روایت «واشنگتن پست» از انتخابات ریاست جمهوری ایران

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: در این دوره از انتخابات جمهوری اسلامی ایران شش نامزد با یکدیگر رقابت می کنند، نتیجه آن به هیچ وجه قطعی نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه واشنگتن پست در گزارش تحلیلی امروز (چهارشنبه ششم تیر ۱۴۰۳) درباره انتخابات ایران نوشت: با گذشت بیش از یک ماه پس از درگذشت ناگهانی «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر، ملت ایران روز جمعه(هشتم تیر) رئیس جمهور بعدی خود انتخاب خواهند داد. باوجود شش نامزد در رای گیری و پیشرو نبودن نامزد مشخص، نتیجه به هیچ وجه قطعی نیست و یک تغییر واضح است، همانگونه که تحلیلگران درباره این انتخابات می گویند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: نتایج این بار انتخابات ریاست جمهوری قطعی نیست. نظام سیاسی ایران به این معناست که رئیس جمهوری دارای قدرت محدودی است. با این حال رئیس جمهور بعدی می تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشت: روز یکشنبه آینده می توان آرا را شمارش کرد، اما کارشناسان معتقدند که به احتمال زیاد هیچ یک از شش مدعی با اکثریت آرا برنده نخواهند شد، در این صورت ایرانی‌ها بار دیگر در جولای آینده برای برگزاری انتخابات بین دو رقیب خوش شانس به پای صندوق های رای خواهند رفت.

این روزنامه با ارائه شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: افرادی که خواهان انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی در ایران هستند باید تاییدیه شورای نگهبان را که نامزدها را برای اطمینان از پایبندی‌شان به اصول جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار می دهند، کسب کنند. هر ۱۲ عضو شورای نگهبان شامل شش عالم دینی و شش فقیه  به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط رهبری ایران منصوب می‌شوند.

 در این گزارش آمده است: ۸۰ نامزد برای تصدی ریاست جمهوری وارد رقابت شدند در حالی که شورای نگهبان تنها ۶ نفر را تایید کرد که همگی مرد بودند.

تحلیلگران مسایل ایران به واشنگتن پست اعلام کردند: ممکن است یک یا چند نفر از نامزدها در مرحله نهایی انصراف دهند و به نفع یک نامزد دیگر کنار بکشند، همانگونه که در گذشته رخ داد.

این روزنامه در گزارش خود به اسامی نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری «محمد باقر قالیباف»(۶۲ ساله) رئیس مجلس شورای اسلامی ، «سعید جلیلی»(۵۸ ساله)، «حسین قاضی زاده هاشمی»(۵۳ ساله)، «مصطفی پور محمدی»(۶۴ ساله)، «علیرضا زاکانی» و «مسعود پزشکیان» تنها نامزد اصلاح طلب در این دوره از انتخابات و سوابق کاری شان اشاره کرد.

این روزنامه معتقد است که پزشکیان باوجود اینکه تنها اصلاح طلب لیست شش نفره است، محتمل ترین نامزد انتخابات برای به دست آوردن آرای مردم به شمار می آید.

 اما این روزنامه با  با استناد به سخنان «میشل گرست» پژوهشگر ارشد سیاستگذاری در موسسه رند، نوشت: این مسئله به میزان مشارکت رای دهندگان بستگی دارد. به نظر می رسد که حضور پزشکان می تواند تلاشی برای افزایش مشارکت رای دهندگان باشد، اما خواهیم  دید که آیا در جذب رای دهندگانی که احساس ناامیدی در این مرحله دارند، موفق خواهد شد یا خیر.

هیذر ویلیامز، پژوهشگر سیاسی برجسته موسسه رند، می گوید: این پرسش مطرح است که آیا میانه روهای ایران از پزشکیان حمایت می کنند یا از او حمایت نمی کنند. این مسئله به حضور رای دهندگان بستگی دارد.

ایران قرار بود انتخابات ریاست جمهوری آینده خود را در سال ۲۰۲۵ برگزار کند، اما شهادت ناگهانی رئیسی باعث شد که تاریخ انتخابات زودتر شود.

آیت الله رئیسی در ۲۹ اردیبهشت سال گذشته در سانحه سقوط هلیکوپتر در سن ۶۳ سالگی شهید شد. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید انتخابات ویژه ظرف ۵۰ روز برگزار شود.

کد خبر 1769854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha