وعده های دولت خدمت برای حل مشکل مسکن و معیشت

زاکانی گفت: دولت خدمت دولتی مبتنی بر برنامه دقیق، مشخص و اجرایی و تنظیم منابع گره از  مشکلات شما  مردم باز می کند و مشکلات کشور را با حضور  خود شما حل می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری  در مورد سوابق اجرایی و مسؤلیت هایش گفت: بنده  چهار دوره نماینده مجلس بودم، سه دوره کامل و یک دوره از اواسطش به شهرداری رفتم و در جریان سه برنامه ششم توسعه بودم.

وی در مورد نواقص برنامه چهارم گفت: بند الف ماده ۳ برنامه چهارم توسعه با مبانی غلطش به سمت  دلاری کردن نرخ انرژی را ایجاد می رفت که موجب بهم ریختگی  کشور می شد که ما  آن را اصلاح کردیم. برنامه ششم توسعه هم توسط دولت جناب روحانی آورده نشد و ما در مرکز پژوهش‌ها این برنامه را نوشتیم.

زاکانی با بیان اینکه در مجلس یازدهم توفیق داشتم رئیس مرکز پژوهش‌ها باشم و هم در برنامه‌نویسی مشارکت داشتم، گفت: برنامه‌های پنج‌ساله برای کشور مهم است،  البته در دنیا این برنامه‌ها مدام در حال  اصلاح است و در ایران نیز برنامه‌های از طریق لوایح و طرح‌ها قابل اصلاح است.

زاکانی در مورد پای بندی خود به اجرای  قانون برنامه هفتم گفت: کسی که قانون را قبول نداشته باشد نباید خودش را برای انجام هر کاری پیشنهاد دهد. توسعه زیرساخت‌ها در همه زمینه‌های کشور را در دولتم با اولویت دنبال خواهم کرد.

وی با بیان اینکه قانون برای اجراست و اگر  کسی به آن پای بند نبود کسی نباید پای به مسئولیتی بگذارد،  اظهارداشت: در آستانه دولت چهاردهم مهمترین کار ما عملیاتی کردن آن در بودجه سالانه است، که برای تحقق برنانه هفتم ابتدا  مشکلات  معیشت مردم را به عنوان مشکل اصلی دنبال می کنیم  و با پیشرانی علم و فن‌آوری می توان برنامه را با تمام توانمندی ها اجرا کرد.

۷۰ درصد  برنامه ها را در شهرداری اجرایی کردیم

وی در مورد اینکه برنامه ششم چرا کمتر از ۳۰ درصد اجرا شد و اجرای کامل برنامه هفتم چگونه است، گفت: در مسیر اجرای برنامه ها با ضعف مدیریتی و مدیران غیر معتقد مواجه هستیم، نوشتن برنامه یک بخش است و اجزای آن هم بخش دیگر و نیازمند اولویت بندی است البته سیستم های غلط نیز  می تواند سر رئیس جمهور کلاه بگذارد و باید از اطلاعات درست استفاده کرد باید کل مجموعه نسبت به اجرای برنامه پاسخگو باشد ما در  شهرداری ۷۰ درصد برنامه ها را اجرا کردیم  برنامه را با مدیریت خوب می توان اجرا کرد.

زاکانی افزود: برنامه‌ها با توانمندی های موجود بویژه نخبگان به خوبی قابل اجرا است، دهه نود دهه عبرت ما است که رشد اقتصادی صفر درصد بوده است که  با بسیج تمام امکانات به راحتی می توان با تکیه به مردم برنامه را اجزا کرد نیازمند پیشران هایی برای تولید و اجرای برنامه هستیم  که بخشی ناظر بر آگاهی در اجرای برنامه و بخشی ناظر  بر چیرگی بر دیوان سالاری است.

وی ادامه‌ داد: در حوزه مسکن در تهران با پشتبانی  دولت رئیسی خدمات شهرداری توسعه یافت و ۲۰۳ هزار واحد مسکن در ۹۲ نقطه  افتتاح شد. معتقدم تولید در راس امور است و باید بسیج همگانی با تکیه بر مردم حرکت کنیم تا به تمام مشکلات غلبه کنیم 

ضریب جینی را کاهش می دهم

وی در مورد ضریب جینی گفت: این ضریب در دولت رئیسی ۳۹ درصد بود و در  ۳ سال ۶ درصد کم شده بود با توجه به توسعه عدالت می توان ضریب جینی را کاهش داد با بسته های رفاهی، بیمه تکمیلی، و درمان رایگان حتی در بیماری صعب العلاج که  منابع دیده شده  می توان این ضریب را کاهش داد و در حوزه ناظر به معیشت  نیز، ۷۰ درصد مردم بسته های معیشتی دریافت می کنند، آموزش امکان می دهد به جای ماهی دادن ماهیگیری یاد بدهیم تا سفره دارایی مردم افزایش و توان خرید آنها ارتقا یابد.

وی افزود: موضوع یارانه ها در تولید انرژی می تواند انقلابی ایجاد کند. بنده پزشکم می خواهم به جای جیب ثروتمندان  دماسنج را وسط سفره فقرا بگذارم تا ضریب جینی ۳۵ درصد و پایین تر محق شود.

برای حل مشکل مسکن ایده دارم
وی در مورد مشکل مسکن گفت: در حوزه مسکن با توجه به تجربه مسکن در شهرداری در آخرین جلسه ایده برای حل شدن گره مسکن دادم که مورد استقبال قرار گرفت.

وی اظهار کرد: ۲۶ میلیون خانوار داریم که ۲۵ درصد آنها یعنی ۳۷ درصد جمعیت خانه ندارند و از زمان عقد اجاره نامه نگران سال بعد هستند و خانه دار شدن تبدیل به رویا شده، در مسکن بعنوان کار بزرگ کار جدی داریم، در روستاها پلاک های ناپایدار و بافت‌های فرسوده در شهر طلاست که زیرساخت و امکانات دارند و ما با دادن  مشوق به مردم  موجب می شویم که مردم خودشان با جهش تولید بسازند که با تدبیر درست این امکان فراهم می شود.  

وی ادامه‌ داد: امام راحل فرمودند:" جایی که مردم می تواند کار کند دولت مداخله نکند" و با ایجاد بسته های تشویقی این امکان وجود دارد، ۱۷ درصد مردم در تهران در بافت‌های فرسوده زندگی می کنند که با بسته های مشوق این کار شدنی است که گره از زندگی مردم باز می کند.

خلاء اطلاعات جامعه نسبت به نیازهای ۸۰ میلیون بی داد می کند

وی در مورد تامین امنیت غذایی  و افزایش سلامت گفت: وقتی ندانیم با چی مواجه ایم برنامه ریزی دقیق نداریم، خلا اطلاعات جامعه نسبت به نیازهای ۸۰ میلیون بی داد می کند یک روز پیاز زیاد می کارند و بار روی دست کشاورز می ماند و یک روز پیاز در سفره مردم نیست مهمترین  بخش اطلاعات درست است که هنوز نداریم، هوشمند سازی در کشاورزی و دامداری و تضمین خرید هنوز اتفاق نیفتاده است.
اقدامات زاکانی در شهرداری برای تثبیت قیمت کالاهای مورد نیاز مردم 

وی در مورد اقدامات شهرداری در تثبیت قیمت گفت: شب عید ۵ هزار تن از کشاورز میوه خریدیم و در ۱۴۰۳ میوه ارزان تر و با کیفیت تر از سال قبل به مردم دادیم بدون دلال و واسطه این کار را انجام دادیم و مستقیما از کشاورز خریداری کردیم. در میادین، میوه ۳۰ درصد ارزان تر است که برای کل کشور قابل اجراست تا مردم با کیفیت ترین امکان را دریافت کنند. باید یارانه را در آخرین حلقه مردم قرار داد مثل همان کاری که در نان ایجاد شد از یارانه ای که از ابتدا ایجاد می شود هزاران یک امکان برای مفسدان ایجاد می شود اما وقتی یارانه به نانوا منتقل می شود دست دلالان کوتاه می شود در شهرداری الگوهایی را دنبال کردیم که در دورترین نقاط از چابهار و سیستان و بلوچستان هم  قابل اجرا است.

زاکانی با اشاره به سفر قم در میان دامداران گفت: دامداران می گویند دام ما را می خرند و ما اطمینانی به بازگشت پول خود نداریم دولت حلقه ای ایجاد کند که بخش نیاز و فروش را با هوشمندی نظارت کند و یارانه را به حلقه آخر منتقل کند. مشکل فروش دامداران را با تدابیری که اندیشیدیم، حل کردیم.   دولت باید امکاناتی را از طریق مدیریت‌های محلی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فراهم کند تا بخش تولید به بخش فروش بی‌واسطه متصل شود. یارانه‌ها از ابتدای زنجیره باید به آخر زنجیره منتقل شود تا فساد و قاچار از بین برود.

وی اظهارداشت: تفاهم‌نامه‌ای با دولت در جهت تامین و توزیع معیشت مردم نوشته و اقدام کردیم. گوشت ران گوسفند در میادین کیلویی ۳۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود. ما اقلام مورد نیاز مردم را با کرامت در منزل آنان تحویل خواهیم داد. باید یارانه را به حلقه آخر تحویل به مردم تحویل داد،   همین کاری که در حوزه نان اتفاق افتاد و نان گران نشد. مفسدان اقتصادی و دلال‌ها با شیوه جاری، حذف شدند.

زاکانی با اشاره به ثبات قیمت‌ها، تک نرخی شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه، گفت: دولت رییسی در سال گذشته رشد نقدینگی را به ۲۳ درصد کاهش داده است. مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی، خصوصی‌سازی به معنای مشارکت دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند. مولدهایی که ناترازی ایجاد می‌کنند مثل بانک‌ها را، باید کنترل کرد، بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی ۶.۵ درصد تورم ایجاد کرده‌اند، این مسیر باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست. با کارشناسی  تولید، صادرات و واردات را می‌توان بگونه‌ای مدیریت کرد تا نرخ ارز  در این مسیر تعیین شود. سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار بسیار اشتباهی است.

اخذ مالیات نباید مانع تولید شود/ مالیات باید در خدمت تولید باشد نه مقابل آن 

زاکانی در مورد اخذ مالیت گفت: مالیات ابزار تنظیم گری است بیش از آنکه منبع درآمد دولت باشد، مالیات باید در خدمت تولید باشد نه اینکه شیرازه تولید را درهم بکوبد،  باید با گردن کلفت هایی که از زیر مالیات فرار می کنند هوشمندانه برخورد کرد و باید از مجموعه های درشت وبا شفافیت و با همراهی با جریان تولید مالیات را اخذ کرد نه اینکه  در مقابل جریان تولید ایستاد.

زاکانی در مورد نظام بروکراسی گفت: در تهران به سمت هوشمند سازی حرکت کردیم باید بروکراسی که مانع کار است را شکست و توزیع اختیارات به پایین تر سطح داد تا دولت را چالاک کرد تا بهترین خدمت در بهترین شرایط ارائه شود اگر شوراها و شهرداری ها پیوستگی با دولت ملی داشته باشند می توان نظام را بروکراسی را شکست.

برنامه ویژه در سواحل دریایی دارم

وی در مورد برنامه دولتش در سواحل دریایی و گسترش آن گفت: ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و جنوب داریم که به آن بی توجه هستیم در جنوب مردم در کپر زندگی می کردند که جا داشت زار زار گریه کنم بهترین این است که صنایع را کنار دریا تشکیل دهیم، درآمدهای عظیم خلق کنیم صنایع غدایی دریایی، ترانزیت دریایی می تواند منبع درآمد باشد و بنده برنامه ویژه در سواحل دریایی دارم.

دولت باید دولت حامی، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل شود

وی در مورد مشارکت مردم در اقتصاد گفت: خصوصی‌سازی با اختصاصی‌سازی اشتباه گرفته شد. اصل ۴۴ وقتی اجرا شد، اختصاصی‌سازی شد. باید به سمت توزیع امکانات به دست کارگران، فعالان اقتصادی و کسانی که در متن جامعه هستند حرکت کنیم که کمک بسیار خوبی برای مردم‌سازی اقتصاد است. دولت باید دولت حامی، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل شود.  تمرکز را از دولت می‌گیریم و قدرت را با مردم به اشتراک می‌گذاریم. بزرگترین اشتباهی که در حوزه سهام شد، اداره شدن دولتی آن بود.

دولت خدمت با حضور مردم مشکلات را حل می کند

زاکانی تصریح کرد: بسته‌ای برای خانوار با توجه به محیط زیست در دست دارم، توزیع یارانه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا موجب نجات محیط زیست و کاهش مصرف سوخت شود.  برنامه‌ام در حوزه یارانه‌ها این است. توزیع عادلانه طبق ماده ۴۶ برنامه هفتم و ایجاد حساب بهینه‌سازی سوخت را انجام خواهیم داد تا مردم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: دولت خدمت دولتی مبتنی بر برنامه دقیق، مشخص و اجرایی و تنظیم منابع گره از  مشکلات شما  مردم باز می کند و مشکلات کشور را با حضور  خود شما حل می کند.

کد خبر 1768061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha