ایران یکصدا در بزرگداشت غدیر/ از جشن‌های چندکیلومتری تا اطعام‌های میلیونی

ظریف‌منش با اشاره به اینکه امسال در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود، گفت: این برنامه‌ها در عرصه‌هایی مختلف از جمله برپایی مراسم جشن و اطعام نیازمندان تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست خبری اعلام برنامه‌های داخل و خارج از کشور دهه امامت و ولایت با حضور «حسین ظریف‌منش» قائم مقام دبیرکل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر، صبح امروز (یکشنبه، ۲۷ خرداد ماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

ظریف منش در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت، اظهار کرد: بزرگداشت غدیر گرامیداشت شهدای خدمت و زمینه‌ساز حضور حداکثری و آگاهانه و مومنانه مردم در جشن‌های دهه امامت و ولایت است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه به برنامه‌های دهه امامت و ولایت اشاره کرد و افزود: ما تا روز میلاد امام موسی بن جعفر (ع) و حتی تا روز مباهله برنامه خواهیم داشت چراکه معتقدیم گسترش برنامه‌های غدیری به عنوان نقطه عطف در تاریخ اسلام و بشریت و در واقع توجه به آموزه‌های علوی است.  

جذب مشارکت جوانان

وی گفت: سیاست اول بنیاد بین المللی غدیر برنامه ریزی، هماهنگ‌کنندگی و هم‌افزایی در این ایام است و نقش اصلی را مردم بر عهده دارند؛ سیاست دوم ما برنامه‌ریزی برای مشارکت نسل جوان است، یعنی نسلی که لازم است با حقیقت غدیر و آموزه‌های علوی آشنا شود تا پرچم‌دار نهضت علوی و اسلامی در عصر کنونی باشند، سیاست سوم معرفت‌زایی نسبت به غدیر، سیاست چهارم تلاش در جهت تقویت وحدت بین فرق مختلف اسلامی از طریق تبیین غدیر است با توجه به اینکه محبت اهل‌بیت مورد اتفاق شیعه و سنی است در نتیجه این برنامه‌ها از زمینه‌های وحدت میان مسلمین محسوب می شود.  

ظریف‌منش در ادامه و در مورد اهمیت عید غدیر و برگزاری با شکوه این ایام گفت: امیرالمومنین علی (ع) اسوه بشریت تا قیامت است، آموزه‌ها و سیره آن حضرت است که دلها را جذب می‌کند وما می‌توانیم با بیان سیره‌های علوی جهان بهتری داشته باشیم. امام راحل فرمود: «با اقامه ولایت همه انحرافات از بین می‌رود»؛ بنابراین غدیر علاوه بر اینکه معرفی ولایت امیرالمؤمنین (ع) است، طرح کلی مدیریت جامعه بر اساس آموزه‌های الهی نیز محسوب می‌شود و همچنین تعیین اینکه حاکم چه کسی باشد که از مهمترین مسائل هر جامعه است که اسلام برای این مساله نسخه ولایت را ارائه کرده است.

اسامی روزهای دهه کرامت

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به عناوین روزهای دهه امامت و ولایت گفت: روز ۲۸ خرداد مصادف با عید سعید قربان که آغاز این دهه است به نام «توحید، بندگی و اطاعت» نام گرفته است، روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه به نام روز «ولایت، ضامن تحقق گام دوم انقلاب» عنوان گرفته است، روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه به نام روز «ولایت و مردم سالاری دینی» عنوان گرفته است؛ همچنین روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد به نام روز «ایثار و دفاع از حریم ولایت»؛ روز جمعه اول تیرماه به نام روز «ولایت، عدالت و انتظار»؛ روز شنبه ۲ تیرماه به نام «ولایت، هدایت و عزت اسلامی»؛ روز یکشنبه ۳ تیرماه به نام روز «ولایت، محور وحدت اسلامی»؛ روز دوشنبه ۴ تیرماه به نام روز «ولایت، بصیرت و استکبارستیزی»؛ روز سه‌شنبه ۵ تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر به نام روز «غدیر، امامت و ولایت»؛ روز چهارشنبه ۶ تیرماه به نام روز «قرآن و عترت» عنوان گرفته اند.

ظریف‌منش در بخش دیگری از مباحث خود به شعار دهه امامت و ولایت اشاره کرد و گفت: امسال دو شعار را برای برنامه‌ها پیش‌بینی کرده ایم که نخست شعار «امیرالمومنین (ع) معیار زندگی الگوی حکمرانی» است؛ قطعا اگر این شعار را در عرصه‌های مختلف اجرا کنیم به موفقیت می رسیم، مسوولان ما باید بدانند در کشوری که به نام امیرالمؤمنین (ع) شکل گرفته فعالیت دارند لذا همه اقدامات آنها باید سیره آن حضرت باشد، رئیس‌جمهور آینده ما باید چنین باشد؛ از سوی دیگر با توجه به قضایای غزه و ظلمی که بر مردم شریف غزه می‌رود شعار دوم را « «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» به عنوان شعار برنامه‌های خارج از کشور در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: ما ۱۵۰ عنوان برنامه در یکصد هزار برنامه اجرایی در سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی داریم، این موارد به جز برنامه‌هایی است که در سطح استانها و شهرستان‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی، هیئات مذهبی، مراکز فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، قول و پیمان همه اعضا و دستگاه‌های فرهنگی شرکت کننده آن است که در این دهه ترویج دهنده و پیام‌رسان رسول اکرم (ص) باشیم.

ظریف‌منش با بیان اینکه دهها هزار جشن در سراسر کشور در راستای گرامیداشت دهه امامت و ولایت برگزار خواهد شد، افزود: فعال شدن قریب بر ۳۰ هزار دهیاری، برپایی جشن در روستاها و حاشیه شهرها علاوه بر استان‌ها و شهرستان ها، برگزاری جشن‌های خیابانی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در خیابان‌ها به خصوص با حضور نوجوانان و جوانان، گسترش برنامه‌های یکشنبه‌های علوی و فاطمی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که برای این ایام اجرایی می شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه از برپایی کاروان‌ها و میزهای خدمت با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی در طول ایام دهه امامت و ولایت به منظور رسیدگی به مشکلات مردم و دیدار رو در رو با اقشار خبر داد و تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به بُعد مردمی برنامه‌های این ایام، طرح جشن‌های خانوادگی را مورد توجه قرار داده‌ایم، همچنین ستاد آزادی زندانیان با همکاری قوه قضائیه طرحی محقق کرد که طی آن تعداد بسیاری از زندانیان غیرعمد و جرایم مالی زیر ۱۰۰ میلیون تومان آزاد می‌شوند، البته علاوه بر روز عید غدیر که برنامه مهمانی غدیر را در بیشتر استانها برگزار می‌کنیم، در برخی استانها سفره اطعام علوی و مهمانی خواهند داشت.

گسترش مسیر مهمانی غدیر

وی با بیان اینکه با توجه به تجربیات سالهای قبل، امسال مسیر مهمانی غدیر گسترش می‌یابد، افزود: زمینه نشاط اجتماعی بیشتر و موکب‌ها مکان و برنامه‌هایشان مشخص شده است؛ از سوی دیگر در مساجد اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز علاوه بر برپایی جشن، برنامه سخنرانی صاحب‌نظرات دینی و سیاسی با محور آموزه‌های امیرالمومنین علی (ع) و شاخصه‌های خدمت داریم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: همچنین در تهران و بسیاری از استان‌ها نورافشانی داریم و جشن ها را علاوه بر روز عید غدیر در دهه امامت و ولایت گسترش داده ایم، برای مثال به همت بسیجیانِ مساجدِ تهران در ۳۱۳ نقطه تهران متشکل از میادین و مساجد در روز یکشنبه ۳ تیرماه یعنی دو شب قبل از عید غدیر، پردیس فرهنگی هنری شامل سرودخوانی و مدح امیرالمومنین (ع) برگزار می شود.  

وی تصریح کرد: همچنین در طول دهه امامت و ولایت در نقاط مختلف تهران از جمله در منطقه ۱۷ تهران یک شب جشن و سفره اطعام داریم، ضمن اینکه ۵ شب جشن نیز در میادین مختلف برگزار می شود، از سوی دیگر در طول دهه امامت و ولایت در برخی مساجد و مناطق تهران تا یک کیلومتر سفره اطعام پیش بینی شده و ۱۱۰ هزار اطعام در مسجد داریم؛ همچنین تکریم سادات به ویژه سادات شهید داریم از دیگر برنامه هایی است که در این ایام مورد توجه قرار می گیرد که در این راستا از ۱۱۰ خانواده سادات شهید تکریم به عمل خواهد آمد.

ظریف‌منش در ادامه اظهار کرد: برگزاری پویش قرائت قرآن با محور سادات محلات از دیگر فعالیت‌هایی است که در این ایام اجرا خواهد شد، فعال شدن سراهای محله در این ایام، افطار روز عید غدیر که بسیار سفارش شده و مستحب است، برگزاری پویش هر خانه یک پرچم از دیگر فعالیت هایی است که به مناسبت این ایام اجرایی خواهد شد، پیش‌بینی کرده ایم که امسال قریب بر ۲۵ میلیون اطعام ذیل این برنامه‌ها محقق شود.

وی افزود: قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی و بسیج محرومیت‌زدایی نیز حدود یک میلیون اطعام برای محرومین استان‌ها، حاشیه‌نشین‌ها و کارگران فصلی دارد، همچنین برخی ارقام جهیزیه از جمله پنج هزار کولر گازی از دیگر اقداماتی است که به مناسبت این ایام به منصه ظهور می رسد، ضمن اینکه ۴۵۰ طرح عمرانی نیز در دهه امامت و ولایت افتتاح خواهد شد، طرح‌هایی که جنبه‌های محرومیت‌زدایی دارند مثل آبرسانی به روستاها و مواردی از این دست که مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در ادامه از برگزاری جشن و مراسم ویژه در امامزادگان و بقاع متبرکه به مناسبت دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: ضیافت غدیر در اکثر بقاع به ویژه در حرم مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و جمکران برگزار می شود، ضمن اینکه محافل انس با قرآن، مسابقه خطبه غدیر با ۱۱۰ جایزه، از دیگر فعالیت‌هایی است که به مناسبت این ایام تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها و سازمان های دیگر نظیر هلال احمر که در ۱۵ کشور نمایندگی دارد قرار است تا با خدمات خود نام نامی امیرالمومنین را بلند کنند، ضمن اینکه در ۴۰۰ واحد سازمانی تابعه خود نیز برنامه دارد. از سوی دیگر روسای سازمان های صدا وسیما، تامیین اجتماعی، وزیر نیرو، وزیر ارتباطات، فرمانده کل سپاه، عقیدتی سیاسی ارتش، فراجا، کانون های مساجد و ... هرکدام به مناسبت این ایام برنامه‌ای را بر عهده گرفته اند.

ظریف‌منش گفت: همچنین تعدادی همایش را در سطح استان‌ها از جمله هرمزگان برگزار می کنیم از جمله نهمین همایش ولایت‌محور امت اسلامی که با حضور جمعی از علمای شیعه و اهل سنت برگزار شده و طی آن پیرامون سیره و شخصیت حضرت امیر (ع) صحبت می کنند، از سوی دیگر در هرمزگان نیز گردهمایی سادات اهل سنت را خواهیم داشت و اولین همایش حقوق و وظایف متقابل مردم و حاکمیت از منظر امیرالمومنین (ع) را برگزار می کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر تصریح کرد: امسال چندین جشنواره شعر با گویش اقوام ایرانی را داریم، از جمله در گیلان جشنواره شعر با گویش گیلکی، در مازندران جشنواره شعر مازنی، در لرستان جشنواره شعر لری، در کرمانشاه جشنواره شعر کُردی، در آذربایجان شرقی نیز سومین همایش حکمرانی مطلوب از منظر امیرالمومنین (ع) را خواهیم داشت.

وی در ادامه به ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت غدیر و دهه امامت و ولایت در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه، جامعه المصطفی (ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان  فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هرکدام برنامه دارند از جمله سازمان فرهنگ در ۸۰ نمایندگی خود، مجمع جهانی اهل بیت در ۶۰ نمایندگی، برنامه دارند.

ظریف منش در ادامه گفت: برترین مسجد، فعال ترین پایگاه بسیج، فعال ترین خبرنگار و گزارشگر پیرامون غدیر در این ایام نیز شناسایی و معرفی و تقدیر خواهند شد.

کد خبر 1768357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha