محققان حامی فلسطین خواستار استعفای وزیر آموزش آلمان شدند

وزیر آموزش آلمان پس از تلاش برای تحریم محققان و پژوهشگران و دانش‌پژوهان حامی اعتراضات حامی فلسطین با انتقادهای فزاینده و درخواست استعفای او از سوی هزاران نفر از دانشگاهیان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «trtworld»، استارک واتزینگر، وزیر آموزش آلمان پس از تلاش برای تحریم محققان و پژوهشگران و دانشمندان حامی اعتراضات حامی فلسطین با انتقادهای فزاینده و درخواست استعفای او از سوی هزاران نفر از دانشگاهیان مواجه شد.

بیش از دو هزار دانشگاهی با امضای نامه ای خواستار استعفای وزیر آموزش آلمان به دلیل تلاش وی برای تحریم محققان و پژوهشگرانی شدند که از حق اعتراض دانشجویان طرفدار فلسطین حمایت کردند.

پس از آنکه گزارش‌های رسانه‌ای از تلاش وزارت آموزش برای بررسی قانون حذف بودجه مطالعاتی پژوهشگران حامی فلسطین پرده برداشت، وزیر آموزش مورد انتقاد فزاینده‌ای قرار گرفت.

این پژوهشگران در بیانیه‌ای گفتند که آکادمی‌های آلمان در هفتاد و پنجمین سالگرد قانون اساسی در حال تجربه حمله بی‌سابقه‌ای به حقوق اساسی خود هستند.

در این بیانیه آمده است: برداشتن بودجه شخصی به دلیل اظهارات سیاسی محققین برخلاف قانون اساسی مبتنی بر تدریس و تحقیق رایگان است.

در این بیانیه تاکید شد که دستور داخلی برای بررسی این گونه تحریم های سیاسی نشانه جهل و سوء استفاده سیاسی از قدرت است.

آنها همچنین گفتند که این اقدام نشان دهنده شکاف فزاینده بین تصمیم گیرندگان در وزارت آموزش و تحقیقات فدرال و کسانی است که از طریق تحقیق و تدریس از سیستم دانشگاهی حمایت می کنند.

در این بیانیه همچنین تاکید شد که اقدامات وزیر به تنهایی از طریق اثرات مخرب آن، خطر آسیب دائمی به حق آزادی آکادمیک را که به سختی به دست آمده در برابر مداخلات سیاسی و دولتی، وارد می کند.

در روز ۸ می سال جاری میلادی، بیش از ۳۰۰ نفر از دانشگاه‌های برلین حمایت خود را از اردوهای اعتراضی طرفدار فلسطین در محوطه دانشگاه آزاد برلین اعلام کردند و از حق تظاهرات دانشجویان دفاع کردند.

آنها گفتند: صرف نظر از اینکه با مطالبات خاص اردوگاه اعتراضی موافق باشیم، ما از دانشجویان خود دفاع می کنیم و از حق آنها برای اعتراض مسالمت آمیز دفاع می کنیم.

دانشگاهیان، مدیریت دانشگاه را متهم کردند که تظاهرکنندگان را در معرض خشونت پلیس قرار داده است.

گزارش‌های رسانه‌ای فاش کرده‌اند که چند روز پس از این نامه سرگشاده، دفتر وزیر آموزش یک بررسی حقوقی را برای بررسی امکان تحریم‌ها بر اساس قانون خدمات کشوری و قانون کیفری علیه این دانشگاهیان از جمله گزینه لغو بودجه برای تحصیلشان آغاز کرده است.

کد خبر 1768087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha