آغاز نشر ۱۰۰ جلد از آثار مدرسه کلامی‌-فقهی لکهنو

رئیس بنیاد بین المللی امامت در نشست سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم از آغاز انتشار یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین المللی امامت امروز در نشست خبری سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم گفت: در سال های گذشته ارتباط و هماهنگی های علمی میان نخبگان افزایش پیدا کرده است، امیدواریم با همفکری و هم اوایی از کارهای تکرایی جلوگیری شده و کارهای بزرگ در قالب این هم افزایی ها و روابط شبکه ای میان سازمان ها شکل می گیرد.

وی با اشاره به کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین و علامه سید دلدار علی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، گفت: امروز تمام مراتب نظام آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است، در سطوح ۲ و ۳ و ۴ امامت  که مصوبه رسمی حوزه علمیه را دارد در سطح ملی به عنوان نهاد بزرگ آموزشی در کل کشور در حال اجراست و از نظر گستره جغرافیایی کم نظیر و بی نظیر بوده است.

حجت الاسلام سبحانی به درسنامه های تخصصی امامت اشاره کرد و با بیان این که برای نخستین بار نظام آموزشی امامت در سطح سه نگاشته می شود، گفت: ۲۲ درسنامه علمی در حال تدوین است، امروز در استان های متعدد کشور پروژه امامتی به صورت قوی شروع و تاکنون ۱۲۰ پایان نامه امامتی در حوزه و دانشگاه در حال تدوین است.

وی گزارشی از تولید دانش نامه ها و فرهنگ نامه های تخصصی امامت ارائه و امامت را اصل اساسی اندیشه امامت برشمرد که فاقد دانش نامه، دایره المعارف وفرهنگ نامه تخصی است و گفت: نخستین دانش نامه امامت در حال تدوین بوده، امیدواریم تا مبتنی بر رویکردهای بین المللی از ان رونمایی کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت احیای حوزه فرهنگی و تمدنی بزرگ در شمال هندوستان را از رویدادهای بزرگ و از آرزوهای علما در طول ۱۵۰ سال گذشته توصیف کرد و اذعان داشت: شخصیت های بزرگی چون امام خمینی (ره) به دنبال احیای آثار مدرسه کلامی لکهنو بوده  وتاکید می کنند که دشمنان به دنبال نابودی آن بوده باید آثار علما به ویژه عبقات الانوار در اختیار جامعه علمی جهان اسلام قرار گیرد.

وی با بیان این که در مسیر احیا، صدور و معرفی خزانه بزرگ فرهنگی از هندوستان به سراسر جهان کارهای بزرگی رقم خورده است، اظهار داشت: آغاز شکل گیری چاپ مجموعه آثاراز جمله رویکردهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت ادامه داد: موسساتی که عهده دار کار تحقیق و انتشار مجموعه ۱۱۰ جلدی هستند، بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس و موسسه کتاب شناسی شیعه هر کدام بخشی از مسئولیت ها در این مسیر را بر عهده گرفته اند.

وی با بیان این که امروز از نخستین مجلدات این مجموعه ۱۱۰ جلدی رونمایی خواهد شد، گفت: برای نخستین بار کتابخانه بزرگ علمی را مبتنی بر جدیدترین روش های علمی و تحقیقاتی با همت جمعی از موسسات علمی امامت ایجاد خواهیم کرد.

حجت الاسلام سبحانی این رویکرد پژوهشی را اقدامی باستان شناسانه و فرهنگ ساز در احیای و معرفی میراث ماندگار فرهنگ اسلامی دانست و گفت: باتوجه به فزونی حجم آثار و شخصیت ها، کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین و خاندان اجتهاد به صورت مستقل برگزار می شود.

رئیس بنیاد بین المللی امامت کتاب ۳۵ جلدی عبقات النوار را بارزترین اثر علامه میرحامد حسین توصیف نمود و اذعان داشت: آثار و کتاب های میرحامد حسین در فرایند تصحیح قرار گرفته است؛ آثار ارزشمند علامه میرحامد حسین یکی از منابع ضروری در ایجاد و تقویت ارتباط علمی با جامعه شیعه پژوه جهان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تدوین ۱۱۰ جلد اثر با همکاری علمی سه موسسه علمی بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و موسسه کتاب شناسی شیعه خبر داد.

کد خبر 1769302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha