آخرین جزییات از فرآیند انتخابات ریاست جمهوری/ آرا غیرالکترونیک اخذ می‌شود

اسلامی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری الکترونیک برگزار نمی‌شود، گفت: محدودیت قانونی منجر به این شد در این مرحله انتخابات ریاست جمهوری الکترونیک نباشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان محسن اسلامی امروز (دوشنبه، ۴ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد فرآیند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: جمعه ۸ تیر راس ساعت ۸ صبح در داخل و خارج کشور رای‌گیری آغاز می شود مدت زمان رای گیری ۱۰ ساعت و زمان تمدید در اختیار وزیر کشو است.

اخذ رای با کارت ملی و شناسنامه 

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور افزود: براساس قانون شناسنامه و کارت ملی دو مدرک مورد پذیرش است، در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵  مدرک قابل قبول بود و ۳۴۴ شعب اخذ رای در خارج از کشور فعال هستند که مراجعه کنندگان با گذرنامه می توانند رای خود را در شعب مورد نظر به صندوق بیندازند.

اسلامی یادآور شد: توصیه این است مردم با کارت ملی برای اخذ رای حضور یابند تا فرآیند احراز هویت سریعتر انجام شود.

وی در ادامه گفت: در انتخابات ریاست جمهوری، تعرفه های کاغذی مبنای رای دهی هستند و با توجه به استقبال از شیوه الکترونیک در مرحله اول و دوم صرفا این مرحله به شکل غیرالکترونیک برگزار می شود.

جلوگیری از تکرار رای گیری افراد با دستگاه احراز هویت

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در مورد دستگاه احراز هویت اظهارداشت: این دستگاه صرفا برای احراز هویت و جلوگیری از تکرار رای گیری است و بعد از احراز هویت افراد، تعرفه کاغذی را دریافت می کنند که دارای کد و یا شناسه و یک محل ثبت نام نامزد مورد نظر در آن مشخص شده است.

اسلامی ادامه داد: آرا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یک صندوق آبی رنگ اخذ می شود و برای خارج از کشور نیز برگ اخذ رای ارسال شده و منتظر اعلام زمان بندی نهایی و ابلاغ هستیم.

وی گفت:  ۸ صبح ۷ تیر ماه پایان تبلیغات است و توصیه کردیم به همکاران در فرمانداری و بخشداری رعایت بی طرفی را مبنا قرار دهند.

اسلامی در مورد سلامت انتخابات و تاکید رهبر انقلاب برای دستگاه‌های اجرایی در رای گیری گفت: در شعب اخذ رای ۵ تا ۷ نفر متصدی شعب هستند و اقدامات احراز هویت مردم را انجام می دهند که ماموران فراجا و برخی نمایندگان نامزدها نیز در شعب اخذ رأی حضور دارند، قانون ماده واحده سال ۷۹ اشاره دارد که نامزدها می توانند در هر شعبه یک نماینده داشته باشند.

اسلامی تصریح کرد: این نمایندگان از ۶ صبح حضور دارند و راس ۸ صبح فرایند رای گیری آغاز می شود و تا انتهای فرایند در شعب حاضرند و بعد از پایان زمان اخذ رای نمایندگان نامزدها مستقیما حضور دارند و شمارش آرا را می بینند و نظارت دارند.

سخنگوی ستاد انتخابات افزود: در صورت جلسه شعب نیز فرآیندهای اخذ رای توسط همکاران وزارت کشور ثبت می شود و از ابتدای حضور همکاران موظف به تکمیل صورت جلسه هستند، رنگ بسط صندوق بعد از شمارش آرا زرد و رنگ بسط صندوق‌ها قبل از شمارش سفید رنگ خواهد بود و پس از شنارش آرا نمونه مهر اجرایی و نظارت در محل امضای افراد حاضر در صورت جلسه درج می شود همچنین آرا هر نامزد به ترتیب حروف الفبا بعلاوه تعداد آرا صحیح، سفید، آرا باطله و…. درج می شود.

وی گفت: تعداد تمام آرا و تعرفه در دستگاه احراز ثبت و بعد به سامانه جامع بخشداری یا فرمانداری ارسال می شود و بعد از تایید فرمانداری به وزارت کشور ارسال می‌شود سامانه جامع انتخابات مجموعه تجمیع تمام شعب کشور را نشان می دهد و به محض نشستن اولین آمار شمارش آرا در سامانه جامع انتخابات به اطلاع اصحاب رسانه می رسد.

همکاری ۸۰۰ ناظر با ستاد انتخابات وزارت کشور 

اسلامی خاطرنشان کرد: در این انتخابات بیش از ۸۰۰ ناظر از اقشار مختلف با ستاد انتخابات وزارت کشور همکاری می کنند. عوامل اجرایی شعب امروز نهایی شد و اسامی تمام آنها در دستگاه احراز ثبت می شود.

وی ادامه داد: ۵۸۶۴۰ کل شعب اخذ، شعب شهری ۳۴۵۲۲، شعب روستایی ۲۴۱۱۸، شعب ثابت ۴۳۴۲۵ و شعب سیار ۵۲۱۵ هستند.

وی در مورد دو مرحله ای شدن انتخابات گفت: چنانچه در مرحله اول اکثریت مطلق آرا محقق نشد دو نامزد که بیشترین آرا را داشتند در مرحله دوم شرکت می کنند، براساس تعریف ستاد انتخاباتی ۱۵ تیرماه مرحله دوم برگزار می شود.

وزارت خارجه مسئولیت برگزاری انتخابات خارج از کشور را بر عهده دارد

وی در مورد برگزاری انتخابات در خارج از کشور افزود: وزرات امورخارجه مسئولیت برگزاری انتخابات خارج از کشور در ۳۴۴ شعب اخذ رای دارد در آمریکا شعب متنوعی را طراحی شده و رای دهندگان با گذرنامه و مراجعه به شعب می توانند رای خود را اخذ کنند.

محدویت قانونی دلیل انتخابات غیرالکترونیک ریاست جمهوری 

وی در پاسخ به خبرنگار شبستان در مورد عدم برگزاری انتخابات الکترونیک ریاست جمهوری با توجه به برگزاری الکترونیک انتخابات مجلس و خبرگان در دوره قبل گفت: محدودیت قانونی منجر به این شد در این مرحله انتخابات ریاست جمهوری الکترونیک نباشد در ادامه به دنبال آن بودیم که در لایحه جامع انتخابات این امر را بگنجانیم که با توجه به کمبود زمان این امر محقق نشد تا بتوانیم انتخابات ریاست جمهوری الکترونیک برگزار کنیم.

وی در مورد حضور نمایندگان نامزدها در ستاد انتخابات وزارت کشور اظهارکرد: هر نامزد دو نماینده در ستاد انتخابات دارد که از ابتدا شروع رای گیری  در وزارت کشور تا پایان فرایند انتخابات حضور دارند.

 اسلامی در مورد آمار واجدین شرایط گفت: این آمار در اطلاعیه جداگانه اطلاع رسانی می شود و متولدین ۸ تیر ۸۵ به بعد می توانند در انتخابات شرکت کنند.

کد خبر 1769556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha