معرفی ۷۰ نسخه خطی مدرسه ناصریه / آثار شیعی باید معرفی شود

رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه با تاکید بر لزوم معرفی آثار شیعی گفت:هفتاد نسخه خطی مهم مدرسه ناصریه نیزبه صورت تفصیلی معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه امروز در نشست خبری سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم گزارشی از کارهای پژوهشی و انتشاراتی انجام شده ارائه کرد و گفت: در قرن گذشته فعالیت های علمای شیعه بسیار گسترده و فراوان بوده که رو به فراموشی سپرده شده است.

ظوی ادامه داد: علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته عمده آثار این مکتب به شکل امروزی تصحیح و تکمیل نشده است، و عمده آثار غیر مصحح است که به برکت فعالیت چند موسسه و محققان در آستانه ی نشر این آثار مبتنی بر تصحیح دقیق مبتنی بر ظوابط به روز تحقیقاتی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاندان میرحامد حسین و دلدار علی را از بارزترین خاندان های تفکر مدرسه اسلامی لکهنو برشمرد و ابراز داشت: گزارشی از آثار تراثیه مدرسه کلامی لکهنو و انتشارات آن در یک مجله شده است.

وی ادامه داد: وصیت نامه، سفرنامه میرحامد حسین و تکمله سفرنامه میرحامد حسین در این شماره از مجله منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری به برخی از کتاب ها و آثار خاندان میرحامد حسین از جمله عبقات الانوار – آیات، عبقات الانوار - حدیث سفینه، عبقات الانوار - حدیث نور در دو جلد، برهان السعادة  در دوجلد، إفحام الأعداء و الخصوم، النجم الثاقب فی مسألة الحاجب، و روض أریض فی منجزات المریض اشاره کرد و بر اهمیت معرفی آثار شیعی تاکید کرد.

احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان این که نبیاد پژوهشی های آستان قدس رضوی در چهلمین سالگرد تاسیس خود، پژوهش های ارزشمندی را در حوزه تبیین معارف امامتی رقم زدهاست، اظهار داشت: رهنمودی که مقام معظم رهبری در کنگره جهانی امام رضا و دیدار اعضای کنگره بر شناسانن ائمه اطهار علیهم السلام و آموزه های ایشان مبتنی بر جنبه های قدسی و معنوی، نقش اجتماعی و سیاسی و آموزه های سیره ای ایشان تصریح نمودند.

وی با بیان این که بنیاد پژوهش های آستان قدس با مجموعه های حوزوی و دانشگاهی از جمله بنیاد بین المللی امامت می تواند نمونه و الگویی برای همکاری صمیمانه علمی پرمحصول باشد، خاطرنشان کرد: در مقایس زمان میرحامد حسین و حجم کارهای ایشان نشان دهنده اوج اهتمام ایشان به تحقیق و پژوهش است.

کد خبر 1769317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha