قم در عیدالله الاکبر غرق در نور و شادی است

شهر قم همزمان با عید بزرگ غدیر خم غرق در نور و سرور و شادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، همزمان با عید امامت و ولایت، عید سعید غدیر خم، شهر مقدس قم غرق در شادی و سرور است.

در سطح شهر قم هم عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت با برپایی ایستگاه‌های صلواتی عید سعید امامت و ولایت را جشن گرفته اند.

بر اساس این گزارش مجاوران و زائران کریمه اهل بیت(س) در حرم مطهر آن حضرت حضور پیدا کرده اند تا در کنار بارگاه نورانی آن حضرت به جشن و شادمانی بپردازند.

همچنین مردم با پخش شیرینی در معابر این عید بزرگ را به یکدیگر تبریک می‌گویند و به صورت خودجوش با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و آذین‌بندی در نقاط مختلف شهر، این روز را به شادی می گذرانند.

به مناسبت این عید بزرگ از شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران برنامه‌هایی از جمله مداحی، سرودخوانی و سخنرانی در حال برگزاری است.

مراسم جشن شب عید سعید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، مداحی عباس حیدرزاده و شعر خوانی سید جواد شرافت به همراه اجرای مسابقه و اهدای جوایز متبرک در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

از ساعات اولیه صبح نیز کوچه ها و خیابان ها مملو از مردمی است که طبق سنتی دیرینه به خانه سادات رفته و این عید بزرگ را شادباش می گویند.

به یُمن این عید بزرگ، جمعی از طلاب حوزه علمیه قم هم امروز به دست مراجع عظام تقلید ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند.

همچنین امروز دوستداران اهل بیت به دیدار سادات رفتند و عید سعید غدیر را به آنها تبریک گفتند. اطعام در روز عید غدیر از مستحبات موکّد است که جمعی از عاشقان مولا علی (ع) در مساجد و تکایا و منازل خود به توزیع غذای نذری پرداختند. ویژه برنامه های عید سعید غدیر خم در شهرها، بخش ها و روستاهای استان هم برگزار شد.

 مراسم جشن عید غدیر به زبان عربی امشب مصادف با عید غدیر از ساعت 20:15 در شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها واقع در صحن امام هادی علیه السلام برگزار می شود.

در ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری، در آخرین حج پیامبر(ص) که به حجه الوداع معروف است بیش از یک صد و بیست هزار تن شرکت کردند که بعد از پایان حج، در مکانی میان مکه و مدینه به نام غدیر خم بر پیامبر موضوع جانشینی و امامت علی(ع) از سوی وحی الهی ابلاغ شد.

از جهاز شتران در محل غدیر منبری ساختند تا پیامبر اسلام بر فراز آن برود و فرمان الهی را به گوش مردم برساند؛ پیامبر (ص) بنا بر فرمان خداوند با اعلام ولی و جانشین بعد ازخودش اینگونه دین را بر مردم کامل و نعمت را بر آنها تمام کرد.

رسول خدا(ص) خطبه غدیر را ایراد کردند که در آن از حمد و ثنای خداوند تا رسالت و امامت امیرالمومنین(ع) و سلسله امامت و عصمت طهارت بیان شده بود و بعد از آن دست مولا علی(ع) پیشوای اول شیعیان را بالا گرفته و فرمودند: «پس هر کس که من مولای او هستم، علی مولای اوست» و این جمله را سه بار تکرار کردند.

پیامبر اکرم(ص) عمامه خود را که «سحاب» نام داشت، بر سر امیرالمومنین (ع) گذاشتند و انتهای عمامه را از پشت سر بر دوش آن حضرت قرار دادند و بعد از آن همه کسانی که در آن مراسم حضور داشتند بیعت عمومی با پیامبر(ص) و امام علی(ع) کردند و این واقعه بزرگ را سه روز جشن گرفتند و به یکدیگر تبریک و تهنیت گفتند.

کد خبر 1769654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha