«عرفه»؛ روز گذشتن از همه‌چیز برای خدا

«عرفه» فرصتی برای توبه، استغفار و آمرزش گناهان است چرا که مسلمانان معتقدند خداوند در این روز گناهان را مورد بخشش قرار می دهد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس| عرفه یکی از روزهای مهم در تقویم اسلامی است که در ماه ذی الحجه قرار دارد.

این روز فرصتی برای توبه، استغفار و آمرزش گناهان است چرا که مسلمانان معتقدند خداوند در این روز گناهان را مورد بخشش قرار می دهد.

مسلمانان در این روز به دعا و عبادت اختصاص می‌دهند و از ویژگی‌های روز عرفه، تأکید بر ایجاد صلح و اتحاد مسلمانان و پذیرش همدلی و همبستگی است.

این روز به عنوان روز شکرگزاری نیز شناخته می‌شود، زیرا مسلمانان برای نعمت‌ها و رحمت‌های الهی سپاسگزاری می‌کنند. مسلمانان در این روز عظمت خداوند را تجلی می‌دهند و آمادگی خود را برای پایبندی به دین و انجام وظایف دینی نشان می‌دهند.

«عرفه»؛ گذشتن از همه‌چیز برای خدا

فرصتی برای استغفار

در این روز اتفاق بسیار بزرگی در عالم بشریت اتفاق می‌افتد:آدم در چنین روزی توفیق توبه کردن و پذیرش توبه او از طرف پروردگار رقم خورد.

امروز مهدی صاحب‌الزمان(عج) در صحرای عرفه حاضر است و به برکت وجود آن امام حاضر خدا نظر لطفش را بر جمیع بندگان خود می‌نماید.

راوی به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: روز عرفه خدا همه را می‌بخشد؟

امام فرمود: همه را می‌بخشد.

عرض کرد: حتی ناصبی را نیز می‌بخشد؟

امام فرمود: حتی ناصبی را نیز می‌بخشد.

عرض کرد: این‌ها که همه بخشیده می‌شوند.

امام فرمود: مطلب همین‌جا است. اگر بعد از غروب عرفه این‌ها به خطای گذشته بازگشتند این مغفرت را نابود کرده‌اند.

امروز پای سفره عرفه حضرت مهدی(عج) را نشسته است؛ امروز مهدی صاحب‌الزمان(عج) در صحرای عرفه حاضر است و به برکت وجود آن امام حاضر خدا نظر لطفش را بر جمیع بندگان خود می‌نماید.

روز جاری شدن رحمت الهی

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: اگر کسی امروز عرفات باشد در بخشش و رحمت الهی شک کند گناه بزرگی مرتکب شده است.

«عرفه»؛ گذشتن از همه‌چیز برای خدا

عرفه روز بسیار با عظمت است که تمام توفیقات یک حاجی از عرفات و عرفه شروع می‌شود؛ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نیز می فرماید: «تمام الحج العرفة العرفة العرفة».

عرفه روز معرفت

«روز عرفه روز شناخت است؛ روزی که من و شما باید خودمان را رصد کنیم»؛ این را یک کارشناس مسائل دین می گوید و ادامه می دهد: دو چیز را باید تعقیب کنیم: تاکنون چگونه زندگی کرده‌ایم و از این به بعد باید چگونه زندگی کرد؟ این نکته‌ای است که باید در عرفه اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام علیرضا حدائق از عرفه به روز دعا، معرفت و شناخت تعبیر می کند و با ذکر حدیث شریفی از امام زین‌العابدین علیه‌السلام می گوید: در روز عرفه امید است رحمت خدا حتی بر اطفال در رحم مادر نیز گسترش پیدا کند. من و شما که جای خود داریم.

این دعاها و بندگی‌ها و توسلات باید ما را در مسیر خدمت گذاری و نوع‌دوستی بیاورد؛ نباید دعای عرفه خواند و از یاد و حال اطرافیان، فامیل و بستگان و محله غافل بود.

قرآن در سوره صف راه برون رفتن انسان‌ها را از معضلات دنیای بشری و رهایی از همه گرفتاری‌ها رعایت دو اصل می‌داند. این دعا باید ما را به همین سو بیاورد.

ای کسانی که ایمان آورده‌اید راهنمایی کنیم شما را به یک تجارت و معامله پرسودی که شما را از عذاب دردناک الهی رهایی خواهد بخشید؟ می‌خواهید یک زندگی موفق و یک حیات طیبه در دنیا و آخرت برای شما رقم بخورد؟ امروز نوع مشکلات بشریت همین جایی است که قرآن اشاره می‌کند.

به گفته حجت الاسلام حدائق، قرآن دو اصل کلی را اشاره می‌کند: اول ایمان آوردن جدی به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله است. و اصل دوم جهاد در راه خداست.

در مسیر خدمت گذاری

وی با اشاره به اینکه این دعاها و بندگی‌ها و توسلات باید ما را در مسیر خدمت گذاری و نوع‌دوستی بیاورد، عنوان می کند: نباید دعای عرفه خواند و از یاد و حال اطرافیان، فامیل و بستگان و محله غافل بود.

«عرفه»؛ گذشتن از همه‌چیز برای خدا

به اذعان حدائق نباید فقط دل‌خوش باشیم یک دعای عرفه خواندیم؛ می‌توانی گرهی باز کنی و نکردی؟ می‌توانی با سخن و قلم و موقعیتت مشکلی را حل کنی و نکردی؟

خروجی دعای عرفه و راز و نیاز باید دستگیری از حال ضعفا و مستمندان و رسیدگی به امورات آنها باشد.

آنگونه که این کارشناس حوزه دینی می گوید خروجی دعای عرفه و راز و نیاز باید دستگیری از حال ضعفا و مستمندان و رسیدگی به امورات آنها باشد.

روز عرفه به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید به نیازهای محرومان و نیازمندان توجه کنند و به ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک کنند.

در روز عرفه، مسلمانان با تأکید بر وحدت و توحید خداوند، اعتقادات دینی خود را تقویت می‌کنند و به اثبات ایمان و اعتقادات خود می‌پردازند.

این روز، به مسلمانان فرصتی می‌دهد تا برنامه‌ها و اهداف خود را برای آینده مورد بررسی قرار دهند و برای تحقق آن‌ تلاش کنند.

کد خبر 1768287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha