قلک‌هایی که تبدیل به عیدی غدیر شدند

شنیده بودم کارشان را در دهه ۹۰ شروع کردند و چون یه عده جوان مسجدی و هیاتی استارتش را زده بودند مسئولین زیاد جدیشان نمی‌گرفتند. اما جشن عیدغدیر متفاوت بود، برای مولا بود و کار برای مولا نباید روی زمین می‌ماند... 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_ نوشین کریمی

خانه به خانه نوای علی علی بود و کوچه به کوچه غدیر و غدیر.  
از کنار خیابانش که رد میشدی زمین های شالی را می دیدی که از نشای برنج سبز بودند و سبز.  
چقدر چشمانم این رنگ را دوست داشتند، چقدر به تزئین در و دیوار خانه ها و مغازه هایش که با پرچم مولا علی زینت شده بودند می بالیدم. آخر گیلان سرزمین شیعه زادگان است، هر کس که زمین خورده برای ایستادن ذکر «یا علی» گفته و بلند شده... 

همت جوانان ویشکایی پای سفره غدیر/ قلک‌هایی که تبدیل به عیدی شدند

هوا به تاریکی نزدیک میشد و تمام تاب و تبم رسیدن به جشنی بود که سال ها از دل این روستا، بزرگ و بزرگتر شده و حالا به گوشم رسیده بود و فرصتی بود برای اینکه از نزدیک ببینمش.

شنیده بودم کارشان را در دهه ۹۰ شروع کردند و چون یه عده جوان مسجدی و هیاتی استارتش را زده بودند مسئولین زیاد جدیشان نمی‌گرفتند.
حتی گاهی مخالفت ها به سنگ اندازی میرسید و رغبت برای کار کردن را کمرنگ میکرد.
اما جشن عید غدیر متفاوت بود، برای مولا بود و کار برای مولا نباید روی زمین می ماند.  

 تقریبا ۱۵ _۱۰ جوان دهستان ویشکاننک که سن و سال زیادی هم نداشتند آستین غیرت و همت را بالا زدند یک یاعلی گفتند و تا امروز پای کار غدیر ایستادند و به برکت همین نام، هر سال هم، این جشن را با شکوهتر برگزار کردند.

 روستایی که بالغ بر ۲ هزار نفر جمعیت دارد حالا هر ساله پای ثابت سفره امیرالمومنین هستند و بیش از هزار و ۳۰۰ نفر در مراسم حضور پیدا می کنند.
ویشکاننک، یکی از دهستان های بزرگ بخش سنگر از توابع شهرستان رشت است که فاصله آن تا مرکز بخش ۶ کیلومتر و مرکز استان ۱۶ کیلومتر است.  

روستایی که ۱۵ شهید دوران دفاع مقدس دارد که مزار ۱۳ تن از این شهیدان در همین محل است.

صدای اذان را که شنیدم، گروه گروه مردمی را دیدم که به سمت زمین ورزش روستا می‌رفتند، ریسه های چراغانی شده و صندلی هایی که ردیف به ردیف چیده شده بودند زمین چمن را تبدیل به یک سالن بزرگ کرده بود.  

همت جوانان ویشکایی پای سفره غدیر/ قلک‌هایی که تبدیل به عیدی شدند

جمعیت از کوچک و بزرگ شانه به شانه هم نشسته بودند و مولودی و موسیقی و شعرخوانی مهمانان برنامه را گوش میدادند.  

آنطرفت تر موکبی مشغول پخش شربت و شیرینی بود و خبر از تدارک ۱۵۰۰ پرس شام می آمد.  

ذوق و شوق و هیجان حاضران زمانی بیشتر میشد که نورافشانی را میدیدند و در برنامه های متنوع ای که تدارک دیده شده بود، مشارکت می کردند.

غدیر همین کنار هم بودن و به یاد علی(ع) ماندن بود که بزرگترها می دانند و کوچکترها با حضور در چنین مراسم هایی یاد می گیرند.

در حاشیه این مراسم به سراغ امام جماعت مسجد ویشکاننک رفتم.

حجت الاسلام اسدی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تبریک عید امامت و ولات با اشاره به احیای بزرگداشت غدیر توسط مردم این روستا، اظهار کرد: جشن عید غدیر اولین بار در سال ۹۶ در مسجد شهید امینی دهستان ویشکاننک با قلک هایی که سال قبل بین مردم توزیع شده بود برگزار شد.

وی با بیان اینکه، این قلک ها توسط مردم پر شد و با همان قلک توانستیم از ۴۰۰ نفر در جشن غدیر پذیرایی شیرینی و شربت و شام داشته باشیم افزود: این کمک ها در حالی بود که کوچکترین کمکی از ارگان یا سازمانی دریافت نکردیم.

اسدی در ادامه گفت: در همان جشن اول، مجددا قلک های جدیدی بین مردم توزیع شد و مانند سال اول بعد از دریافت قلک ها جشن دوم نیز برگزار شد و علاوه بر پذیرایی از ۶۰۰ نفر، برنامه نورافشانی، هدایا به تمام  کودکان شرکت کننده و قرعه کشی در بین حضار که همه به واسطه کمک های قلکی بود، انجام شد.

وی همچنین اضافه کرد: سال دوم به علت افزایش جمعیت مراسم در حیاط مسجد برگزار شد و دیگر نیازی به توزیع قلک نبود چون مردم خودشان برای پرداخت پول داوطلب می‌شدند و این امر سبب شد که دوستان ستاد غدیر روحیه مضاعف گرفته و کار را با انگیزه بیشتری ادامه دهند.

اسدی تصریح کرد: اما کرونا تمام برنامه ها را بهم زد و تصمیم برآن شد که در آن ایام غمبار، با کمک های مردم تمام نانوایی های دهستان در روز عید نان رایگان بین مردم توزیع کردند و برای مستمندان نیز بسته های معیشتی فراهم شد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از کرونا مجددا جشن کما فی السابق برگزار شد و جمعیت شرکت کنندگان به ۱۰۰۰ نفر رسید و حیاط مسجد دیگر جوابگوی این جمعیت نبود ازین رو از سال گذشته تصمیم گرفتیم جشن را در زمین چمن مصنوعی دهستان برگزار کنیم که با همکاری دهیاری و شورای روستا این امر محقق شد.

همت جوانان ویشکایی پای سفره غدیر/ قلک‌هایی که تبدیل به عیدی شدند

اسدی با اشاره به اینکه جمعیتی بالغ بر ۱۱۰۰ نفر شرکت کننده در جشن حاضر شدند  و از همه پذیرایی شام صورت گرفت ادامه داد: امسال نیز به لطف خداوند متعال توفیق داشتیم تا مقدمات پذیرایی از ۱۳۰۰ نفر را فراهم کرده و با تمام اشتیاق، طی هفته های گذشته منتظر رسیدن این روز مبارک بودیم.  

وی بیان کرد: تمامی خدمات برگزاری جشن کاملا مردمی و جهادی است و توسط جوانان مسجد شهید امینی، بسیج برادران و خواهران انجام می شود.

این روزها خیلی ها معتقد هستند که سلوک با مردم و جوانان فهم زیادی میخواهد چرا که اگر اعتماد باشد کارهای گروهی با دست مردم بهتر، سریع تر و با کیفت تر برگزار می شود.
جشن غدیر امسال بخیر و خوشی و ثبت خاطرات زیبا تمام شد و مردم از همین امشب برای عید غدیر سال آینده خودشان را آماده می کنند. عشق به مولا، پیرو امامت و ولایت بودن یک جهاد می خواهد با تبلیغ و ترویج.

کد خبر 1769710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha