جشن تجدید عهد علویان با امیرِ مؤمنان

عاشقان اهل بیت علیهم السلام با حضور خود در مساجد و اماکن فرهنگی در روز عید غدیر، عهد و بیعت خود را با ولایت امیرالمومنان علیه السلام تجدید کردند و مسجد الغدیر معصومیه بیرجند هم مانند دیگر مساجد و فضاهای فرهنگی در دهه ولایت و عید غدیر خم میزبان دوستداران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ عید غدیر از بزرگترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا، امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

در احادیث شیعه تعابیری برای این روز مانند بزرگترین عید الهی، والاترین عید به کار رفته است و پیامبر اکرم‌صل الله علیه و آله‌در خصوص عید غدیر فرموده اند که روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به‌عنوان دین برای آنان پسندید.

امام صادق‌علیه‌السلام نیز عید غدیر را عظیم‌ترین و باشرافت‌ترین عید مسلمانان دانست که سزاوار است در هر ساعت آن شکر خدا به‌جای آورده شود و مردم روزه شکر بگیرند و روزه این روز معادل شصت سال عبادت است.

چند سالی است فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر خم با عنوان دهه ولایت و امامت نامگذاری شده است و این دهه برای مسلمان بخصوص شیعیان بسیار مهم است. 

در آستانه عید سعید غدیر خم و با وجود مسجدی مزین به نام غدیر در محله و منطقه معصومیه بالا شهرستان بیرجند گپ و گفتی با امام جماعت این مسجد داشتیم.

photo_2024-06-25_05-55-49.jpg

حجت‌الاسلام حسین کمالی راد- مدیر کانون فرهنگی و هنری چهارده معصوم و امام جماعت مسجد الغدیر بیرجند- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به ثواب اطعام علوی در روز عید غدیر گفت: امروز ظهر ۲۵۰۰ پرس غذا با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان طبخ و بین شرکت کنندگان مراسم توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: هزینه اطعام علوی با کمک خیران، اهدای گوشت و یا هزینه گوسفند قربانی به مسجد تأمین و گوشت های قربانی امروز ظهر در روز عید غدیر طبخ شده و بین مهمانان توزیع می‌شود.

کمالی راد  با بیان اینکه هر ساله جشن غدیر در شب عید غدیر در این مسجد برگزار می‌شود، از اقدامات صورت گرفته در عید سعید غدیرخم به برپایی ایستگاه صلواتی به مدت سه شب با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: در این سه شب مهمانان با چای، شکلات داغ و قهوه پذیرایی می‌شوند و هزینه پذیرایی از عاشقان ولایت در شب عید غدیر هم بالغ بر ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی از دیگر اقدامات به ریسه بندی و چراغانی فضای داخل و خارج مسجد، قرعه کشی و اهدا جوایز و... اشاره کرد و گفت: از صحبت سخنران سؤالاتی مطرح و به ۸ نفر از برگزیدگان جوایزی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان اهدا می‌شود.

غدیررررذ.jpg

امام جماعت مسجد غدیر تعداد اعضای فعال کانون فرهنگی و هنری چهارده معصوم را حدود ۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: بالغ بر ۵۰ نفر از این تعداد را نوجوانان و جوانان به خود اختصاص داده اند.

حجت‌الاسلام کمالی‌راد که حدود ۶ سال است وظیفه امام جماعت این مسجد را به عهده دارد، دادن مسئولیت به قشر جوان و نوجوان، راه اندازی طرح نماز برای نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند را در جذب جوانان به مسجد موثر دانست و گفت: با اجرای طرح نماز، روز به روز بر تعداد نمازگزاران نوجوان افزوده شد و افراد شرکت کننده با دریافت کارت جایزه می توانند از اقلام کمد جایزه استفاده کنند.

به گفته وی در فرایند جذب اولیه نوجوانان و جوانان به مسجد، این طرح  اجرا و به طرح های بعدی در زمینه جذب جوانان ارتقا یافت و در حال حاضر از نوجوانان و جوانان در حیطه مکبری، مؤذنی، توزیع قرآن و ادعیه و... استفاده می شود.

وی تأکید کرد: دادن مسئولیت و میدان داری به نوجوانان و جوانان باعث دغدغه مندی این اقشار شده و به دنبال آن با ذوق و شوق در فعالیت های جانبی مسجد حضور چشمگیر دارند.

این مدیر کانون فرهنگی هنری به فعالیت مرکز نیکوکاری مسجد اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز پس از شناسایی و راستی آزمایی، تعداد ۱۸۰ خانوار را تحت پوشش دارد و در مناسبت های مختلف در قالب سبد معیشتی، کمک هزینه جهزیه و... به خانواده های تحت پوشش کمک می‌شود.

وی گریزی به فعالیت‌های پایگاه بسیج خواهران زد و گفت: در بحث اشتغال پایگاه خواهران اقدامات خوبی مانند راه اندازی بازارچه محلی در یک روز از هفته، به کار گیری تعدادی از بانوان کم برخوردار در کارگاه شیرینی پزی و... انجام شده است.

کد خبر 1769599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha