حمایت دولت سیزدهم از طرح‌های فرهنگی قرآنی

فرخنده با تأکید بر حمایت از طرح‌های فرهنگی گفتمانی در دولت سیزدهم، گفت: توجه به گفتمان‌سازی و نیروسازی در قالب طرح‌های قرارگاه شهید آوینی در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علی فرخنده امروز سه‌شنبه (۲۹ خرداد) در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان زیرکوه اظهار کرد: شهید جمهور آیت الله رئیسی به مراتب برای ادامه مسیر انقلاب از رئیس جمهور اثرگذارتر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: گفتمان‌سازی اولویت نخست ما در سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در دولت سیزدهم بود که ذیل آن دو شاخه از جمله پرداختن به فرهنگ عمومی طراحی شد که بستر اجرایی آن اهمیت دادن به جلسات شورای فرهنگی عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر حمایت از طرح‌های فرهنگی گفتمانی در دولت سیزدهم، گفت: توجه به گفتمان‌سازی و نیروسازی در قالب طرح‌های قرارگاه شهید آوینی در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

فرخنده در ادامه بیان کرد: سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی یک چشم‌انداز داشت که براساس حرکت در این مسیر امروز با افتخارم اعلام می‌کنیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین استان‌ها رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

وی به کسب رتبه برتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در هجدهمین جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و ادامه داد: حس خودباوری و توانستن و ظرفیت غنی منابع انسانی که در استان خراسان جنوبی وجود دارد باعث این می‌شود که ما طرح ارائه دهیم و دیگران اجرا کنند.

فرخنده به اشاره به عقبه فرهنگی و نسل جوان و پویا و با انگیزه در استان به ویژه شهرستان زیرکوه که می‌توانند برای تحقق فرامین امامین انقلاب جانفشانی کنند، در ادامه بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها در قالب قرارگاه شهید آوینی بود که از خردادماه سال گذشته قرارگاه استان برای حمایت از برنامه‌های گفتمان‌ساز فعال شد.

فرخنده گفت: ۲۴ طرح در قرارگاه شهید آوینی استان خراسان جنوبی پس از ارزیابی که صورت گرفت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد که تعداد زیادی از آنها مصوب شد و اکنون در سطح استان در حال اجرا است.

وی از طرح ۳۱۳ قرارگاه شهید آوینی به عنوان یکی از طرح‌های کلان قرآنی نام برد و افزود: در همین راستا هر فصلی یک کرسی تلاوت قرآن در تمام شهرستان‌ها با حضور قاریان برتر بین‌المللی و ملی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: تاکنون یک کرسی تلاوت قرآن در شهر آبیز شهرستان زیرکوه برگزار شده است و سه کرسی تلاوت قرآن دیگر می‌توانند تا پایان سال برگزار کنند.

فرخنده با بیان اینکه ۴۰ کرسی تلاوت قرآن در قالب طرح ۳۱۳ قرارگاه شهید آوینی در استان طراحی شده است که امسال در شهرستان‌های مختلف برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همچنین برگزاری کارگاه های توانمندسازی و تربیت ۳۱۳ حافظ قرآن با حمایت مالی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در یک روستای استان خراسان جنوبی تربیت ۵۰ حافظ قرآن در حال انجام است و برای بیرجند به عنوان مرکز استان نیز هر ماه یک کرسی تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته و بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح جوانه‌ها در راستای تربیت ۵۰۰ کنشگر فرهنگی را قرارگاه خاتم با همکاری آموزش و پروش اجرا می‌کند، افزود: در همین راستا ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این طرح با عنوان «رواق» در حال اجرا اختصاص یافت.

فرخنده با اشاره به تربیت ۱۰۰ نفر کنشگر رسانه‌ای و ۱۰۰ نفر بچه‌های مسجدی تئاتری نیز  در قالب طرح جوانه‌ها در دستور کار است، افزود: طرح «خاوران» و کنگره ملی این حسام خوسفی در چهار بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه نیز در دستور کار است.

وی یادآور شد: سه پیش رویداد در این کنگره ملی داریم که فراخوان مقالات در سطح مقالات isc، تولید مستند از زندگی‌نامه این شاعر و برگزاری جشنواره شعر آیینی ملی در استان و برگزاری رویداد هنری با همکاری دفتر فرهنگستان هنر  در تهران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آخرین مرحله هم اختتامیه کنگره ملی ابن حسام در ۲۸ آبان سال جاری در مرکز استان خواهد بود.

فرخنده با اشاره به اینکه جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور در اریبهشت ماه برگزار شد، ادامه داد: روز ۱۴ تیرماه روز قلم میزبان جشنواره جایزه ملی سواد رسانه پروفسور «معتمدنژاد» در استان خواهیم بود.

وی بیان کرد: جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر به میزبانی خراسان جنوبی با مشارکت خراسان رضوی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب کرمان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه شهرستان زیرکوه و سرایان رتبه اول عملکرد در بخش شورای فرهنگ عمومی استان را کسب کردند، افزود: نامگذاری روز فرهنگ شهرستان زیرکوه و بزرگداشت آیت الله اوحدی در هفته فرهنگ و احیای مجدد جایگاه این عالم فقید از اقدامات زیربنایی در این شهرستان بود که سال گذشته رقم خورد.

فرخنده با یادآوری اینکه راهبرد سوم سند مهندسی فرهنگی کشور ابلاغی سال ۱۳۹۲ تبیین، تشکیل، تحکیم و تعالی و ایمن‌سازی خانواده است که دوستان گذشته انجام ندادند، گفت: همچنین راهبرد چهارم در حوزه جمعیت بود که دولت سیزدهم آن را احیا و محقق کرد.

وی عنوان کرد: در جلسه شورای فرهنگی عمومی تأکید ما بر مطالعه و در دستور کار قرار گرفتن سند مهندسی فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز مطالبه رهبر معظم انقلاب است تقویت جریان ایمان و امید می‌باشد که در دستور کار جلسات شورای فرهنگ عمومی استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در خصوص تکلیف شورای فرهنگ عمومی در حوزه انتخابات گفت: باید نگاه مردم در حوزه رأی دادن را از منطقه‌ای و محلی به سمت رأی دادن تمدنی در گام دوم انقلاب سوق دهیم.

کد خبر 1768665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha