ارائه بیش از ۲۴ هزار مشاوره حقوقی در مساجد کرمان

حجت‌الاسلام حمیدی گزارش عملکرد دستگاه قضایی استان کرمان در سال گذشته را در بخش‌های مختلف تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، چهارشنبه(۳۰ خرداد) در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه از پیش‌بینی برنامه‌های متعدد برای گرامیداشت این هفته خبر داد و افزود: برنامه‌ها از صبح امروز با ادای احترام به شهدای کرمان آغاز شد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان ارائه گزارش عملکرد واحدهای مختلف قضایی، تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران، همایش محوری قوه قضائیه به عنوان برنامه محوری برای سومین سال متوالی، پاسخگویی مدیران قضائی استان در مصلی‌ نمازجمعه، برگزاری جشن ولایت، سرکشی قضات از زندان‌ها که جزو سیاست‌های طول سال هم هست؛ بخشی از برنامه‌های هفته قوه قضائیه اعلام کرد.

آزادی ۵۰ نفر زندانی در هفته قوه قضائیه
وی افزود: آزادی حدود ۵۰ نفر زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه استان، دیدار مسئولان قضائی استان با ائمه جمعه، مراسم گرامیداشت شهدای هفت تیر و  چهلم شهدای خدمت از دیگر برنامه‌ها است.
حجت‌الاسلام حمیدی مهمترین رسالت قوه قضائیه را رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و کیفری خواند و تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری کل استان در سال گذشته را ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده اعلام و بیان کرد: این آمار رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد که خود از ابرچالش‌ها است.

افزایش نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی استان
وی اظهار کرد: با وجود افزایش پرونده‌های ورودی اما نرخ رسیدگی با افزایش دو درصدی به ۹۸ درصد رسید و ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده مختومه شد و خروجی پرونده‌ها ۱۵ درصد افزایش داشته که نشانه تلاش همکاران ما است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به ۳۱۷ شعبه شورای فعال حل اختلاف که ۱۰۶ شعبه صلحی، ۱۲۷ شعبه رأیی و ۸۴ شعبه روستایی گفت: ۵۰۴ نفر صلح‌یار، ۲۰۲ نفر داور و ۱۷۴ نفر میانجی‌گر  و  ۴۵ هیئت صلح نیز در ادارات کل و مساجد و... راه‌اندازی شده است.

بیش از ۱۲۳ هزار ملاقات مردمی با مسئولین قضایی استان در یک سال
وی تعداد ملاقات‌های مردمی با مسئولان قضایی در استان در سال گذشته را ۱۲۳ هزار و ۹۸ مورد اعلام کرد که ۲۴ هزار و ۷۵۶ ملاقات مربوط به مرکز استان و دو هزار و ۶۴۰ مورد با رئیس کل بوده که دستورات لازم برای حل مشکلات مراجعین داده شده است.
حجت‌الاسلام حمیدی به ارائه ۲۴ هزار و ۶۷۱ مورد مشاوره قضایی در سال گذشته در مساجد و مصلی‌ها و ۱۰ هزار و ۵۴۲ مورد از ابتدای سال جاری اشاره و بیان کرد: همکاران قضائی ما در ۱۳۴ مسجد حضور یافتند.
وی درباره موارد رفع تصرف از اراضی دولتی گفت: ۷۷۶ هکتار زمین به ارزش حدود ۱۰۹ میلیارد تومان رفع تصرف شده و هزار و ۱۱۹ پرونده در راستای حفظ حقوق بیت‌المال رسیدگی و رأی قضایی صادر شده ضمن اینکه موارد قلع و قمع بناهای غیرمجاز ۴۸۱ مورد بوده است.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان در خصوص تعیین تکلیف اموال تملیکی هم از رسیدگی به بیش از سه پرونده مربوطه خبر داد که پول فروش حاصل از این اموال ۱۹۱ میلیارد تومان بوده است.

اقدامات انجام شده برای حمایت از تولید
وی برگزاری ۵۸ جلسه، رسیدگی به ۲۱۰ پرونده و جلوگیری از بیکاری هفت هزار و ۸۰۰ نفر نیروی متخصص و کارگر و جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی، احیای ۵۱ واحد تولیدی، بررسی مشکلات ۱۶۴ واحد تولیدی و ۱۳۲ مصوبه را عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید عنوان کرد.

تشکیل بیش از پنج هزار پرونده جرائم عفاف و حجاب
حجت‌الاسلام حمیدی همچنین به تشکیل شعب ویژه رسیدگی کننده به جرائم مربوط به عفاف و حجاب و تشکیل پنج هزار و ۸۴۶ پرونده در این خصوص، برخورد با متخلفان در فضای مجازی و حمایت از آمران به معروف اشاره و تصریح کرد: تشکیل ۵۲ شعبه ویژه رسیدگی کننده به جرائم انتخاباتی و ۱۲۲ پرونده در سطح استان از دیگر اقدامات سال گذشته است.

جلب رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص
وی آموزش ناظران شورای نگهبان؛ کاهش جمعیت کیفری، بازدید قضات از زندان‌ها به تعداد دو هزار و ۵۷۶ مورد؛ صدور احکام جایگزین حبس و جلب رضایت اولیای دم برای ۲۷ زندانی محکوم به قصاص، تشکیل جلسات کمیسیون عفو، توسعه دادرسی الکترونیکی را از دیگر اقدامات دستگاه متبوع فهرست کرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین با اشاره به اقدامات حرفه‌آموزی به زندانیان گفت: دو هزار و ۵۳۳ زندانی در راستای ایجاد اشتغال و حرفه آموزی بکارگیری شدند که چهار و نیم میلیارد تومان از طرف بنیاد تعاون به آنان پرداخت شده و میانگین دریافتی ماهیانه هر زندانی حدود سه میلیون تومان است.

آموزش فنی‌حرفه‌ای و مهارت‌آموزی برای زندانیان
وی اضافه کرد: ۱۰۰ کارگاه تولیدی در زندان‌ها ایجاد شده و ظرفیت باغات و مزارع کشاورزی برای ایجاد اشتغال زندانیان ۷۳۴ هکتار است و ۳۰ کارگاه حرفه آموزی نیز راه اندازی و اولین مرکز ثابت فنی حرفه ای زندان‌های کشور در زندان مرکزی کرمان مستقر شده و بیش از هفت هزار نفر آموزش فنی حرفه ای و بیش از پنج هزار نفر گواهینامه مهارت آموزی دریافت کردند.

آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال

حجت‌الاسلام حمیدی در پایان با اشاره به پرونده فساد در فوتبال باشگاه مس رفسنجان از احضار هفت نفر متهم به اخذ رشوه و تحصیل مال نامشروع خبر داد و گفت: دو نفر از این افراد بازداشت، یک نفر با قرار قانونی آزاد اما همه هفت نفر ممنوع‌الخروج هستند.

کد خبر 1768730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha