سنت‌های غدیر ما را آماده جامعه ولایی عصر ظهور می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه غدیر تجلی‌گاه امامت و ولایتمداری است گفت: آیات، روایات و تاریخ بزرگترین نتیجه غدیر را ثبوت و استمرار دین و پذیرش ولایت الهی دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعه است که در آن امام علی(ع) به جانشینی پیامبر(ص) منصوب شده است. روایاتی از پیامبر(ص) و امامان(ع) در فضیلت این روز نقل شده است؛ همچنین اعمالی مانند روزه گرفتن، قرائت زیارت غدیریه، خواندن نماز غدیر و اطعام مؤمنان در این روز سفارش شده است. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند. در ایران رسم است که شیعیان در این روز به دیدار سادات می‌روند و سادات نیز عیدی می‌دهند. بمناسبت این روز گفتگویی انجام دادیم با خانم معصومه بهرامی استاد حوزه و دانشگاه و مدیر کل اداره تبلیغ جامعه الزهرا علیها السلام که در پی می آید :

معصومه بهرامی، استاد حوزه و دانشگاه  و مدیر کل اداره تبلیغ جامعه الزهراء(س) در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، با اشاره به روایتی در خصوص شدت ناراحتی شیطان از واقعه غدیر گفت : امام صادق(ع) به‌نقل از امام باقر(ع) در خصوص شدت ناراحتی ابلیس از غدیر می فرماید: «إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ‌ لُعِنَ، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَی الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ‌ بُعِثَ‌ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ». ابلیس ملعون چهار بار ناله سر داده است؛ روزی که مورد لعن خدا واقع شد، روزی که به زمین هبوط کرد، روزی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید غدیر.

وی در خصوص علت ناراحتی شیطان افزود: نکته مهم این است که دلیل ناراحتی و یاس ابلیس از واقعه غدیر و آنچه که دشمن اصلی انسان را اینگونه عاجز کرده، نتیجه غدیر است. آیات و روایات و تاریخ بزرگترین نتیجه غدیر را ثبوت و استمرار دین الهی و پذیرش ولایت الهی دانسته اند. پیامبر در غدیر، جریان ولایت بعد از خود از زمان علی تا امام مهدی(عج) را برای همه جهانیان معرفی کردند. بر این اساس غدیر تجلی‌گاه امامت و ولایتمداری است.

عید بودن غدیر بستر برگزاری مراسم و سنتهای خاصی ‌را فراهم نموده است و تعظیم شعائر این روز برشکوه آن افزوده، تا ارزشهای نهفته در این روزعظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(علیهم السلام) احیاگردد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بزرگداشت غدیر بعنوان بزرگترین عید مسلمانان گفت : غدیر، علاوه بر «روزی تاریخی»، به عنوان یک‌ «عید اسلامی» مطرح است. عید بودن غدیر بستر برگزاری مراسم و سنتهای خاصی ‌را فراهم نموده است و تعظیم شعائر این روز برشکوه آن افزوده، تا ارزشهای نهفته در این روزعظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(علیهم السلام) احیاگردد.

بهرامی اطعام دادن در روز عید غدیر را از اهمیت بالایی برشمرد و افزود: در روایات بر مواردی از اطعام، مانند اطعام روزه‌دار و اطعام در عروسی، بازگشت از سفر حجّ، خرید منزل و عقیقه فرزند تأکید شده‌است. قرآن، بر اطعامِ نیازمند که در قحطی دچار سختی و گرسنگی شده اصرار ورزیده، یتیم و مسکین را از مصادیق بارز نیازمندان می‌داند. در روز غدیر غذا دادن به مؤمنان اهمیت بسیار دارد. طبق روایت «من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین» از امام رضا علیه السلام، ثواب اطعام روز غدیر معادل ثواب اطعام جمیع انبیا و صدیقین است. (بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۲۲) به همین دلیل معصومین از شیعیان خواسته اند به‌اندازه توان خود در اطعام‌دهی غدیر شرکت کنند.

وی غدیر را روز برادری عنوان کرد و ادامه داد: غدیر روز برادری و اخوت پیامبر گرامی (ص) و حضرت علی (ع) است و روز برادری و ولایت است؛ این دو با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند و حلقه وصلشان ایمان است؛ زیرا از سویی ایمان با ولایت پا می گیرد و از سوی دیگر اهل ایمان طبق آیه ۱۰ سوره حجرات «انما المؤمنون اخوة» برادر یکدیگرند. به همین دلیل عقد برادری یکی از آداب روز غدیر شمرده شده است. انعقاد این عقد با بیان الفاظ خاصی که در مفاتیح ذکر شده بین دو مومن، محقق می شود.

این استاد حوزه عیدی دادن در روز عید غدیر را از سنت‌های حسنه خواند و افزود :عیدی دادن به یکدیگر از سنتهای حسنه در دین است که باعث تالیف قلوب می شود. سیره اهل بیت نیز بر دادن عیدی و هدیه است. امام علی(ع) می فرماید: «هبو لاخوانکم و عیالکم عن فضله» (مصباح المتهجد، ص ۷۰۲.) از آنچه خدای متعال بر شما ارزانی داشته، به خانواده و برادرانتان ببخشید. هرکسی با هر وسعت مالی می تواند برای احیای غدیر در جامعه به این سنت حسنه عمل کند. وی عید غدیر را مختص به سادات ندانست و گفت : البته اینکه فقط سادات باید در این روز عیدی دهند، ریشه روایی و تاریخی ندارد.

وی ادامه داد: در منابع مربوط جستجو شد، از پیامبر اکرم و یا ائمه ـ علیهم السلام ـ و علمای دین چیزی یافت نگردیده که گفته باشد عید غدیر خم، عید سادات است. در همه منابع نظیر اقبال الاعمال، ابن طاووس، البلدالامین، کفعمی، مصباح کفعمی، زادالمعاد علامه مجلسی و مانند آن این تعبیرات درباره روز غدیر خم، آمده: (عیداهل بیت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ) (عیدالله الاکبر)، (عیدالاکبر)، (عید ال محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ) اما تعبیر عید السادات در جایی دیده نشده است. از امام صادق ـ علیه السلام ـ هم نقل شده که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: غدیر خم بهترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند مرا مأمور ساخت تا برادرم علی ـ علیه السلام ـ را به جانشینی خود منصوب کنم. از این گونه روایات به آسانی معلوم می‌شود که عید غدیر برای همه امت پیامبر بخصوص شیعیان است و مخصوص سادات نیست.   

بهرامی  با اشاره به اهمیت روزه داری  در روز عید غدیر گفت : روزه از عبادات مهم و ویژه است. در حدیث قدسی «الصّوم لی و أنا اجزی به»؛ خداوند روزه رابه خود منتسب می کند و پاداش روزه را وجود خودش می داند. با توجه به اهمیت روزه در بین عبادات و جایگاه غدیر در اسلام، اهمیت روزه روز غدیر کاملا مشخص می شود. روزه، سرکوبی دشمن خداست؛ چون ابزار شیطان ملعون، شهوت‌ها هستند و شهوات با خوردن و آشامیدن، نیرو می‌یابند. از طرفی روز غدیر بخاطر پذیرش ولایت، روز ضجه شیطان است. پس ناراحتی شیطان در این روز از فرد روزه دار چندین برابر و سبب دوری وسوسه ها از مومنین میشود.

وی افطاری دادن در روز عید غدیر را فضیلتی بزرگ عنوان کرد و افزود:بی‌تردید هرگز افطاری دادن جای روزه واجب را نمی‌گیرد، اما در ارزیابی ثواب، گاهی ثواب افطاری بیشتر است. امام صادق (علیه‌السّلام) نیز می‌فرماید: کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود، و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد. «  وسائل‌الشیعه، ج۱۰، ص۱۴۱»

کسی که در روز غدیر به دیدار مؤمنی برود خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع می سازد؛ هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت می دهند.

افطاری دادن به مؤمن در روز غدیر فضیلتی بزرگ است و در بین اعمال جایگاهی والا دارد. امام علی(ع) می فرماید: من افطر مؤمنا فی لیلة فکانما افطر فئاما. (المراقبات، ص ۲۵۶) کسی که مؤمن روزه داری رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است.فردی پرسید:ای امیرمؤمنان(ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود:صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید. آنگاه ادامه داد:پس چگونه خواهد بود فضیلت کسی که جمعی از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

این استاد حوزه دیدار مومنین در روز عید غدیر را از آداب پسندیده برشمرد و بیان کرد: یکی از آداب روزهای عید دیدار مومنین است. این سنت مردم را شادابتر و نام و یاد عید را در دل و ذهنشان ریشه دارتر می کند. اسلام همین سنت را برای عید غدیر در نظر گرفته و آن را مورد تاکید قرار داده است.امام رضا(ع) فرمود: من زار مؤمنا ادخل الله قبره سبعین نورا و وسع فی قبره، و یزور قبره کل یوم سبعون الف ملک یبشرونه بالجنة.  (المراقبات، ص ۲۵۷) کسی که در روز غدیر به دیدار مؤمنی برود خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع می سازد؛ هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت می دهند.

وی گفت: شایسته است این سنت در روز غدیر، که بزرگترین عیدهاست، اجرا شود تا علاوه بر احیای روز غدیر و تحکیم رشته های الفت و مودت میان مردم، جایگاه و ارزش سادات در جامعه حفظ گردد. این سنت‌ها و سنتهای دیگر که مجموعه سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهند، سبب تقویت روح ایمان در جامعه شده و جامعه ولایی با منتظران واقعی را شکل می‌دهد.

این استاد حوزه در پایان عید غدیر را زمینه ساز ظهور امام عصر خواند و خاطرنشان کرد: در اینجا پیوند عید ولایت با ظهور روشن می گردد. در واقع با انجام سنتها و دستورات اهل بیت(ع) در روز غدیر نفوس مومنین برای پذیرش جامعه ولایی و در پی آن حکومت مهدوی تربیت شده و عید غدیر زمینه ساز ظهور خواهد شد. ان شاء الله

کد خبر 1769619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha