صباحی، در خطبه‌ اول نمازجمعه (۲۵ خرداد) با تسلیت هفتم ذیحجه، سالروز شهادت امام محمدباقر علیه‌السلام با اشاره به اینکه نسل حسنین علیهماالسلام بعد از امام پنجم ادامه یافت؛ افزود: زیرا مادر حضرت دختر امام حسن علیه‌السلام است و از طرفی حسن مثنی با دختر امام حسین علیه‌السلام ازدواج کرد.
خطیب موقت جمعه کرمان سپس به مناسبت خردادماه، سالروز ارتحال امام خمینی(ره) به سخنی از آن قائد راحل در وصیت‌نامه خود مبنی بر اینکه ما مفتخریم باقرالعلوم که بالاترین شخصیت تاریخ است... از ما است؛ فرمایش امام صادق علیه‌السلام را نیز یادآوری کرد که فرمودند: پدر من خصلت‌هایی دارد که احدی از پدران من آنها را ندارد.
وی ادامه داد: امام باقر علیه‌السلام بنیان‌گذار نهضت فکری شیعه است؛ تشیع در زمان پیامبر ایجاد شد و ادامه هم داشت اما نهضت فکری شیعه از زمان امام باقر علیه‌السلام شکل گرفت.
حجت‌الاسلام صباحی با بیان اینکه تاسیس حوزه علمیه شیعه از اقدامات امام باقر علیه‌السلام است که از برکت ایشان همچنان ادامه دارد؛ گفت: نهضت فکری زیربنای همه نهضت‌ها است.
وی تربیت شاگردان برجسته و ممتاز برای انتقال فکر و فرهنگ شیعه به امثال ما را از دیگر اقدامات آن حضرت عنوان و بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام با نام بردن از چهار نفر از این شاگردان فرمود اینها مکتب و احادیث پدرم را زنده کردند آنها ستارگان شیعیان هستند و خداوند بواسطه آنها هر بدعتی را نابود و دین اسلام را از دستبرد تحریف و طرفداران باطل و منحرفان حفظ کردند.
خطیب موقت جمعه کرمان مناظرات و گفتگوهای امام و شاگردان با مخالفین را اقدامات دیگر حضرت عنوان و بیان کرد: این گفتگوها مطرح شد و فکر و فرهنگ شیعه را تبلیغ و راه شیعه را مشخص کردند و راه انحراف را بستند.
وی در همین باره به گفتگوی سه عالم اهل تسنن در زمان حضرت اشاره و در پایان تصریح کرد: مفتخریم چنین ائمه‌ای داریم و فرهنگ و دانستنی‌های شیعه از طریق این امام از طریق حوزه‌های علمیه و علمای وارسته و بحث و گفتگوها منتقل می شود.
حجت‌الاسلام صباحی در خطبه‌ دوم نمازجمعه با اشاره به مناسبت‌های پیش‌ رو از جمله سالروز شهادت مسلم بن عقیل؛ گفت: حضرت مسلم پیشگامِ پیشگامان شهدای کربلا است.
وی ضمن بازخوانی ماجرای اعزام حضرت مسلم به کوفه به عنوان سفیر امام حسین علیه‌السلام و نامه‌هایی که بین ایشان رد و بدل شد؛ اظهار کرد: با شهادت مسلم ثابت شد امیدی به پیروزی نیست؛ اگر کسی دنبال انتقام خون مسلم بود نیز شدنی نبود و سومین مسئله اینکه اگر امام حسین برای تشکیل حکومت حرکت کرد، از همین جا باید بر می‌گشت؛ همانطور که خودشان فرمودند این راه، راه شهادت است.
خطیب موقت جمعه کرمان در خطاب به هیئات مذهبی با بیان اینکه نسبت به حضرت مسلم بیش از این عرض ارادت داشته باشید زیرا در این مورد خیلی کوتاه شده؛ اظهار کرد: شاید به دلیل اینکه فرزند عقیل برادر علی علیه‌السلام است زیرا هر کس به هر اندازه منتسب به امام علی علیه‌السلام است، مظلوم است.
وی سپس به انتخابات زودهنگام  ۸ تیر اشاره و بیان کرد: در پی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محبوب، مردمی، مخلص، پرتلاش انتخابات زودهنگام را داریم و مقدر خداوند بود و شاید خیر و مصلحت سید جلیل القدر بر این بود.
حجت‌الاسلام صباحی انتخابات را دستاورد مهم انقلاب اسلامی عنوان و بیان کرد: قبل از انقلاب انتخاباتی نبود اما انقلاب اسلامی حاکمیت مردم را در همه سطوح به رسمیت شناخته و از نظر نظام اسلامی، حاکمیت مردم در همه سطوح از انتخاب رهبر تا اداره یک روستا است اما حاکمیت مردم از طریق انتخابات تعریف شده و باید مردم حاکمیت خود را در مملکت با انتخابات به اثبات برسانند.
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت همگانی و حداکثری باشد؛ افزود: رهبری معظم انقلاب، نظام‌سازی که شاید دشوارترین کاری بود که در دوران ایشان شکل گرفت، به خوبی انجام و انتخابات را از ارکان مهم نظام‌مندی ممکلت قرار دادند.
حجت‌الاسلام صباحی ادامه داد: فکر نکنید همه این مسئله را قبول داشتند و یک اجماع این را قبول نداشتند یکی به منتخب ایراد می گرفت، یکی به زمان انتخابات و... اما این مرد بزرگ فرمود باید به انتخاب مردم احترام گذاشت و از منتخب همیشه دفاع کردند زیرا انتخاب مردم بوده و این دستاورد کمی نیست.
وی با افزودن این مطلب که مقام معظم رهبری که بالاترین مقام است، همان رأیی را دارد که ما داریم؛ گفت: بنابراین حتماً در انتخابات شرکت کنید و هر چه مشارکت بیشتر، بهتر خواهد بود و با مشارکت خودمان سطح کارآمدی نظام را بالا می بریم و پایداری نظام را مستحکم کرده و عزت و قدرت این مملکت را به دشمنان نشان می‌دهیم.
حجت‌الاسلام صباحی در خطاب به نامزدها و طرفداران گفت: فضا را گرم و با نشاط و از تخریب و کارهای خلاف اخلاق پرهیز کنید که مُرّ قانون و اخلاق وظیفه شما است و رعایت کنید تا این دستاورد شیرین ثمرات خوبی برای آینده این ملت و مملکت داشته باشد.

کد خبر 1768004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha