نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره خود به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود در بخش های مختلف پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جمعه شب (۳۱ خرداد)   دقایقی پس از ساعت ۲۰ و با حضور ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

اقامه نماز جماعت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از مناظره

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از اقامه  نماز مغرب و عشاء در سازمان صدا و سیما، در محل برگزاری مناظره حضور یافتند.

شماره صندلی نامزدها

براساس قرعه کشی انجام شده روز چهارشنبه ۳۰ خرداد که با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شد و جایگاه هر یک از کاندیداها در مناظرات مشخص شد.

صندلی شماره یک: سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره دو: محمدباقر قالیباف

صندلی شماره سه: مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره چهار: علیرضا زاکانی

صندلی شماره پنج: مسعود پزشکیان

صندلی شماره شش: سعید جلیلی

یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

در بخش اول، هر یک از نامزدهای انتخاباتی به ترتیب جایگاهی که در اختیار داشتند، به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در بخش های مختلف پرداختند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، مناظره خود را با تبریک پیروزی تیم ملی والیبال آغاز کرد و گفت: وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که فقر ریشه کن شود. باید با ریشه های فقر مقابله کنیم و از آنها که امکان تامین معاش ندارند دستگیری کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رشد منفی اقتصادی در دهه ۹۰ گفت: با این اتفاق ۳۰درصد سفره ایرانیان کوچک شد.
وی خاطرنشان کرد: توزیع ۱۰۰میلیارد دلار نه تنها باعث افزایش رفاه عمومی نشد بلکه به قطعی برق و گاز منتهی شد به طوریکه حتی امروز بخشی از حامل های انرژی را باید وارد کنیم.
قاضی زاده هاشمی، دو برنامه اصلی خود را انتقال دارایی های در اختیار دولت به مردم نظیر شرکت و سهام و اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها اعلام کرد.

وی از طرح خود درباره حامل های انرژی نیز رونمایی کرد و گفت: یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوالی درخصوص تاثیر تحریم ها از آقایان پورمحمدی و پزشکیان پرسید و گفت: تحریم و روابط سال هاست وجود دارد اما چرا عملکرد دولت های متبوع شما و دولت سیزدهم متفاوت بوده است؟ نمودارهایی که آقای پزشکیان ارائه می دهد با چه روشی اجرایی خواهد شد؟

تضمین رئیس‌جمهور آینده برای حفظ قدرت خرید خانوار ایرانی 

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

محمدباقر قالیباف نیز در این مناظره، سخنان خود را با انتقاد از شیوه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها آغاز کرد و گفت: مردم حق دارند یک زندگی خوب داشته باشند و این درحالی است که بخش قابل توجهی از خانوارهای ما به سختی روزگار می گذرانند.
وی مسئولیت مستقیم حفظ قدرت خرید خانوار را بر عهده رئیس جمهور دانست و افزود: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا کسی که دارد کار می کند و تمام عمر خود را کار کرده است باید فقیر باشد؟
نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گریزی به مسائل اقتصادی، تورم و معیشت تحت تاثیر تورم مردم زد و گفت: بودجه تورم ایجاد می کند و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
قالیباف در کنار طرح مساله اقتصادی، طرحی نیز برای حل آن ارائه کرد و گفت: به میزان تورمی که رشد می کند می توان به دو روش پرداخت نقدی و یا کالای اساسی متناسب با میزان تورم به حقوق ثابت افراد اضافه کرد.


 حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را افزایش داد

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نیز در این مناظره منتقد جدی به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بود و یارانه ها را عامل غنی تر شدن عده ای و کاهش دهک های طبقه متوسط و فقیرتر شدن طبقات پایین و گسترش طبقات فقیر عنوان کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را افزایش داده است، افزود: نقل انتقال مالی مثل اف ای تی اف چشمه دیگری از محدودیت برای کشور ما شد.  
وی خدمات رسانی عدالت محور را مسئله اساسی برای همه دولت‌ها ذکر کرد و گفت: باید برای خنثی سازی تحریم‌ها تلاش کنیم.

ریشه کنی فقر مطلق با طرح یارانه طلایی

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم با انتقاد از عدم توزیع درست یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، گفت: ما یک یارانه طلایی داریم؛ فقط در بحث خانوار، اگر بنزین، گاز و برق را که در نظر بگیرید، به خانواده سه نفره معادل ۳۰ گرم در سال یارانه می‌رسد. یعنی خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه در سال دارد؛ نقدینگی را هم زیاد نمی‌کند و از مالیات معاف است.

وی تصریح کرد: با این روش فقر مطلق هم قطعاً ریشه کن می شود. ۱۰۰ درصد مردم بهره مند می شوند؛ هرکسی خواست صرفه جویی کند و هر کسی خواست بیشتر مصرف کند از بقیه بگیرد و تنظیمش هم با دولت است.

به یک زبان مشترک برسیم و اختلافات را کنار بگذاریم

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

مسعود پزشکیان نیز در مناظره دوم با اشاره به اختلاف بالای مصرف دهک پایین و دهک های بالا، گفت: قدم اول این است که به یک زبان مشترک برسیم و اختلافات را کنار بگذاریم دولت منابعی را که تقسیم می‌کند باید هدفمند به آن مناطقی که هست بدهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با مدیریت خود مردم و دانشگاهیان و کارشناسان مسائل حل می‌شود، نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی قطعاً باید یارانه‌ها را هدفمند کرد.

توزیع عادلانه منابع بین مردم وظیفه اصلی دولت

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

سعید جلیلی نیز در مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره شرایط عینی از مسائل روز جامعه، گفت: ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند

وی افزود: اگر خانواده ۴ نفره که یک حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، نزدیک ۱۰ درصد حقوقش یعنی یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان را به عنوان مالیات پرداخت می کند درحالی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه می دهیم؛ در عمل معادل یارانه پرداختی به یک خانوار ۴ نفره، از آنها مالیات می گیریم این درحالی است برخی که درآمد بسیار زیاد دارند، با فرار مالیاتی و شفاف نبودن چرخه مالی، از مالیات فرار می کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد آن را عادلانه و به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند.

در بخش اول مناظره امشب، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به ارائه برنامه های اقتصادی دولت خود پرداختند و راه حل هایی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و بهبود کیفیت معیشت مردم ارائه کردند.

کد خبر 1768947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha