عید قربان، فرصتی برای ذبح دلبستگی های مادی و دنیایی

حجت الاسلام صباغیان گفت: باید با قربانی، دلبستگی های مادی و دنیایی را از بین ببریم و گلوی تعلقات و مطامع شیطانی را باید ببرّیم و ذبح کنیم و با نیت خالص و با رویکرد تقرب به خدا و عبودیت، اعمال عید قربان را انجام دهیم.

حجت الاسلام حسن صباغیان-امام جمعه زیرکوه- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: قربان به معنای نزدیک گردیدن است اما به کسر قاف به آنچه گفته می شود که با آن به خدا تقرب می جویند و فلسفه قربانی بریدن از تعلقات غیر الهی است. 

وی با بیان اینکه دهم ذی‌الحجه یکی از بزرگترین و مهمترین اعیاد مسلمانان جهان است، افزود: در روایات این روز به عید الاضحی نیز نامیده‌ شده است همان روزی که طبق آیه شریفه سوره صافات چون ابراهیم به مکان سعی رسید به اسماعیل گفت در رؤیای خودم دیدم که تو را ذبح می‌کنم.

حجت الاسلام صباغیان عنوان کرد: این روز برای همه بندگان خدا عید قرب و بندگی است، خداوند روزهای خاص را به عنوان موهبتی عظیم قرار داده است تا بندگان او بهتر به او تقرب پیدا کنند و اعیاد اسلامی روزهای خاصی هستند که ملائکه الهی به امر پروردگار برای اجابت حوائح بندگان خدا به تکاپو می افتند.

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه قطعاً برکات قربان فقط برای حجاج بیت الله الحرام نیست، افزود: بلکه برای همه کسانی که این شب و روز را درک کنند دارای اهمیت و آثار با برکتی است و در شب و روز عید قربان اعمال مستحب زیادی نوشته شده است که همه می‌توانند انجام دهند و بهره ببرند که از جمله آنها غسل کردن، قربانی کردن و زیارت امام حسین (ع) است.

وی در ادامه گفت: برای قربانی کردن آنچه از همه بیشتر نیاز است مسئله تقوا است و کیفیت قربانی با فهم و درک و معرفت به اسرار قربانی بیشتر می شود و حکمت قربانی، قرب و نزدیک شدن به خداوند است که اگر عمل بر پایه تقوا باشد این نزدیک شدن حاصل می شود.

وی با بیان اینکه باید با قربانی دلبستگی های مادی و دنیایی را از بین ببریم، افزود: گلوی تعلقات و مطامع شیطانی را باید ببرّیم و ذبح کنیم و برای بهرمند شدن از این عید باید به راز دیگر قربانی پی ببریم یعنی اینکه انسان موجود اجتماعی است و همه مسلمانان به منزله یک پیکر هستند لذا از حکمت‌های قربانی کردن اطعام فقرا و نیازمندان است. 

حجت الاسلام صباغیان با اشاره به اینکه اعمال انسان به نیّات انسان بستگی دارد، گفت: باید با نیت خالص و با رویکرد تقرب به خدا و عبودیت، اعمال عید قربان را انجام دهیم و هر چقدر عمل ما خالص تر باشد کیفیت و آثار آن بیشتر و بهتر خواهد بود.

کد خبر 1768490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha