سیاست‌های مسجدی و جمعیتی شهید رئیسی را دنبال می‌کنم

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دولت خانواده به زنان و ظرفیت‌های آنها تکیه می‌کند، گفت: باید مشاغلی که درآمد بالایی دارند برای بانوان ایجاد شود تا زنان به سمت کارهای مردانه نروند باید در میان‌مدت جنس مشاغل تغییر کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز (شنبه، ۲۷ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: این انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت‌ شهید ریسی برگزار می شود و فضای انتخابات چون سریع اتفاق افتاده فرصت گفت‌وگو و پاسخگویی به شبهات را کمتر کرده است. در نبود احزاب برای معرفی افراد شایسته و اصلح، امواج سیاسی و دو قطبی‌ سازی‌ها منجر به انتخاب افراد می‌شود.  شهید رئیسی یک شخص نبود، بلکه یک شخصیت و یک رئیس جمهور تراز بود، ما در انتخابات ریاست جمهوری از یک چیز آسیب دیدیم یعنی از نبود افراد شایسته و دوقطبی‌سازی منجر به انتخاب افرادی شده که بعد مشخص شد دولت آن فرد قول‌هایش در حدود اختیاراتش نبود و به وعد های خود عمل نکرده است.

کسی می تواند خادم مردم باشد که ساختار و نظام فکری جمهوری اسلامی را درک کرده باشد

وی افزود: شهید رئیسی بیشتر از یک شخص بود وی یک شخصیت و رئیس جمهور تراز است به دلیل جامعیت او ماندگار شد، رئیس جمهور باید جامعیت داشته و ساختار و نظام فکری جمهوری اسلامی را درک و حس کرده باشد و مثل دولت شهید رجایی که مکتبی است. کسی می تواند خود را خادم مردم بداند که اساس مبنای فکری جمهوری اسلامی را باور داشته و دکترین روشن در اقتصاد، سیاست،   فرهنگ و اجتماع داشته و در تمام ابعاد دارای نظریه فکری روشن باشد و  این باور را در جامعه ایجاد کند  که او می تواند برنامه را اجرا و رئوس برنامه خود را به جامعه ارائه کند.

وجود یک نقطه ضعف در رئیس جمهور، از یک فرد بنی صدر می‌سازد

وی با تشکر از شورای نگهبان برای دقت در تایید صلاحیت ها، گفت: من ۲۰ سال سابقه مدیریت و نمایندگی مجلس  دارم و جوان ترین کاندیدا هستم باید در سابقه کاندیدا دید که آیا توانسته برنامه ای را به نتیجه برساند، سلامت فردی و خانوادگی از دیگر ویژگی های رئیس جمهور است نباید مردم را به دوگانگی  هدایت کنیم الحمدالله دست انقلاب در مورد افراد تعهد و متخصص پُر است و تمام افراد باید به سمت انتخاب اصلح حرکت کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: وجود یک نقطه ضعف در رئیس جمهور، از یک فرد بنی صدر می‌سازد بنده تلاش کردم تببین و کمک کنم در دوره های قبل نیز کاندید بودم و مردم را آسیب دیده می دیدم و  به همین دلیل در دوره قبل هم وارد شدم. امیدوارم با کمک رسانه آنچه که خیره است به مردم برسد همه با نیت پاسداری انقلاب آمده اند امیدوارم انتخابات انتخابات پرشوری باشد و منجر به انتخاب بهترین فرد باشد

از کلیت دولت  سیزدهم دفاع می کنم

وی در مورد اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه شهید رئیسی به تایید رهبر انقلاب رسیده و من از کلیت دولت سیزدهم دفاع می کنم که توانستند در ۳ سال اقداماتی انجام دهند که برخی دولت‌ها در طی ۱۰ سال هم انجام ندادند. شهید رئیسی از هیچ ظرفیتی چشم‌پوشی نمی کرد به همین دلیل ابدی شد، وی خاص یک باند و یک حلقه و جریان بود مشکل ما در ریاست جمهوری حزب و باند است مسئله رئیسی فقط حل مسائل مردم بود حتی اگر با دولت قبل رقابت کرده بود با مدیر موفق آن دولت همکاری می کرد. چطور برخی یکباره به این فکر افتادند که اشتباه کرده و اکنون می گویند من ادامه دهنده راه رئیسی هستم.

برخی هم گفتند شما حیفید عرصه ریاست‌جمهوری عرصه دوقطبی سازی است

وی افزود: در انتخابات گذشته که تمام شد فکر نمی کردم در انتخابات بعدی کاندیدا شوم چون ۸ سال در خدمت ایشان باید می بودیم اما وقتی این اتفاق افتاد برخی به سراغم آمدند و گفتند شما در تیم شهید جمهور بودید و در انتخابات قبلی برنامه داشتید و بدنه دولت با شما ارتباط دارید و پاکدستی و عدم وجود سوء سابقه دارید، برخی هم گفتند شما حیفید عرصه ریاست‌جمهوری عرصه دوقطبی سازی است شما طیف پشتیبانی و شخصیت جنجالی ندارید که فکر کردم این نگاه توهین به شعور مردم است که می گوید مردم از کسانی که دنبال هیاهو بودند گول می خورند.

با شهید رئیسی هم‌پیمان شدم تا گفتمان وی را ادامه دهم

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: نگران شدم که از بدنه شهید رئیسی کسی در انتخابات نباشد و اینکه مسیر حکمرانی شهید رئیسی ادامه پیدا نکند اما وقتی شورای نگهبان تایید کرد بنده با شهید رئیسی هم پیمان شدم تا گفتمان وی را ادامه دهم.

 وی در مورد برخورد با قدرت های بزرگ دنیا در سیاست خارجی، گفت: سیاست ما با دوستان مروت با دشمنان مدارا است البته با تولید قدرت و دفاع از مظلومان که در قانون گفته شده است همچنین، توسعه روابط با کشورهای مسلمان بدون وارد شدن در تنش و درگیری با سایر کشورها، معتقد به مذاکره سازنده، عزتمندانه و مقتدرانه هستیم شهید امیرعبداللهیان نماد این نوع رابطه سیاسی بود از این طریق تمام قد از مظلوم دفاع و از طرفی عملیات وعده صادق  را عملی کردیم؛ پیوند میدان و دیپلماسی به خوبی در دولت شهید رئیسی انجام شد.

در انتخابات نباید به دنبال بده و بستان و شهرت باشیم

وی در مورد کنارگیری از عرصه رقابت گفت: باید قوی ترین اجماع را داشته باشیم بنده رقیب شهدی رئیسی بودم اما بعد بیشترین خدمت و همراهی را به عنوان رقیب با ایشان داشتم در انتخابات نباید به دنبال بده و بستان و شهرت باشیم بلکه باید قوی ترین اجماع شکل بگیرد.

وی در مورد ساماندهی بازار بورس، تأکید کرد: کسانی که با بازار سرمایه آشنا هستند می دانند که در سه روز می توان آن را سامان داد وقتی سیاست غلط یک شبه بازار بورس را نابود می کند آیا همان دولت نمی تواند ۳ روز این بازار را درست کند. کسی که با مفهوم انتظارت در بورس آشنا باشد می داند که بر اساس انتظارات این بازار شکل می گیرد، رئیس جمهور می تواند افراد را مکلف کند که سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج نکنند و بورس سامان بیابد. شرکت‌های بزرگ دولتی مثل آب و برق و نفت را وارد دبورس می کنیم حتی شرکت‌های زیان ده را وارد می کنیم بعد شرکت‌های دولتی به شرکت‌های عمومی تبدیل می شود و دارایی های مردم را به خودشان باز می گردانیم، در سهام عدالت دقیقا باید این کار را کرد در حالیکه اکنون شرکت‌های بزرگ تعیین کننده منافع بورس هستند.

سیاست ما با روسیه در مورد آمریکا مشترک است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد ارتباطات با مسکو گفت: ارتباطات با روسیه در دو سطح است یک سطح مجامع بین المللی که در پیوست ایران به شانگهای و بریکس بود و همچنین مواضع روشنی نسبت به آمریکا به شکل مشترک با روسیه داریم، باید وارد قراردادهای راهبردی شویم حضور تولید کنندگان ایرانی در روسیه افزایش یابد؛ یاید در صنایع مخابرات، الکترونیک، پزشکی هسته‌ ای همکاری کنیم. ارتباطات گسترده تحریم پذیری را کاهش می دهد که با بهم پیوستگی اقتصادی میان کشورهای دوست این مهم امکان پذیر است.

وی در مورد رقابت با سایر کاندیداها، گفت: اتفاقات تلخ ۹۲ ناشی از رقابت دوستان انقلاب بود امام جبهه انقلاب در ۱۴۰۰ یکدیگر را همراهی کرد و نتیجه خوب رخ داد اگر به هر دلیل نیاز به فداکاری بود و زمینه آن مقدم شده باشد و در دقیقه آخر بگویند شما بروید کنار و دلایل را بگویند استقبال می کنم امیدوارم نتیجه آن بهترین برای مردم باشد.

دولت موظف است در برنامه هفتم خط فقر را از بین ببرد

وی در مورد برنامه دولت برای از بین بردن فقر مطلق اظهار داشت: دولت موظف است در برنامه هفتم خط فقر را از بین ببرد و نوع دیگر فقر غذایی است برای کسانی که روزانه کمتر از ۲۱۰۰ کالری انرژی دریافت می کنند البته اکنون با برنامه شهید رئیسی فقر غذایی نداریم. برای اینکه هر فرد در یک خانواده شاغل باشد با بازرسی پی ای تی ارزیابی کنیم و  اگر درآمدش زیر پی ای تی بود مابالتفاوت را جبران می کنیم. حتی در مورد جزئیات برنامه ها و اجرایی بودن آن در ستادمان آنقدر مباحثه شده که به کار اجرایی کف میدان تبدیل شده است برخی افراد ستاد ما اکنون در دولت مشغول کار هستند.

قاضی زاده هاشمی در مورد بازار تجاری ایران با سایر کشورها، تصریح کرد: برای اینکه اقتصاد ایران شفاف شود به بازار ۴۰۰ میلیونی نیاز داریم اکو بر این اساس باید احیا و با کشورهای مسلمان روابط  توسعه یابد، دلیل ندارد خودرو فقط خودمان تولید کنیم در بسیاری از کشورها خودرو مشترک تولید و پلت فرم ها افزایش یافته و راهکار ما توسعه مزیت مشترک و هم پوشانی در بازارهای تجاری است باید زمینه حضور بخش خصوصی را هم تسهیل کنیم.

از منظر خانواده به سیاست خارجی، فرهنگ و … نگاه می کنیم

وی در مورد مسائل زنان و برنامه دولتش در این باره، گفت: محورترین بحث ما خانواده است اگر به سیاست خارجی، فرهنگ و… نگاه می کنیم از منظر خانواه نگاه می کنیم و محور تشکیل خانواده زن است باید کاری کنیم مادران برای این کار مهارت یافته و چیزی مانع حضور فعالیت های اجتماعی آنها نباشد بخصوص که برخی کارها را باید زنان انجام دهند. باید به طور عمومی خاص زنان چرخه جدید شکل دهیم تنها کاری که کردیم در طی این سال ها برخورد حداقلی و جدا سازی زنان و مردان در محیطه های مختلف بود باید بانوان را به رسمیت بشناسیم نقش مادر در نگهداری فرزند را به رسمیت بشناسیم نگهداری دختران از پدر و مادر را به رسمیت و جزو شغل او بدانیم باید مشاغل که درآمد بالایی دارد برای بانوان ایجاد شود تا زنان به سمت کارهای مردانه نروند باید در میان مدت جنس مشاغل تغییر کند.

جایگاه قوا تقسیم مسؤلیت برای انجام خدمت است نه تقسیم قدرت

قاضی زاده هاشمی در مورد تعامل با دیگر قوا، افزود: همه قوا خادمان مردم هستند قوا تقسیم مسؤلیت برای انجام خدمت است نه تقسیم قدرت، قوا تکمیل کننده یکدیگر هستند و اگر در چهارچوب سیاست های ابلاغی هر کسی کار خود را انجام دهد کسی به مشکل نمی خورد باید احساس برادری کنیم اما این خودپسندی در دستگاه ها هم وجود دارد و برخی با اعمال برخی قوانین می گویند که دست فلان سازمان زیر سنگ سازمان ما است این کار را انجام می دهند و کارها را معطل نگاه می دارند.

قاضی زاده هاشمی درباره تک رقمی شدن نرخ تورم گفت: این وظیفه قانونی برنامه هفتم است و دولت مکلف است در طی سه یا چهار سال تورم را تک رقمی کند که ۱۳ برنامه اصلاحی در این رابطه وجود دارد از این سیاست ها عبارتند از اصلاح ارز، بانک و تغییر لنگر اسمی دلار به ریال و …. که تمام این اقدامات به صورت کتاب مطول جمع آوری شده است، دولت در میانه این راه اصلاح قرار دارد. از دیگر اقدامات آن است که بازار غیررسمی را بشناسیم، چرا نرخ دلار ما در بازار دبی و کویت مشخص می شود ممکن است در اوایل این امر با نوساناتی مواجه باشد اما با ثبات قدم دولت می توان به این اهداف رسید. اقتصاد بخش پیش بینی پذیری است که در یک زمان مشخص حتی نرخ تورم می تواند قابل پیش بینی باشد.

برنامه های آیت الله رییسی با برنامه های بنده از قبل یکی بوده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد برنامه محوری دولت خانواده برای جوانی جمعیت و همچنین سیاست دولت شهید جمهور در امر نهضت بازگشت به مسجد، گفت: ابتدا توضیحی در خصوص بحث برنامه داشته باشم. بنده از سال ۸۴ درگیر نوشتن برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری بوده ام و بخش هایی از برنامه های اجتماعی، فرهنگی و سلامت کاندیداهای مختلف را به نگارش درآوردم و با بسیاری از روسای جمهوری همکاری مشترک داشته ام. همکاری مشترک بنده با آیت الله رییسی هم از زمان مسئولیت وی در آستان قدس شروع شد. شما اگر به طراحان برنامه های ایشان نگاه کنید نام بنده را به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی یا ناظران مشاهده خواهید کرد و دلیل این امر حضور همکاران مشترک در طراحی این برنامه ها است، بنابراین برنامه های آیت الله رییسی با برنامه های بنده از قبل یکی بوده است و دو برنامه جداگانه نبوده است. ما برای اینکه برنامه هایمان جامعیت بیشتری داشته باشد از مشورت همگان استفاده کردیم؛ مثلا وقتی در حال نگارش برنامه سیاست سلامت بودیم حتی از حضور چهره های اصلاح طلب همچون آقای مسعود پزشکیان کاندیدای فعلی هم استفاده کردیم.

وی ادامه داد: همین طور در فرهنگستان علوم پزشکی با دکتر شهرام یزدانی و دکتر واعظ مهدوی که از چهره های صاحب نظر اصلاح طلبان بودند، همکاری مشترک داشتیم. همچنین، در حوزه جمعیت حدود یک دهه پیش در قالب مجلس و در فرهنگستان علوم پزشکی وقتی که حضرت آقا دستور دادند بنده و آقای یزدانی با همدیگر به بحث سیاست های جمعیت و استراتژی های آن پرداختیم که بعدها طرح اولیه آن در مجلس مطرح شد و در نهایت این قانون به تصویب رسید.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: رییس کارگروهی که در مجلس در خصوص جمعیت تشکیل شد، بنده بودم. در ادامه این قانون به سیاست های کلی جمعیت و قانون حمایت از خانواده تبدیل شد. بنده کاملا به مبحث جوانی جمعیت معتقد هستم زیرا از ابتدا نگاهم خانواده محور بود و معتقدم باید تشکیل خانواده را آسان و بهنگام کنیم. لازمه پایداری این خانواده نیز حمایت های گسترده از عنصر ازدواج است، شما اگر خاطرتان باشد یکی از وعده های بنده در دوره قبل این بود که هر خانواده ای که تشکیل شود من به آنها یک وام ۵۰۰ میلیون تومانی خواهم داد تا فرد بتواند برای خرید جهیزیه یا مسکن یا اشتغال از آن استفاده کند.

سه کارت برای خانواده پیش بینی کردیم

وی ادامه داد: با محاسبه شرایط اقتصادی کنونی پیش بینی می کنیم این رقم تا بیش از دو برابر قابل افزایش خواهد بود البته رقم دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد. این بدان معناست که هر جوانی که بخواهد تشکیل خانواده بدهد، این را می داند که مبلغ یک میلیارد تومان نزد دولت اعتبار دارد و می تواند در یکی از سه عنصر جهیزیه، مسکن و اشتغال از آنها استفاده کند. این رقم در قالب کارتی تحت عنوان کارت خانواده جوان به وی پرداخت خواهد شد البته جوان به جز سه مورد بالا می تواند به عنوان ودیعه مسکن از این مبلغ نیز استفاده کند. ما در دولت خود سه کارت را پیش بینی کرده ایم که عبارتند از کارت خانواده، کارت خانواده جوان و کارت اعتبار انرژی.

درباره سوال دوم باید بگویم محله بستر فعالیت خانواده و مرکز محله هم مسجد است، لذا برای مدیریت مسجدمحورِ خانواده ظرفیت های محلی باید به کار گرفته شود.

ملاک انتخاب وزرای دولت صلاحیت‌هاست/زنان قابل اعتماد تر هستند

وی در مورد استفاده از بانوان در دولت خود خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد آرای ریاست جمهوری متعلق به زنان است و زنان نقش تاثیرگذاری در راه‌دهی و هدایت همسران و مردان خانواده خود دارند، اکثر نهضت های بزرگ ایران با حضور زنان انجام شده است. ملاک انتخاب وزرای دولت صلاحیت‌هاست، نگاه جنسیتی به پست‌های مدیریتی نداریم و اولویتمان استفاده از جوانان است، زنان قابل اعتماد تر هستند و فساد در آنان کمتر است.

کد خبر 1768144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha