جبهه انقلاب قبل از ۸ تیر باید به یک نفر واحد برسد

قالیباف، حکمرانی در سیاست خارجی را تنظیم روابط دانست و گفت: «آرمانگرایی واقع‌بینانه» بهترین رویکرد برای تامین منافع ملی کشورمان است، مهم این است حداکثر منافع با حداقل هزینه تامین شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بعداز ظهر یکشنبه( ۲۶خرداد) از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه مهمان برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما است.

در این نشست کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه دبیر ستاد حقوق بشر ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به عنوان مشاوران قالیباف حاضر شدند. همچنین سیدمحمدکاظم سجاد پور، ابراهیم متقی و فوائد ایزدی در مقام کارشناسان سیاست خارجی در این برنامه حاضر شدند.

محمدباقر قالیباف گفت: معتقد هستم حکمرانی در سیاست خارجی یعنی تنظیم روابط فارغ از اینکه ارتقا پیدا کند یا کاهش داشته باشد. مهم این است که حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور عزیزمان ایران داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: منافع ملی ما ریشه در سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی دارد، حکمرانی یعنی تنظیم روابط مهم این است حداکثر منافع و حداقل هزینه تامین شود، آرمانگرایی واقع بینانه بهترین رویکرد برای تامین منافع ملی کشورمان شود.  یعنی همه دستگاه‌های دولتی در دولت چهاردهم در یک طرف بحث مربوط به سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی در یک طرف قرار دارد. چون بخش قابل توجهی از موضوعاتمان در کشور که در حوزه مسائل امنیت ملی و چه در موضوع مشکلات اقتصادی یک کلام منافع ملی مان ریشه در عملکرد ما در اجرای سیاست‌های خارجی و سیاست‌های مصوب دستگاه دیپلماسی که قدرت اجرای این سیاست‌ها را داشته باشد است.

قالیباف با بیان اینکه آرمانگرایی واقع بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای منافع ملی کشور عزیزمان است، گفت: یعنی باورهای ما و ایمان ما به سنت‌های الهی می‌تواند در قاب منافع ملی بدرخشد باعث عزت و اقتدار و منزلت ملت عزیزمان باشد. مصداق روشن آن دوران دفاع مقدس است که شما در تاریخ پرفراز و نشیب ایران عزیزمان که در سده‌های گذشته نگاه می‌کنیم که هر موقع مورد تهاجم قرار گرفتیم آسیب دیدیم و بخشی از کشور جدا شد. این ایمان و باور به سنت‌های الهی اقتدار و عزت ما را دیدیم. وعده صادق این افتخار را به ما نشان داد حتی آنهایی که در خارج از کشور بودند و به باورهای انقلاب نزدیک نبودند ایرانی بودن خودشان افتخار کردند.

جانمایی ایران در روابط بین‌الملل اولویت است

وی عزت، مصلحت و حکمت را سه رکن مهم در حوزه سیاست خارجی دولت چهاردهم برشمرد و تاکید کرد: در عرصه‌های بین‌المللی معتقد هستم که موضوع ما موضوع ایران و جانمایی ایران در روابط بین الملل است. مخصوصاً در ۵ استراتژی‌های بخشی یعنی استراتژی‌های بخشی پنجگانه در همه این پنج بخش برایمان مهم است که ایران کجا جانمایی شده است. چرا این موضوع را مطرح می‌کنم چون موقعیت جغرافیای ایران و جغرافیای سیاسی ایران از بعد ژو اکونومیکی و ژو استراتژی همه این‌ها یک ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است نصیب ما ایرانیان شده است که باید به آن توجه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از مهمترین وظایف خودمان را در دولت چهاردهم این می‌دانم بنده حتماً در حوزه اقتصاد آگاهی به اقتصاد دارم ولی تخصص در آن ندارم. در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، ولی در این حوزه‌ها و مسائل راهبردی و بین المللی و ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی توفیق داشتم ۳۵ سال بیش از یک دهه شاگردی کردم در نزد استادان بزرگی در دانشگاه و بیش از دو دهه هم معلم بوده‌ام. یعنی در حوزه حکمرانی در حوزه کشورداری هم تجربه کردم در میدان و هم مطالعه کردم در حوزه آشنایی و نظری.

وی تصریح کرد: معتقد هستم اگر ظرفیت‌ منابع طبیعی هم نبود به تنهایی موقعیت ژئوپلوتیکی ما قادر بود تا هم از جهت اقتصادی و هم از جهت امنیت ملی کشور را اداره کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مهم‌ترین نکته مدیریت قوی و مدیر قوی و آگاه که هم کارنامه داشته باشد و هم برنامه داشته باشد و شجاعت تصمیم گیری و تنظیم روابط و تصمیم نهایی و نهایی کردن موضوعات را اقدام کند و کار را پیش ببرد. متاسفانه در دستگاه دیپلماسی مان در این بخش آنطور که باید و شاید این اتفاق نیفتاده است. پرونده‌های باز در این زمینه داریم چقدر پرونده‌های بسته‌ای داریم که رفتیم گفت و گوها را تبدیل به قرارداد کردیم ولی توان اجرای آن قرارداد را نداشته‌ایم.

اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی راهبردهای سیاست خارجی

قالیباف درخصوص سیاست خارجی، گفت: اقتدار منطقه ای راهبرد اصلی ما در سیاست خارجی است که منطبق بر سیاست‌های کلان ما در بند ۲۱ سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم است که در ۵ ساله پیش رو دولت چهاردهم باید آن را دنبال کند راهبرد دوم انتفاع اقتصادی است که ما بهره‌مند بشویم. وقتی از اقتدار منطقه‌ای صحبت می‌کنیم گسترش روابط با همسایگان است. سیاستی که در دولت شهید رئیسی بود که این مورد را حتماً با قوت و قدرت ادامه خواهیم داد. تقویت محور مقاومت و تامین امنیت و ثبات در منطقه است و اینکه منطقه تحت تاثیر قدرت بیگانه و خارج از منطقه نباشند. به صورت‌ها هاب منطقه بودن در موضوعات ترانزیتی در موضوعات ترانزیتی چه در حوزه زمینی ریلی جاده‌ای و چه در حوزه دریایی در شمال و جنوب کشورمان چنین فرصتی را داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به نکته مهمی توجه نکرده‌ایم آن است که در کوریدور هوایی در یک نقطه بی‌نظیری در بین پروازهایی که در شرق و غرب دنیا انجام می‌شود نقطه بهینه برای کانکشن‌هایی هستیم که در اینجا بایستند هواپیماها سوختگیری کنند و مسافران آن را جابجا کنند از امتیاز بسیار بالایی برخوردار هستیم.

از ظرفیت آسمان ایران باید استفاده کنیم

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی و صدور کالاهای خدمات عمومی خدمات مهندسی و بهداشت و درمان چه بخش خصوصی و چه دولت می‌تواند این خدمات را تولید کند بخش مهمی است که ما می‌توانیم در حوزه انتفاع اقتصادی از آن استفاده کنیم. باید از ظرفیت‌های آسیا و اوراسیا استفاده کنیم. روابط مالی دوجانبه به این مورد خیلی کم توجه کرده‌ایم. برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها خارج از قدرت‌های جهانی هستند و در رقابت با آنها هستند برای ما فرصت است در همین تحریم ارتباطات دوجانبه فرصت بزرگیست کمتر در این موضوع توجه شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همانطور که همه ما آگاه هستیم به هر حال مسائل سیاست داخلی امتداد آن در سیاست خارجی است همچنانی که سیاست خارجی در نهایت امتداد آن در سیاست داخلی اثرگذار خواهد بود. یکی از ضعف‌هایی که در گذشته داشتیم در کنار خیلی از پرونده‌های بازی که مانده است و اجرایی نشده است بعضاً از چندین سال از این موارد داریم چه آنهایی که قرارداد تبدیل شده است عملیاتی نشده است. در سیاست خارجی قدرت اجماع سازی در درون کشور برای موضوعات مهمی که منافع ملی و امنیت ملی ماست واقعا در سال‌های گذشته مرتب در این موضوع چالش داشتیم یعنی رئیس قوه مجریه باید بتواند با نخبگان جامعه این اجماع را به وجود بیاورد.

قالیباف در پاسخ به سوالی گفت: حرکتی را در جبهه انقلاب شروع کردیم در شکل‌گیری مجلس یازدهم و در ادامه آمدیم در دولت سیزدهم مسیر کار را که با هم پیش بردیم خلاصه همکاری بین نخبگان دولت و مجلس یک برنامه هفتم به عنوان میثاق ملی که امروز تبدیل به قانون شده است. برنامه هفتم برنامه بسیار دقیق اجرایی و قابل انجام است. ما ماندیم و یک برنامه هفتم و جمع دوستانی که این مسیر را پیش ببریم که ما نگرانیم که اگر این مسیر پیش نرود دو مرتبه ریل و حرکت پیشرفت کشور متوقف شود و به دهه ۹۰ برگردد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دهه‌ای که رشد اقتصادی زیر یک درصد بوده است و نقدینگی را ۲۶ برابر اضافه کرد. بنده در یک دوراهی قرار گرفتم دوراهی که اگر بخواهم قدرت طلبی کنم که انشالله اینگونه نباشد من یک رئیس قوه بودم با اقتدار هم رای گرفتم قانون اساسی هم این اختیار را به مجلس شورای اسلامی داده است از همه قوا من جمله مجریه مطالبه کنم. اما وقتی دیدم که دوستانی در این عرصه آمده‌اند و می‌خواهند نمایندگی کنند که این نقطه حساس کشور عبور کنند. من احساس کردم که آمادگی من نسبت به بقیه بیشتر است من از راحت طلبی فرار کردم به جای اینکه مطالبه‌گر باشم خودم را در معرض پاسخگویی قرار دادم.

وی افزود: مگر اداره کشور در حوزه قوه مجریه به چه چیزی نیاز دارد اول اینکه تخصص قدرت حکمرانی و علم حکمرانی داشته باشیم شما می‌دانید ۳۵ سال در این موضوع شاگردی کرده‌ام. یک دولت محلی را من در شهرداری تهران نشان دادم. رئیس جمهور چه کاری می‌خواهد انجام بدهد زیرساخت‌های کشور را می‌خواهد متحول کند امروز سازه‌های کشور را مدیریت و ساخته‌اند.

پیش از ۸ تیر در جبهه انقلاب باید به یک فرد برسیم

 قالیباف در پاسخ به سوالی گفت: بنده جزء کسانی هستم که دیروز در جمع اعضای ستادی صحبت کردم دو نکته را گفتم ما بچه انقلاب هستیم به اعضا ستادی گفتم که اخلاق را رعایت کنیم و نکته دوم آن است که جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسیم و در این صحنه کار را انجام بدهیم. این عقلانیت، گذشت و محبت حتماً در جبهه انقلاب وجود دارد و این اتفاق خواهد افتاد.

هیچ‌گاه از مبارزه با رژیم‌صهیونیستی غافل نبودم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بعد از دفاع مقدس همواره در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده و روحیه استکبارستیزی دارم و هیچ وقت غافل نبودم. در هر کجا که بوده‌ام. در دوره‌ای که شهید سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت بودند بی وقفه انجام وظیفه می‌کردم که داخل کشور و دشمنان می دانند که نگاه انقلابی و در صحنه بودن کار من بوده و افتخار می کنم.

تقویت جبهه مقاومت؛ اولویت ما در منطقه

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است، گفت: نگاه ما صرفا امنیتی نیست و تمام استراتژی های بخشی در حوزه توسعه و رشد اقتصادی است و نمونه ای از الگوی انقلاب اسلامی است. رئیس مجلس تاکید کرد: امروز فلسطین فقط موضوع جهان اسلام نیست و تبدیل به موضوع اصلی دنیا شده است.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره برقراری توازن گفت: موضوع توازن کلیدی است و به آن توجه داریم؛ ظرفیت های بالقوه نیز باید بالفعل شود که آن در گرو وجود مدیر قوی و کارآمد است. ضعف مدیریت و عدم آگاهی از موضوع باعث شده از ظرفیت هوایی و عبور از فضای هوایی کشور استفاده نشود. بیش از ۶ میلیون هم وطن ما به فرودگاه امام آمده و به کشورهای همسایه می روند و بعد از آن جا به کشورهای دیگر سفر می کنند در نتیجه از درآمدهای آن استفاده نشده است. مستضعف کسی است که ظرفیت بالقوه را نتواند بالفعل کند و مسئولی که این کار را نکند، ظلم کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های منطقه‌ای گفت: بی‌شک جمهوری اسلامی قدرت منطقه است که می توان از ظرفیت پیمان های بریکس و شانگهای استفاده کرد.

کد خبر 1768391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha