شاخصه‌های فرهنگی در کاهش پرونده‌های قضایی مهم است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: ارتقا شاخصه‌های فرهنگی و اخلاقی برای کاهش پرونده‌های قضایی لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام «اسدالله جعفری» در نشست خبری هفته قوه قضاییه به پرونده های قضایی، اقدامات محاکم و راهبردهای کاهش ورودی دادگاه ها اشاره کرد و اظهارداشت: انسجام و همبستگی اجتماعی برای کاهش حجم ورودی پرونده های قضایی نیاز است تا شاهد روند روبه رشد حجم شکایت و پرونده ها نباشیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: موضوعات متعددی در کاهش پرونده ها و وقوع جرم نقش دارد که ارتقا شاخصه های فرهنگی و اخلاقی در جامعه و همسبتگی بین مردم از جمله آن است.

وی ادامه داد: آموزش افراد برای انجام معاملات و ارتباطات اقتصادی و اجتماعی یکی از شاخصه های اساسی در کاهش پرونده های قضایی بوده چرا که بی اطلاعی و ناشناختگی عامل وقوع بخشی از آسیب های اجتماعی و یا خسارت ها می شود.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه اقدامات فرهنگی موثر و به موقع برای کاهش نگرانی های اجتماعی لازم است، خاطرنشان کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند پیوست فرهنگی در تصمیمات و اقدامات عمومی و خصوصی است.

وی تغییر سبک زندگی و توجه به آموزه های دینی و گذشت و ایثار را از دیگر ضرورت های موثر در کاهش پرونده های قضایی دانست و اذعان داشت: همه به سهم خود در این خصوص نقش دارند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان به اطاله دادرسی به عنوان یکی از نگرانی ها اشاره کرد و گفت: با جذب قضات، راهبردهای صلح و سازش و تلاش پرسنل دادگستری رسیدگی به پرونده های قضایی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه صلح و سازش موضوع مهم و اساسی قوه قضاییه است، خاطرنشان کرد: قضات و شوراهای حل اختلاف در این خصوص فعالیت می کنند که با تشکیل دادگاه های صلح این کار توسعه می یابد.

حجت الاسلام جعفری در بخشی دیگر از سخنان خود به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اشاره کرد و یادآورشد: استان اصفهان پیشگام در این عرصه بوده و سال گذشته قریب به ۷۰۰ نفر از بند آزاد شدند و این جریان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: خیرین، گذشت شاکیان و کمک قضات و اعضای شوراهای حل اختلاف در این خصوص نقش مهمی داشته و ستاد دیه با این همکاری ها علاوه بر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به موضوع اشتغال و کمک به خانواده های آنان نیز توجه کرده است.

  

کد خبر 1768951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha