حجاج برای ادای رکن اعظم رهسپار عرفات شدند

حجاج بیت الله الحرام امروز حرکت خود را از مشعر منا به سمت مشعر عرفات برای وقوف در آن و ادای رکن اعظم حج (وقوف عرفه) ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، بامداد امروز(شنبه مصادف با نهم ذی الحجه) بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار حاجی پس از یک شب بیتوته در مشعر منا، حرکت خود را به سمت مشعر عرفات برای وقوف در آن و ادای رکن اعظم حج (وقوف عرفه) آغاز کردند.

مقامات عربستان اعلام کردند: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ حاجی از سراسر جهان برای ادای مناسک حج باوجود هشدارها مبنی بر افزایش درجه دما به مکه مکرمه رسیدند.

حرکت حجاج به سمت عرفات باتوجه به آمادگی همه نهادهای امنیتی و بهداشتی عربستان برای خدمت رسانی به حجاج انجام می شود.

سخنگوی امنیتی وزارت کشور اعلام کرد: محاصره امنیتی مستحکمی اطراف مشاعر مقدس تا پایان موسم حج اعمال می شود.

عرفه یا عرفات در خارج از حرم مکی در ۲۲ کیلومتری مکه قرار دارد، در میان مشاعر، تنها عرفات بیرون حرم واقع شده است. عرفه دشتی به طول ۱۲ کیلومتر و عرض شش کیلومتر است که درون آن کوهی به نام جبل الرحمه به ارتفاع ۳۰ متر قرار دارد و حجاج از آن بالا رفته و دعا می خوانند.

عرفات در جاده بین شهرهای مکه مکرمه و الطائف در ۱۰ کیلومتری مشعر مناست که حجاج روز ترویه را روز گذشته در آنجا گذراندند.

قرار است حجاج نماز ظهر و عصر را در عرفات باهم بخوانند و خطبه عرفات را از مسجد نمره بشنوند و دعا و تضرع را قبل از روی آوردن به مزدلفه با غروب خورشید امروز ادامه می دهند و  شب را در آنجا بیتوته می کنند وسنگ ریزه برای جمرات جمع می کنند.

در صبح روز دهم ذی الحجه،حجاج برای رمی جمره به منا بازمی گردند، سپس سرخود را می تراشند یا موهای خود را کوتاه می کنند و قربانی ذبح می کنند و برای ادای طواف افاضه به کعبه می روند.

سپس حجاج برای گذراندن ایام تشریق به منا می روند و پس از پایان آن، برای طواف وداع به مکه می روند و مناسک حج پایان می پذیرد.

کد خبر 1768080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha