حکومت اسلامی چهره سیاسی مقتدر تولید می‌کند اما فرعون تحویل نمی‌دهد

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه حکومت اسلامی پیشرفت اقتصادی می آورد ولی قارون درست نمی کند، گفت: حکومت اسلامی چهره سیاسی مقتدر تولید می کند اما فرعون تحویل نمی دهد، اینها مواردی است که رنگ ما را با سایر کشورها متفاوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه امروز شیراز گفت: اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید برنامه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم بگوییم این دولت موفق بود یا نبود نیاز به شاخص داریم و طبق آن شاخص و برنامه های اجرا شده موفقیت دولت مشخص می شود. چون هر کس می تواند بگوید من کار کردم.

وی با اشاره به اینکه برنامه مهم است کافی نیست، افزود:قرآن کریم یک داستانی را درباره حضرت سلیمان نقل کرده است و درس برای من و شماست، حضرت سلیمان انصافا از نظر مدیریت و ریاست کشور بزرگی داشت و اداره هم می‌کرد؛ از فلسطین تا یمن حکومت گسترده و نفوذ داشت و نفوذ داشت و کار می کرد.خدای متعال فرموده در آِه 34 سوره ص می فرماید"وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَی کُرْسِیِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ"، خود حاکم هم گاهی در معرض آزمایش سنگین قرار می‌دهد؛ خدا دنیا را دار امتحان قرار داده است.

دژکام ادامه داد: در روایات آمده که حضرت سلیمان برنامه‌ریزی کرد تا از آزمایش موفق بیرون آید اما خدای متعال عواملش جور نکرد که انجام شود. مگر اگر تمام دولت، مجلس و دستگاه قضایی دست به دست هم دهند تا کاری بشود اما خدا نخواهد می شود؟ نمی‌شود چون خدا همه کاره است.اینها باید برنامه بریزند ولی خدا باید اذن دهد و خدا باید بخواهد تا خدا نخواهد نمی شود.

وی گفت: به همین نسبت که به برنامه‌ریزی اهمیت می‌دهیم و لازم می دانیم باید به دعا و توسل هم توجه داشته باشیم چون خدا هست که اسبابش را فراهم می کند و این باور دینی ماست

امام جمعه شیراز گفت: 103 سال پیش عراق توسط انگلیسی‌ها اشغال شده بود و مردم عراق دلشان می‌خواست اینها را بیرون کنند.یک چهره مایه افتخار شیراز در کربلا به نام میرزای شیرازی دوم کسی که امام راحل وقتی اسمش را برد گفت سلام الله علیه ما معمولا از رضوان علیه بالاتر نمی شویم، طلبه‌ها یک قاعده ای دارند برای اینکه نسبت به افراد احترام بگذارند اینکه می‌گوید "سلام الله علیه" یعنی خیلی مقام بالا است.‌

وی ادامه داد: میرزای شیرازی دوم افتخار ایرانی‌ها و شیرازی‌ها و عراقی‌ها و همه جهان تشیع یک فتوای جهاد داد که حتی آیت الله کاشانی هم سلاح به دست گرفت و تا انگلیسی‌ها را بیرون نکردند آرام ننشستند.

دژکام اضافه کرد: فردا که شنبه هست سالروز صدور آن فتوا است، افتخارات خود را به یاد بیاوریم که باعث می شود نسبت به آینده خودباوری داشته باشیم و باز هم میتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، گفت: شهرداری‌ها دولت‌های محلی هستند.متاسفانه مقداری شأن شهرداری را تنزل دادیم و این باید درست شود.طبق قانون شوراها و شهرداری‌ها؛ شهرداری‌ دولت محلی است.این دولت محلی باید با حمایت مردم شهر را ارتقا و رشد دهند.در این زمینه تلاش‌هایی دارد انجام می‌شود و جای تشکر دارد اما مردم بایستی این قضیه را تا جایی که در قانون ذکر شده جلو ببرند.

به گفته وی، طبق قانون محله‌های هر شهر با کمک مردم همان محله اداره شود یعنی مردم حس کنند شهر مال خودشان است اما هنوز شورایاری‌ها به این مرحله نرسیده است البته شروع شده ولی خیلی کار مانده است.

دژکام اظهار کرد: براساس قانون حدود ۷۰ کار را  شهرداری‌ها باید انجام دهند؛ از این جهت بایستی حمایت کنیم از شوراهای شهر و شهرداری‌ها تا بتوانند این اهداف را جلو ببرند. شهر اسلامی یک ویژگی‌هایی برای خودش دارد اگر ما حمایت کنیم و آنها هم تلاش کنند به این‌ جهت هم خواهیم رسید.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: باید در محله محوری و مسجدمحوری بیش از این تلاش کنیم و خدا هم توفیق دهد.

وی همچنین به روز صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: در همین سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب فرمودند نقاط قوت کشورمان ایران را می گویم و ایشان فرمودند کشور ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و حدود ۷ درصد معادن دنیا را داریم . باید از معدن به عنوان چیزی که می‌تواند برای ما درآمد داشته باشد حسن استفاده کنیم؛ تخریب نکنیم بلکه حسن استفاده کنیم. معادن و منابع در استان زیاد است اما اخیرا شنیده اید که بزرگترین ذخیره گازی در استان فارس کشف شد که از آن چیزی که در پارس جنوبی  با قطر مشترک هستیم بزرگتر است و این براساس چیزی که وزیر نفت فرمود. این چقدر ظرفیت برای استان فارس و ایران ایجاد می کند؟ خیلی می‌شود.

به گفته وی، ببینید پارس جنوبی قطر را پردرآمدترین کشور دنیا کرده است البته علتش این است که جمعیت آنها یک بیستم ما است و خیال نکنید ما کم برداشت می‌کنیم، ما اگر برداشت کنیم می شود بیست قسمت ولی برای قطر یک قسمت است.

دژکام گفت: درامد سرانه که می‌گویند جمعیت آنجا کم است اشتباه نکنید که بگوییم چرا ما استفاده نمی کنیم؟خیر، ما استفاده خوبی کرده‌ایم و بازم باید تلاش کنیم الا اینکه آن همه که قطر مشهور شده از پارس جنوبی است الان زیر پای بچه‌های فارس که شما هستید منبعی کشف شده بزرگتر از پارس جنوبی و از این باید استفاده شود.

وی اظهار کرد: روز صنعت و معدن روز بهره برداری صحیح و در چهارچوب ارزش‌ها از این منابع است و از این جهت به نظر می رسد که مدیران استان و نمایندگان و کسانی که می توانند تلاش کنند بیش از پیش حرکت کنند تا بتوانیم این درآمدها را برای کشورمان و همین طور آنکه نزدیک است حق بیشتری دارد و بومی گزینی می شود و بچه‌هایی که از استان فارس هستند حسن استفاده از این منابع بشود.

دژکام همچنین در خصوص سیاست‌های کلی نظام اسلامی و برنامه هفتم نیز اشاره کرد و گفت: همه مومنین و دلسوران کشور باید به این سیاست‌های کلی توجه داشته باشند.

به گفته وی، هفت محور برای سیاست‌های کلی برنامه هفتم رهبر انقلاب ذکر فرمودند، در محور سوم سیاست‌های کلی رهبری در رابطه با مسئله ارتقای فرهنگی و اجتماعی کشور اهداف برنامه هفتم را مشخص کرده است که در ۵ سال آینده از نظر فرهنگی و اجتماعی باید چه پیشرفت‌هایی داشته باشیم و این سیاست‌ها همه در راستای این است که بتوانیم اسم اسلامی را که روی خود گذاشتیم نگه داریم.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: اسلامی بودن شرایطی دارد و یک ویژگی هایی دارد، ممکن است کشوری خیلی پول داشته باشد ولی اسلامی نباشد، ما اگر بخواهیم پولدار باشیم اما اسلامی باشیم سوال این است که پولدار مسلمان چگونه است؟کشور مسلمان پیشرفته چگونه است؟

وی گفت: آیه ۱۳۸ سوره بقره را برای همین خواندم که خدای متعال از زبان مومنین می گوید ما اعتقاد داریم به دستورات قرآنی، رنگ الهی دارید، "صبغه الله" یعنی رنگ الهی.آیا کشوری درست کرده ایم که رنگ و بوی الهی دارد؟این مهم است، ما که درون کشور زندگی می کنیم فرقش را نمی فهمیم اما اگر کسی بیرون کشور رود متوجه می شود رنگ و بوی ایرانی و اسلامی یعنی چه؟

به اذعان وی، شما می بینید بعضی از جوانان عزیز ما زندگی آمریکایی برایشان جالب جلوه کرده است، اما برخی وقتی برگشته اند گفته اند که آواز دهل شنیدن از دور خوش است.ما خودمان هم چیزهایی داریم که خیلی ارزشمند است ولی تا وقتی در کشور داریم متوجه این نعمت ها نیستیم اما وقتی کمبودش را حس می کنیم تازه متوجه این نعمت ها می شویم.

دژکام گفت: ما به عنوان ایران اسلامی در بین ۲۰۰ کشور دنیا باید رنگ و بوی اسلامی را در کشورمان تقویت کنیم، دیگران که پز می دهند به تمدن خودشان آیا چیز بهتری دارند؟جهانیان شرق و غرب بدانید ما بنده خدا هستیم و در این راستا خیلی کارهای زیادی باید انجام دهیم تا این رنگ الهی تقویت شود، باید در دنیا پررنگ پیدا باشیم.

وی اظهار کرد: حکومت اسلامی پیشرفت اقتصادی می آورد ولی قارون درست نمی کند، حکومت اسلامی چهره سیاسی مقتدر تولید می کند اما فرعون تحویل نمی دهد، اینها مواردی است است که رنگ ما را با سایر کشورها متفاوت می‌کند.

دژکام خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم دنبال این باشیم که چه کارهایی بکنیم از بُعد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که کشوری اسلامی ولی پیشرفته داشته باشیم

کد خبر 1770221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha