نگاهی به مهم‌ترین فرقه‌ها و جنبش‌های یهودی مدافع فلسطین

فرقه ها و جنبش‌های یهودی بسیاری در این جهان وجود دارند که با صهیونیست و ایدئولوژی صهیونیسم در تصاحب یک سرزمین و قتل و کشتار ملت آن مخالف هستند و از ملت فلسطین دفاع می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: فرقه ها و گروه هایی که دین یهود را می پذیرند و پروژه صهیونیستی مبتنی بر ایده ایجاد «وطن ملی برای یهودیان» در سرزمین فلسطین را رد می کنند، در محکومیت حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین راهپیمایی‌های متعددی را برگزار می کنند.

مهم‌ترین گروه‌های یهودی مدافع فلسطین را می‌توان قرائیم، سامری‌ها، ناتوری کارتا، برخی از پیروان جنبش اصلاح‌طلبی، و برخی از پیروان یهودیت سکولار و یهودیت بدون خدا دانست.

فرقه سامری

فرقه سامری معرب کلمه عبری «شومیرون» به معنای ساکنان سامریه، کوچک‌ترین فرقه مذهبی جهان به شمار می آید که مقرشان در قله کوه گریزیم یا کوه طور در شهر نابلس فلسطین قرار دارد.

پیروان آن معتقدند که فرزندان واقعی قوم بنی اسرائیل هستند که پس از خروج از مصر و سرگردانی که ۴۰ سال در صحرای سینا به طول انجامید، به سرزمین مقدس فلسطین آمدند.

آنها روابط نزدیکی با مردم نابلس دارند و به لهجه نابلسی صحبت می کنند، آنها دوستی‌ها و آداب و رسوم مشابهی دارند، علاوه بر همکاری اقتصادی گسترده، در شورای قانونگذاری فلسطین در دوره یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نماینده داشتند.

به آنها هویت اسرائیلی اعطا شد، بدون اینکه هویت فلسطینی یا ملیت خود را کنار بگذارند، آنها به عنوان یک فرقه اقلیت، خود را جزء جدایی ناپذیر از مردم فلسطین می دانند و از درگیری فلسطینی- اسرائیلی فاصله می گیرند و  می گویند که به صلح اعتقاد دارند و می بینند که بدون ایجاد یک کشور فلسطین در کنار اسرائیل، صلح وجود نخواهد داشت.

آنها تاکید دارند که حق ملت فلسطین است که آزادی خود را به مانند سایر ملت‌های جهان به دست بیاورند.

فرقه قرائیم

این فرقه در سایه تمدن اسلامی به طور مشخص در قرن هشتم هجری در عراق توسط عنان بن داوود شکل گرفت.

افکار عنان بن داوود بین یهودیان به ویژه در کشورهای عربی به شدت گسترش یافت. پیروان عنان اعتقاد داشتند که قوانین شفاهی روحانیون یهودی الهی نبوده و از این رو مقیدکننده نیستند. به همین دلیل دشمنی شدیدی بین آنها و تلمودیان وجود داشت، زیرا هر گروه دیگری را کافر می دانست.

هنوز چند هزار از آنها در فلسطین زندگی می کنند و در اعیاد، دادگاه‌ها و مکان‌های ذبح حیوانات نسبت به سایر یهودیان متمایز هستند.

این فرقه فقط به تورات اعتقاد دارند و معتقدند که خداوند بر آنها خشمگین بوده و آنها را برای همیشه آواره کرده است، بنابراین آنها حق ندارند در فلسطین کشوری ایجاد کنند، اما برخی از مورخان  می‌گویند که چند هزار نفر از آنها پس از اشغال به فلسطین آورده شدند و آنها مانند گروگان ها در آنجا زندگی می کنند.

اسرائیل از آنها به عنوان وسیله ای برای چانه زنی با قرائیان باقی مانده در خارج از فلسطین استفاده می کند، همچنین صهیونیسم نیز آنها را به دلیل نگرانی نسبت زندگی اعضای فرقه خود در فلسطین مجبور به سکوت کرده است.

گروه ناتوری کارتا

گروه ناتوری کارتا، جنبش مذهبی یهودی ضد صهیونیستی، بخشی از حزب «اگودات یسرائیل» بود که در آغاز قرن بیستم برای مقابله با صهیونیسم تأسیس شد، اما پس از اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷، این حزب از مهاجرت یهودیان از اروپا به فلسطین حمایت کرد.اما تأسیس یک کشور یهودی را رد کرد.

بخشی از این حزب در سال ۱۹۳۵ در نتیجه نزدیک شدنش به جنبش صهیونیستی از آن جدا شد تا بعدها جنبش «ناتوری کارتا» (نگهبان شهر به زبان آرامی) گروه یهودی ارتودوکس حریدی ضد صهیونیسم  را ایجاد کند که توسط خاخام «امرام بلاو» در بیت المقدس تأسیس شد. تصمیم جدایی از محله های صهیونیست نشین در بیت المقدس توسط دولت قیمومیت بریتانیا را به دست آوردند و بلاو از زمان تأسیس تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۴ رهبری این گروه را بر عهده گرفت.

ایدئولوژی این جنبش متکی بر ادبیات خاخامی است که می گوید «یهودیان به دلیل گناهانشان از سرزمین اسرائیل اخراج شدند» و با استناد بر تلمود بابلی «هر گونه تلاش برای بازپس گیری سرزمین اسرائیل با زور مغایر با  اراده الهی است و بازگشت اسرائیل تنها با آمدن مسیح اتفاق می افتد.»

 این جنبش،  اسرائیل را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به رسمیت نمی‌شناسد و بر این باور است که تشکیل کشوری برای یهودیان با غارت سرزمین‌های دیگر به دست نمی‌آید و تنها به اذن خداوند رخ می دهد. بنابراین خداوند یهودیان را به دلیل نقض شریعت شان مجازات کرد و در سراسر سرزمین‌ها پراکنده شدند. اعضای این جنبش، صهیونیسم را «سمی» می داند که «یهودیان واقعی» را تهدید می‌کند.

نگاهی به مهم‌ترین فرقه‌ها و جنبش‌های یهودی مدافع فلسطین

ناعمود

ناعمود (Na'amod) که در زبان عبری به معنای «ما می ایستیم» است، یک جنبش یهودی چپ در بریتانیا است که در اوایل سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و سپس به طور رسمی در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد.

این جنبش به دنبال پایان دادن به حمایت بریتانیا و اروپا از اشغالگری اسرائیل و رژیم آپارتاید و مقابله با تخلفات اشغالگران در نوار غزه و کرانه باختری است. همچنین از «مبارزه برای عزت، آزادی و دموکراسی برای همه فلسطینی ها و اسرائیلی ها» حمایت می کند.

این جنبش با برگزاری تظاهرات و پویش‌های سازماندهی شده توسط اعضای خود، به دنبال «جدا کردن یهودیت از صهیونیسم» است.

نگاهی به مهم‌ترین فرقه‌ها و جنبش‌های یهودی مدافع فلسطین

صدای یهودی برای صلح

صدای یهودی برای صلح، سازمانی است که در سال ۱۹۹۶ توسط فعالان ضد اسرائیلی از جمله «تونی کوشنر» نویسنده و مولف آمریکایی و «نوام چامسکی» فیلسوف آمریکایی تأسیس شد.

رویکرد این گروه به عنوان «یهودی چپ» طبقه بندی شده است، به همین دلیل خود را شاخه یهودی در جنبش همبستگی با مردم فلسطین می داند. مقر آن در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

اعضای آن علاوه بر فضای مجازی، در دانشگاه‌های آمریکا فعالیت می‌کنند و برای حمایت از فراخوان جامعه مدنی فلسطین به منظور تحریم اقتصادی، خارج کردن سرمایه‌گذاری و اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل مشابه آنچه جنبش BDS  تلاش می‌کنند.

 سازمان «صدای یهود برای صلح» با انتقاد از سیاست های جنبش صهیونیستی برای پاک کردن«تاریخ مهاجرت یهودیان»، خواستار پایان دادن به اشغال فلسطین توسط اسرائیل، آزادی زندانیان و بازگشت همه آوارگان به خانه های خود شدند و پویش‌های متعددی را به همین منظور برگزار کردند.

این سازمان به دلیل سیاست‌هایش در معرض حملات بسیاری قرار گرفت، زیرا سیاست‌هایش را یهودی ستیزانه و عبور از مرزها دانستند.

به دنبال حملات اسرائیل به نوار غزه پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، صدای این سازمان بلند شد. به طوری که برخی از اعضای آن داخل  سالن اصلی کنگره در نیویورک پایتخت آمریکا برای درخواست آتش بس تظاهرات کردند و پلیس آمریکا حدود ۳۰۰ تظاهرکننده را دستگیر کرد.

نگاهی به مهم‌ترین فرقه‌ها و جنبش‌های یهودی مدافع فلسطین

چرا اکنون نه

جنبش «چرا اکنون نه»( IfNotNow) جنبشی از یهودیان جوان آمریکایی است که برای پایان دادن به حمایت جامعه خود از اشغالگران سرزمین های فلسطینی و درگیری گسترده تر بین اسرائیل و فلسطین فعالیت می کنند.

این جنبش در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و خواستار «پایان دادن به حمایت آمریکا از رژیم آپارتاید اسرائیل» شد. همچنین این جنبش خواهان برابری، عدالت و آینده ای مرفه و شکوفا برای همه فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.

 در پی عملیات طوفان الاقصی که مقاومت فلسطین در شهرک های اطراف نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز کرد و  متعاقب آن حمله اسرائیل به نوار غزه آغاز شد؛ این جنبش اعلام کرد که محاصره خفه کننده غزه باعث تحریک مقاومت اسلامی شد و حمله به شهرک نشینان صهیونیستی را رقم زد.

جنبش «چرا اکنون نه» سرائیل را «افراطی‌ترین دولت راست‌گرای تاریخ اسرائیل» می داند.

نگاهی به مهم‌ترین فرقه‌ها و جنبش‌های یهودی مدافع فلسطین

یهودیان به منظور عدالت برای فلسطینی‌ها

یهودیان به منظور عدالت برای فلسطینی‌ها، یک سازمان یهودی مستقر در بریتانیا است که در ۱۷ فوریه ۲۰۰۲ توسط آکادمیک بریتانیایی «ایرن بروگل»- دختر پناهندگان یهودی آلمانی - به همراه شریک زندگی خود «ریچارد کوپر» و با همکاری بسیاری از دوستان یهودی خود، که بیشتر آنها زن بودند، تأسیس شد.

تاسیس این سازمان پس از این رخ داد «بروگل» تور گردشگری را در کرانه باختری به راه انداخت.

 این سازمان خواستار پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل است، همچنین از صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند و بر اهمیت تعامل با جامعه یهودیان و ترویج گفت‌وگو درباره پیچیدگی‌های درگیری تاکید می‌کند.

کد خبر 1768801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha