جشن های غدیر هویت ساز است| برپایی ۲۰۰موکب غدیری در ساری

اطعام علوی ۵هزار نفر در امامزاده یحیی(ع)
جشن های غدیر هویت ساز است| برپایی ۲۰۰موکب غدیری در ساری

حجت الاسلام اصغری ولوجایی با بیان اینکه جشن و مهمونی بزرگ غدیر با حضور بیش از ۲۰۰موکب پذیرایی و خدمت رسانی در سطح مرکز استان روز دوشنبه ۴تیر ماه جاری از ساعت ۱۶تا ۲۳ برگزار می شود، گفت: این مهمانی برپایی غرفه های واکس صلواتی، خیاطی، پیرایش مردانه، عکاسی، پذیرایی، سرود، تئاتر، مولودی خوانی و ... همراه خواهد بود.

خبرگزاری شبستان، مازندران؛ شاید برای بسیاری از مردم فعالیت هایی نظیر جشن غدیر، راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی، جشن‌های نیمه شعبان و تجمعات مذهبی دیگر، امری بسیار عادی به حساب بیاید که به راحتی همراه با خانواده در آن حاضر می‌شوند و کوله‌باری از معنویت و افزایش حس نشاط و امید را با خود به خانه ارمغان می‌برند. اما اگر از دریچه‌ تاریخ و مقایسه این تجمعات دینی با ایران پیش از انقلاب یا سایر کشورهای جهان به موضوع نگاه کنیم جشن غدیر و نظایر آن جایگاه مهمتری پیدا می‌کند.

پیش از انقلاب اگر هم جشن مذهبی و تجمعی بود، محدود و قائم به افراد محدودی در شهر بود که کارکرد اجتماعی به معنای واقعی نداشت، هرچند بسیاری از همان تجمعات پایه‌های انقلاب اسلامی را بنا نهاد. و اما وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، هویت ملی و دینی مردم ایران را در تمامی عرصه‌ها به منصه ظهور کشید. تا جایی که امروزه بسیاری از کشورهای دنیا از تجربه موفق تجمعات چند کیلومتری ملت ایران برای پاسداشت مناسبت های ملی و مذهبی نظیر  غدیر، جاماندگان اربعین، روز قدس، ۲۲بهمن، ۱۳آبان و ... برای تقویت اتحاد و انسجام بین اقوام و ملت ها بهره می گیرند.  
سال های اخیر شاهد برپایی جشن های مردمی غدیر با همراهی مواکب در سراسر کشور به ویژه استان مازندران که به دیار علویان اولین خاستگاه تشیع در ایران شهره عام و خاص است، هستیم که موجبات رضایتمندی رهبری را نیز فراهم آورده است. و معظم له درپی حضور چشم‌گیر و میلیونی مردم تهران در مسیر ده کیلومتری جشن غدیر در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور مورخ ۵مرداد۱۴۰۱ به این مراسم باشکوه اشاره نموده و فرمودند: «این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضی‌ها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را.»

کمتراز سه روز مانده به غدیر و مرد، زن، کودک، نوجوان، جوان و میانسال از هر طیف و قشری برای برگزاری جشن های غدیر پای کارند، محلات و مساجد آذین بندی شده اند؛ برخی از شهروندان خوش ذوق و سلیقه نیز سر درب منازل شان را چراغانی کرده و برای پذیرایی از مهمانان غدیری کوچه ها را آب و جارو می کنند.

جشن های غدیر هویت ساز است| برپایی ۲۰۰موکب غدیری در ساری

شنیده ها حاکی از آن است که در آستانه عید غدیر امسال نیز همانند سال گذشته جشن خیابانی غدیر با برپایی ۱۱۰موکب حدفاصل میدان ساعت تا میدان ابن شهرآشوب ساری با حضور محبین به ائمه اطهار(علیهم السلام) به ویژه حضرت امیرالمومنین علی(ع) برگزار می شود. با هدف تشریح برنامه های غدیری استان با حجت‌الاسلام علی اصغر اصغری ولوجایی- رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران به گفتگو نشستیم که از نظرتان می گذرد.

جشن های غدیر هویت ساز است| برپایی ۲۰۰موکب غدیری در ساری

حجت الاسلام اصغری ولوجایی با بیان اینکه سه روز دیگر یعنی هجدهم ذی الحجه هجری قمری مصادف با سالروز واقعه غدیر خم است که در آن رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در سال دهم هجرت و به هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود معروف به حجه الوداع در منطقه غدیر خم حضرت علی (ع) را ولی، امام، رهبر و پیشوای بعد از خود معرفی و مسلمانان نیز با ایشان بیعت کردند، اظهار کرد: بزرگداشت این مناسبت تاریخی که زمینه ساز هدایت و راهنمایی بشر بوده مورد توجه همگان باشد.

وی با بیان اینکه برنامه های غدیری در این خطه از شمال کشور با محوریت و مدیریت مردم و تسهیل گری مدیران دستگاه های اجرایی استان برنامه ریزی و اجرایی می شود، افزود: در مهمانی غدیر، مردم همه کاره‌اند به این معنا که در بطن همه امور این حرکت از موکب‌داری، پخت و پز و توزیع مواد غذایی تا برگزاری جشن و سرود و نمایش، برقراری نظم و امنیت مراسم تا کمک به یکدیگر و... حاضرند.

حجت الاسلام اصغری ولوجایی با اشاره به اینکه مردم به صورت خانوادگی در جشن های غدیر حضور یافته و فضایی پر از نشاط، شور و شادی و هیجان سالم و توأم با معنویت را تجربه می کنند، گفت: همچنین مردم در این جشن ها و فعالیت در مواکب فرهنگی، پذیرایی، خدماتی و ... با اهمیت کمک به هم‌نوع و نوع‌دوستی بیش از پیش آشنا می شوند.

وی در ادامه این گفتگو به تشکیل ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت در استان اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری همایش آداب و سنن غدیر در دیار علوی، برگزاری کنگره علمی سالانه، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری در غالب سیمای غدیر، معرفی مولفان و ناشران کتب علوی، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته های مختلف، اجرای طرح اکرام ایتام و فرزندان محسنین، آزادی زندانیان با عنوان «پدر مهربانی»، تولید محتوای الکترونیکی شامل: پوستر، بنر، موشن گرافی، اینفو گرافی و نشریه الکترونیکی، برگزاری وبینار علوی با مدیران، مسئولین و...، برگزاری دوره آموزشی مدیریت از منظر امام علی (ع)، برگزاری مسابقات مقاله نویسی و کتابخوانی و  برپایی نمایشگاه کتاب ومحصولات فرهنگی وهنری از جمله فعالیت های بزرگداشت این ایام در دیار علویان است.
حجت الاسلام اصغری ولوجایی با بیان اینکه نور افشانی و تبلیغات محیطی با محوریت غدیر مورد توجه دستگاه های اجرایی استان است، اضافه کرد:برگزاری نشست های پاسخگویی به شبهات پیرامون غدیر، برگزاری پیاده روی خانوادگی، برگزاری اردوی غدیر، برگزاری پویش هر خانه یک نذری، اطعام دهی علوی، برپایی برنامه شبی با قرآن و تجلیل از سادات از دیگر برنامه های در دست اقدام این ستاد می باشد.
وی از پخت و توزیع نان صلواتی، برگزاری همایش بانوان مدافعان ولایت و اهتمام در برپایی مواکب درتمامی شهرستانها، تکریم از سادات مددجو، برگزاری مسابقه مجازی از غدیر تا کربلا، خطبه خوانی، برگزاری سومین کنگره شعر دهه غدیر،  اهدای کتاب رایگان برای برگزاری مسابقه کتابخوانی،  برپایی خیمه معرفت در امامزادگان شاخص توسط روحانیون مستقر و پاسخ به شبهات، برپایی جشن های غدیری در بقاع متبرکه با اهدای جوایز و اطعام دهی علوی و ذبح قربانی در روز عید غدیر به همراه برپایی مواکب در امامزادگان نیز خبر داد.

حجت الاسلام اصغری ولوجایی با بیان اینکه جشن و مهمونی بزرگ غدیر با حضور بیش از ۲۰۰موکب پذیرایی و خدمت رسانی در سطح مرکز استان روز دوشنبه ۴تیر ماه جاری از ساعت ۱۶تا ۲۳ برگزار می شود، افزود: این مهمانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی-نماینده ولی فقیه درمازندران و برپایی غرفه های واکس صلواتی، خیاطی، پیرایش مردانه، عکاسی، پذیرایی، سرود، تئاتر، مولودی خوانی و ... همراه خواهد بود.

وی همچنین از اطعام دهی ۵هزار نفری در شب عید غدیر در محوطه امامزاده یحیی(ع) ساری خبر داد و یادآورشد: این مهمانی غدیر با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا همراه است.

حجت الاسلام اصغری ولوجایی با بیان اینکه جشن های غدیر هویت ساز است، برلزوم تبیین اهداف واقعه غدیر بین نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: تلاش شود جشن های غدیر خانواده محور باشد.

کد خبر 1769099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha