هم اندیشی ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد منطقه دو قم برگزار شد

جلسه هم اندیشی ائمه جماعات و فعالان فرهنگی مساجد منطقه دو شهر مقدس قم در مسجد رسالت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم به نقل از ستاد راهبری مساجد، حجت الاسلام و المسلمین ملکی در جمع ائمه جماعات و فعالان فرهنگی منطقه دو شهر مقدس قم که در مسجد رسالت برگزار شد گفت: امام مسجد می تواند نقش موثری را در راهبری مردم ایفا کند، چرا که در صورت انجام کار دقیق شاهد ارتباط تنگاتنگی بین مردم و مسجد خواهیم بود.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم ادامه داد: مسجد در شکل گیری جریان های سیاسی و فرهنگی نقش بسزایی دارد همانطور که در دوران انقلاب مردم در اصلی ترین جایی که با تفکر و رفتار امام و اعلامیه های ایشان آشنا می شدند مسجد بود.

وی در ادامه گفت: اگر نقش مساجد در راهبری جامعه کم رنگ شود قطعا رابطه علما و روحانیون با مردم‌ قطع خواهد شد، چرا که دشمن با تمام‌توان آمده است روحانیت شیعه را نابود کند، اما نمی تواند چرا که مردم همراه روحانیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: امام‌جماعت مساجد باید توانمند باشد و در جهت پاسخ به شبهات روز قوی عمل کند به طوری که مخاطب جواب سوالات خود را بگیرد

وی تصریح کرد: روحانی تراز، مسجد تراز را شکل می دهد؛ اگر از حیث اطلاعات عمومی در سطحی نباشیم که جوان امروز نسبت به ما احساس نیاز پیدا کند قطعا نقش روحانیت کم رنگ و جامعه دچار آسیب هایی خواهد شد.

قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم ابراز داشت: محله هایی که مساجد موفق دارند کلانتری های آن مناطق کم رفت آمدترین هستند؛ اگر مساجد فعال باشند آسیب های اجتماعی کم خواهد شد و روحانی می تواند به گونه ای در مساجد رفتار و نقش آفرینی کند که محله را به آرامش برساند .

وی یادآور شد: مسجد باید محور باشد و سعی کنیم بیش از ۱۰۰ مسجد تراز در استان داشته باشیم و با برنامه ریزی به گونه ای رفتار کنیم که هیئت ها در مساجد حضور داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بر هم افزایی مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد خیلی از معضلات و مشکلات جامعه را حل و فصل می کنند.

حجت‌الاسلام روانبخش، نماینده مردم استان قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه در رابطه با گسترش و شبکه سازی مساجد گفت: محور بودن مساجد در اسلام یک اصل در صدر اسلام بوده و مسجد محور آن بوده است که مسجد هم محل نماز و عبادت و همچنین قرائت قرآن و محل اعزام برای جنگ بوده و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در مسجد شروع می‌شد این سازماندهی‌ها و فعالیت‌ها از درون مساجد بوده است

وی افزود:وقتی پیامبر مسجد النبی را ساختند و وارد مدینه شدند اولین کار که انجام دادند ساخت مسجد بوده است و سپس اطراف آن خانه‌ها را ساختند که همه این خانه‌ها به سمت مسجد باز می‌شدند و در آن حال که مسجد محل حکومت و قضاوت‌های پیامبر عظیم‌الشأن بوده است

نماینده مردم استان قم گفت: فعالیت‌های سیاسی و حکومت ایشان ملاقات‌های عمومی نیز همه در مسجد بوده است، حضرت امیرالمومنین در گوشه‌ای از مسجد می‌ایستاد و مردم با وی ملاقات می‌کردند و گره از مشکلات آنها باز می‌کردند همانطور که امام خمینی،حسینیه جماران را ساختند که آن محلی برای ملاقات با مردم بوده است و این الگوگیری از پیامبر اسلام بوده و اسلام هم درصدد این بوده است که نشان دهد مسجد محوریت دارد.

وی ادامه داد:اگر بتوانیم مساجدی را که در سراسر قم هستند شبکه سازی کنیم و همه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را به صورت شبکه‌ای انجام دهیم و یک فرماندهی بتواند کل مساجد را سازماندهی و پشتیبانی کند هم از جهت فکری و اعتقادی و مالی این امر می‌تواند نقش بسزایی در ساختن فرهنگ شهر داشته باشد که با تهدیدها و آسیب‌هایی که ما را دچار می‌کند مقابله نموده و به واسطه این شبکه سازی مسجد می‌تواند محور اصلی باشد که این الگوسازی از پیامبر اسلام بوده و باید امروز به روز شود و فعال‌تر از گذشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه نمایندگان مردم چه نقشی در این زمینه میتوانند انجام دهند گفت: نمایندگان مردم می‌توانند مساجد را محل فعالیت خود قرار دهند چون همین الان هم از همین مساجد رأی آوردند و با مراجعه به مساجد و آوردن مسئولین شهر به مساجد مشکلات مردم را حل نمایند و من هم نیز بیشتر حضورم در بین مساجد شهر می‌باشد

حجت‌الاسلام ملکی، مدیر حوزه های علمیه قم در رابطه با شبکه سازی و هم افزایی مساجد گفت: شبکه سازی برای ارتقای مساجد در امر مسجد محوری به این صورت است که به قول شهید سلیمانی، مسجد محدود به ۳۰۰،۲۰۰ متر نشود بلکه باید یک محله را امامت کند، مانند کار هایی که پیامبر عظیم الشأن ما مثل تجمع نیروهای در مسجد و یا ایراد مباحث اخلاقی،قضاوت بین مردم و همینطور ایجاد پیوند ازدواج که از آن دسته مواردی بوده که آنها را انجام می‌دادند و همه این موارد در مسجد محقق شده بود.

وی افزود:این شبکه سازی دارد تفاق می‌افتد و این ارتباط های مساجد با آن مسجد تراز در جهت انتقال تجربه‌ها و شبکه سازی‌ها بوده که تا حدود ۲ سال آینده شاهد این تغییر و تحولات باشیم که مساجد ما تک بعدی نبوده و امام محله بتواند ۷ الی ۸ منظور را به عنوان امام جماعت در آن محل انجام دهد.

مدیر حوزه های علمیه قم گفت: مسجد همان گونه که امام و رهبری فرمودند سنگر است و سنگر در این گونه تعاریف به معنای سنگر فرهنگی و اعتقادی است و مسجد محل حل مشکلات مردم است و باید محور باشد نه نهادهایی که این همه هزینه برایشان می‌شود ولی اثرات آنچنانی بعد از ۴۰ سال در زمینه فرهنگی مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: از کار هایی که مسجد برای محله می‌تواند انجام دهد شناسایی نیازمندان آن محل هست در جهت رفع نیازهای آنها و همچنین تشکیل صندوق خیریه در راستای این حرکت و برقراری ارتباطات عاطفی با خانواده‌های آن محل در جهت برپایی امر ازدواج و همچنین اشتغال آفرینی برای جوانان آن محله  همچنین آموزش‌های اعتقادی برای بانوان و آقایان آن محل که همه این موارد به واسطه تلاش‌های امام آن محله صورت خواهد پذیرفت.

مصطفی ملائی نماینده شورای اسلامی شهر قم در رابطه با شبکه سازی گسترده مساجد در استان قم گفت: از صدر اسلام تا الان مسجد به عنوان قلب در جامعه عمل کرده یعنی بعنوان مرکز مانند وقتی که نوزاد میخواهد به دنیا بیاید اولین چیزی که شکل میگیره قلبه،برای اینکه بقیه اجزاء و پیکره رو تشکیل بده یا اینکه یکی از مولفه های قدرت در جامعه اسلامی یعنی مولفه قدرتی که بقیه اضلاع و بقیه بخش ها اون جامعه رو شکل و قدرت میده و نقش آفرینشون هست.

وی افزود: در بحث شبکه سازی هم که حضرت امام نظر داشتن تو بحث شکل گیری نهضت، مسجد بعنوان یه پایگاه ،سنگر و مرکزیی بوده که اون زمان مومنین اهداف و آرمان های حضرت امام را پیگیری میکردن، لذا نقش مرکزیت پایدار بودن مسجد است که حالا ما در لایه های مختلف باید همون نقش آفرینی رو به نحو احسن پیاده و ایفا بکنیم.

نماینده شورای شهر قم گفت: حالا تحت عناوین مختلف ما در شورای اسلامی شهر قم برای اولین بار دستورالعمل کمیته حمایت از مساجد داریم که غیر از بحث عمران بوده و کنشگرانی که میخوان کار فرهنگی بکنن با محوریت مسجد، ما تبدیلش کردیم به دستور العملل مثلا کسی کار کودک انجام بده حمایت ویژه تری داره کسی که پیرامون بحث های هویتی انجام بده حمایت بهتری اتفاق افته یک سری شاخص گذاشتیم که با محوریت مسجد کنشگران در این محل و این مکان بتونن برای محله های شهر نقش آفرینی کنند.

وی افزود:به نظرم بهترین نه و بلکه بالاترین مرکز بستر برای ایجاد تمامی مسائل فرهنگی و اجتماعی مانند کعبه که همه حول محور آن میچرخند، مسجد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مردان پور، معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در رابطه با جلسه هم افزایی و شبکه سازی مساجد استان قم گفت: جلسه ای که امشب برگزار شد در جهت هم افزایی بود و جلسه اولی بود که از بحث وآشنایی مساجدی که فعال ترن هم از نظر برنامه ها هم از نظر جمعیت فعال تر هستند خواستیم یه نشست و انتقال تجربه و آشنایی اولیه ای باشه.

وی افزود:بنامون بر این هست که بتونیم همه ی مساجدمون با هم افزایی به یک مسجد تراز در حد نظام جمهوری اسلامی برسونیم که این هدف اصلیمونه یعنی کارامد سازی مساجد و فعال کردن مساجد در محلات به طوری که بتونن نظام مسائل محلاتشون رو بتوانند حل بکنند ولی نیاز به هم افزایی و حمایت مادی و معنوی داره و نمیشه بدون حمایت دستگاه ها به این هدف دست پیدا بکنیم از طرفی هم خود سازمان ها هم ورود بکنند یعنی تو بحث حمایت، نه دخالت یعنی اگر حمایت بکنند و دخالت نکنند میشه اون مسجد رو بعنوان مسجدی که سنگر است  و حضرت امام ره فرموده برسونیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خان محمدی مسئول شبکه سازی مساجد منطقه دو قم در رابطه با شبکه سازی گسترده مساجد در استان قم گفت:مساجد محور و پایگاه های مردمی برای تحولات اجتماعی اند ‌. قیام و مادر انقلاب از قم بوده و بستر انقلاب با مردم بوده که ایجاد جریانات با مردم بوده و در بستر مسجد که امام فرمودن سنگره انجام گرفت.

وی افزود: معتقدیم اگر قراره گام دوم انقلاب محقق بشه باید دوباره از قم و با سنگرهای مردمی که مسجد هست این امر شکل بگیره  و مساجد هم نیاز به کار شبکه ای دارن و هم نیاز به کارهای جزیره ای هم طبق محله ی خودش باید کار کنه هم یک موقعی کارهای شبکه ای و منسجم مثل جریانات انقلاب از اون اتفاقات باید الگو و الهام بگیریم و امروز همون اتفاق بیفته

 حجت‌الاسلام خان محمدی در پایان گفت: جلسه ای که امشب ما خدمتگزارش بودیم همین نکته رو دنبال میکرد که یک انس و الفت و انتقال تجربه و گفتمان درون زا بین مسجدی شکل بگیره و مدل های موفقی که تو همین بستر ها مساجد دارن کار میکنند با همه این موانعی که وجود داره دارن کار میکنند و موفق بودند از این ها الگو بگیریم و الهام بگیریم مساجد بهم دست بدند و ائمه جماعت بهم دست بدند و بتوانیم دوباره قم که قلب تپنده انقلاب اسلامی است را برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی قیام کنند و دوباره انقلاب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مسلمی فر مدیر ستاد راهبری مساجد کل کشور نیز در رابطه با شبکه سازی گسترده مساجد در استان قم گفت: حمایت و شناسایی ظرفیت‌های تمام مساجد جز ارکان اصلی کار جدی برای مساجد است و ما معتقدیم که این امر و این اتفاق با شبکه سازی صحیح برای مساجد و ائمه جماعت اتفاق می‌افتد

کد خبر 1768666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha