چگونگی ترویج نظامند حجاب/ ما با حجاب و پوشش بد کرده‌ایم

نشست تخصصی حوزه زنان با عنوان «کرسی پاستور و معماران گام دوم» ویژه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان بانوان کاندیداها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست تخصصی حوزه زنان با عنوان «کرسی پاستور و معماران گام دوم» ویژه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان بانوان کاندیداهای ریاست جمهوری در خانه اندیشه ورزان جوان امروز سوم تیرماه برگزار شد.

بنابراین گزارش در این نشست  دکتر مهاجرانی، نماینده دکتر مسعود پزشکیان گفت: چادر و پوشش مقوله ای در ساحت باور است و اگر این تفکیک را متوجه نباشیم قطعا به خروجی نخواهیم رسید. زنان ما اندکی که پس از انقلاب پا به ساحت سیاسی گذاشتند جامعه زنان را نمایندگی نکرده‌اند. ما در جامعه چقدر به زن ارمنی، زرتشتی یا ... فکر کرده‌ایم؟ من منکر شیطنت‌های دشمن نیستم اما آیا ما کارمان را درست انجام می‌دهیم؟، به اندازه کافی به حقوق زنان وقوف نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در واقع در مقوله پوشش به ساحت باور درست توجه نکرده‌ایم و ساحت خانواده را فقط حجاب نگاه نمی‌دارد و این وهمی بیش نیست. جایگزینی رویکردهای سلبی در این سال‌ها کاری اشتباه بود.

ما با حجاب و پوشش بد کرده‌ایم

نماینده پزشکیان اضافه کرد: طبق تحقیقات ۸۰ درصد جامعه عرفی و زنان حجاب را به رسمیت می‌شناسند، این نشان می‌دهد توجه ما به رویکردهای ایجابی توجه ضعیفی است، رویکرد سلبی حدی دارد و سیاستگذار باید بداند تا کجا آن را حساب کند. من درباره رعایت پوشش موافقم اما جوان الان می‌گوید تا امروز کجای قانون به درستی اجرا شده است؟ جوان امروز باهوش و مطالبه‌گر است و در خصوص رانت، اختلاس و باند بازی سوال می‌کند.

وی افزود: آنچه در جامعه اسلامی بعنوان اینکه حقوق همه را به رسمیت می‌شناسد، نمی‌توانیم سرمان را بالا بگیریم. ما باید از ظاهر به سمت معنا حرکت کنیم. فقط صرف مسئله چادر نیست و اشتباه ما این است که یک مدل حجاب را ملاک نشان داده‌ایم. چادر یک انتخاب است نه یک اجبار؛ ما با حجاب و پوشش بد کرده‌ایم و رویکردهای فرهنگی اصیل، و رعایت یکسری از قوانین و قائده ها رویکرد راه حلی است. ما باید در همه زمینه‌ها قانون را رعایت کنیم.

امام در روزهای اول انقلاب به‌عنوان حکمی ارشادی حجاب را بیان کردند

بنابراین گزارش در ادامه خانم قوی، نماینده حجت‌الاسلام پور محمدی گفت: درباره عفاف، حجاب و پوشش باید مشخص کرد مسئله حجاب است، عفاف است یا پوشش. پوشش ممکن است معنایش حجاب نباشد. بحث ما این نیست، وقتی بحث پوشش است نمی‌توانید بحث گشت ارشاد را مطرح کنید؛ عفاف یک بعد حجاب است. وقتی زیست عفیفانه را مطرح می‌کنید درباره زن و مرد است اما حجاب مختص زنان است. ادیان مختلف نیز  عفاف و حجاب را دارند. در دین یهود، مسیح و زرتشت هم عفاف و هم حجاب مطرح است.

وی ادامه داد: ما حجاب را به‌عنوان استاندارد دینی، ذیل قوانین بین‌الملل، قانون کشور و مبنای اخلاقی و شرعی می‌پذیریم. وضعیت شناسی حجاب در ۵ دهه اخیر در مقاله‌ای بررسی کردیم که از اوایل انقلاب، زنان می‌توانند سر کار بروند و این نشان می‌دهد حکمرانی برنامه‌ای مبتنی بر اسلام داشته است. حضرت امام در روزهای اول به‌عنوان حکمی ارشادی حجاب را بیان کردند و حتی ایشان اشاره کردند که منظور ما از حجاب، چادر نیست. حجاب شرط ورود در فعالیتهای اجتماعی است، دولت حق و مسئولیت دارد درباره حجاب و پسوند کشور ما اسلامی بوده است. نباید بگوییم چون در دیگر مسایل قوانین رعایت نمی‌شود پس درباره حجاب هم رعایت نشود.

اجرای احکام الهی باید در همه ساحتها اجرا شود

گیتی‌پسند نماینده دکتر جلیلی در ادامه این نشست گفت: رابطه حجاب با طلاق طبق بررسی‌های بین‌المللی نشان داده شده است. حتی دولت محمدرضا شاه پس از مدتی به این نتیجه رسید که قاعده‌های نرم، حوزه پوشش آمار طلاق را بالا برده بود و کلمه وهمی که شما به کار بردید، درست نیست. انقلاب، موجودی زنده است و به مراقبت و رشد نیاز دارد و هرچه می‌خواهد به آن آسیب بزند، را باید کنار بزنیم.

وی ادامه داد: آرمان انقلاب اسلامی وجود دارد و زنده است اما شاید آنقدر که کار سلبی کردیم کاری دیگر نکرده‌ایم. ولی چرا آن خروجی متناسب با وضعیت ما نیست. ما دائما دو طبقه ایجاد کرده‌ایم. من معتقدم حجاب متعلق به ساحت باور تنها نیست. ما اگر قرار است سروسامانی بدهیم، نباید یکراست به سراغ مردم برویم بلکه مجریان قانون باید پایبند قانون باشند. اجرای احکام الهی باید در همه ساحتها اجرا شود.

چگونگی ترویج نظامند حجاب برای مردان و زنان در جامعه

یکه زارع نماینده دکتر زاکانی هم در این نشست گفت: در موضوع عفاف و حجاب ۳۲ دستگاه مسئولیت دارند و خیلی از این دستگاه‌ها کاری انجام ندادند و فقط نیروی انتظامی کاری کرد و اگر همه پای کار می‌آمدند نتیجه متفاوتی داشت. مساله حجاب برای بسیاری از مسئولان ما مهم نبوده و ضرورت آن روشن نبوده است که چقدر می‌تواند این موضوع مهم باشد. در بحث اجرا قوانین خوبی داریم که دولت باید پای کار بیاید رویکرد ما نیز باید جامع باشد.

وی ادامه داد: زمانی که دختر نوجوان درگیر برنامه‌های خوب و فضای واقعی و مسئولیت اجتماعی شود، شاید این کار تابلوی عفاف و حجاب ندارد اما کاری واقعی است و اینها از جنس عفاف و حجاب است. یکسری کلونی مذهبی داریم که حتی حاضر نیست وارد جامعه شوند و از آنطرف هم افرادی وجود دارند که در جامعه اسلامی منزوی شدند. همین دو قطبی شدن جامعه باید به وفاق اجتماعی برسند. ما در کاری ایجابی بخشی از این مردم را از دو گروه آوریم و هر چقدر بتوانیم برنامه‌ای اجرا کنیم که تعامل با هم داشته باشند، مهم است. مردم جامعه باید کنار هم باشند. هر چقدر از این کارها اجرا شود می‌توانیم بگوییم کاری ایجابی صورت گرفته است. «ریحان شهر» در همه محلات با کف مردم جامعه ارتباط برقرار کرده و مجموعه‌ای از کنش‌گران محلی دارد که ایده افراد شناسایی می‌شد و به کمک  یک استاد دانشگاه این ایده‌ها  را اجرا کردیم. در واقع سراغ بخشی از مردم می‌رویم که دوباره این افراد را به جامعه وصل کنیم.

مهاجرانی نمایند دکتر پزشکیان هم در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: خانواده یک سیستم است که در محیط اجتماع زیست کرده و از عوامل متعددی زیست می‌کند، شاید اگر حتی با عفیف‌ترین فرد زی بکنید ممکن است دچار فروپاشی خانوادگی شوید. اگر بنا است راجع به مفهومی به نام خانواده صحبت کنیم باید آنرا در سیستم بررسی کنیم. می‌دانیم که طلاق کریه‌ترین حلال خداست اما در بسیاری از اوقات راه حل است.

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی زمانی که بالا باشد، قانون پذیری بالا می‌رود. سرمایه اجتماعی در سطح کلان و خرد بررسی می‌شود تعداد پرونده‌هایی که در مراجع قضایی، تعداد درگیری‌های و ... قانون گریزی یکی از خروجی‌های سرمایه اجتماعی است. آگاهی در ساحت باور جای دارد و ساحت باور بسیار مهم است. اگر کمک نکنیم که آگاهی ایجاد کنیم فرمان‌گذار و فرمان‌پذیر ایجاد می‌کنیم و لذا باید جامعه را فضای مشارکتی ایجاد کنیم. سرمایه اجتماعی از ابعاد مختلف و اعتماد دولت-ملت؛ اعتماد دوست به دوست... ت. ایجاد می‌شود. همه موضوع حجاب نیست و اگر می‌خواهیم موضوعات را حل کنیم باید نگاه ما نگاهی سیستمی به تک تک عوامل باشد.

خانم قوی نماینده حجت الاسلام پورمحمدی گفت: دستاورد نظام جمهوری اسلامی بسیار مشخص است اما چرا در این موضوع ضعیف هستیم باید گفت نظام جمهوری اسلامی یک مدل ندارد، نظرات شهید رییسی و حاج قاسم درباره دختران کم حجاب این را نشان می‌دهد. ما در دین حجاب را داریم و اینکه انواع الگوها، مدل‌ها و پوشش پذیرفته شده است اما باید از طرفی دین هم رعایت شود؛ در این زمینه باید به ذائقه جوان نیز توجه شود. ما در واقع باوری دارم که هر دولتی که روی کار بیاید، اولویت تقید به قانون با بخش‌های دولتی است.

وی افزود: آیا وزارتخانه‌های مختلف خودشان نسبت به کف جامعه بیشتر رعایت می‌کنند؟ دولت باید ابتدا از خودش شروع کند. توجیه و تبیین کارساز است و باید برای جامعه پذیر کردن افراد از جامعه شناسان استفاده کنیم.

نماینده دکتر جلیلی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: ما با صرف رویداد برگزار کردن نمی‌توانیم در مقوله حجاب به جایی برسیم. همه مصوبات دولت باید اجرایی شود، اگر حقوق زنان استیفا شود حتما وضعیت تغییر می‌کند. با تغییر معماری خانه‌ها سبک زندگی خانواده‌ها و مفهوم مادری جابه‌جا شده است. زمانی که در شور مصرف‌گرایی می‌دانیم نمی‌توانیم مساله عفاف را حل کنیم. ما به زیرساخت‌های فرهنگی نیاز داریم و به شکل‌گیری جامعه عفیفانه کمک میکند.

زارع نماینده دکتر زاکانی هم در این خصوص اظهار کرد: کل مسائل زنان باید در کنار هم بررسی شود و باید زیرساخت‌های مورد نیاز بانوان هم صحبت شود.

دکتر مهاجرانی نماینده پزشکان هم در این رابطه تاکید کرد: نگاه زن، به مثابه انسان اینگونه است که اگر او مادر نشود یا ازدواج نکند، انسان هست یا نیست. ما باید اول زن را به‌عنوان انسان ببینیم. معاونت زنان به‌عنوان یک معاونت باید بر کار بین بخشی تمرکز کند و اینکه زنان موضوع زنان را مدیریت کند. ‌ فروکاستن موضوع زنان به حجاب جفا در حق اوست. خیلی اوقات موضوعات اجتماعی را سیاسی می‌کنیم و باید بدانیم جامعه مال همه ایرانیان است. مانند طرح نماد.

خانم قوی نماینده حجت الاسلام پور محمدی گفت: قبل از اینکه بگویم دولت چه کند خانواده‌ها باید به فکر فرزندان باشند. دولت‌ها موظف به اجرای قانون هستند و تمام دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند. ما باید دغدغه داشته باشیم که علاوه بر خانواده متون آموزشی برای اقناع جوان استفاده شود. ما نباید همه چیز را به دولت وصل کنیم و مسئولیت خود را کنار بگذاریم. نباید برای همه اقشار یک نسخه پیچید و همه دولت‌ها باید خود را مقید بدانند و مختص یک کاندیدا نباشد.

کد خبر 1769335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha