چشم جهان به نتیجه انتخابات ایران

رسانه‌های جهان لحظه به لحظه انتخابات ریاست جمهوری ایران را رصد می‌کنند، نقش‌آفرینی ایران به عنوان نیروی قدرتمند در خاورمیانه و مرکزیت آن در بسیاری از مسائل ژئوپلتیک، از دلایل اهمیت نتیجه انتخابات است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته(جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳) به دلیل حضور مردمی تا ساعت ۲۴:۰۰ به وقت محلی ادامه داشت و پس از آن شمارش آرا آغاز شد.

بیش از ۲۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی از جمله آمریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، افغانستان، اتریش، ترکیه، کویت، هلند، امارات، ایتالیا، عراق، یمن، ژاپن، فرانسه، فلیپین، لبنان، قطر، عمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، هند و کره جنوبی در پوشش خبری انتخابات مشارکت کردند.

غرب در انتظار نتیجه این انتخابات است و آن را به دقت دنبال می کند، زیرا ایران یک نیروی قدرتمند در خاورمیانه است و در مرکز بسیاری از بحران‌های ژئوپلتیکی قرار دارد.

برهمین اساس، برخی از رسانه‌های جهان از آغاز شمارش آرا به انعکاس اخبار مربوط به آن پرداخت.

شبکه الجزیره در خبر فوری به نقل از وزارت کشور ایران با تیتر« پزشکیان از جلیلی پیشی گرفت»، نوشت:  وزارت کشور ایران اعلام کرد: پس از شمارش ۱۲ میلیون رای، مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلب از سعید جلیلی، نامزد اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری جلوتر است.

شبکه «تی آر تی» ترکیه نیز گزارش داد: از بامداد امروز (شنبه نهم تیر ۱۴۰۳) فرآیند شمارش آرای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پس از سه بار تمدید به دلیل استقبال مردمی آغاز شد.

انتظار می‌رود اولین برآوردها از نتیجه رای‌گیری امروز شنبه منتشر شود. نتایج رسمی حداکثر تا یکشنبه اعلام خواهد شد.

تا این لحظه براساس شمارش آرا مسعود پزشکیان تنها کاندیدای اصلاح طلب از سایر رقبای خود پیشی گرفته است.

خبرگزاری الغد اردن با تیتر«جلیلی در صدر» نوشت: نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می دهد که سعید جلیلی، از جبهه اصولگرا با اختلاف کم از تنها نامزد اصلاح طلب مسعود پزشکیان پیشی گرفت.

این روزنامه نوشت: رقابت بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان تنگاتنگ است.

الغد نوشت: برخی ناظران معتقدند که نسبت استقبال رای دهندگان نزدیک به ۴۰ درصد بوده است.

خبرگزاری فرانسه با تیتر «جلیلی و پزشکیان در صدر» نوشت: پس از شمارش بیش از ۱۲ میلیون رای، سعید جلیلی، اصولگرا و مسعود پزشکیان، اصلاح طلب از سایر رقبای خود پیشی گرفتند.

خبرگزاری فرانسه درگزارش خود پیش بینی کرد که احتمال می رود انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده شود.

این انتخابات همزمان با تشدید تنش در منطقه به دلیل جنگ بین اسرائیل و غزه و افزایش فشار غرب در تهران به دلیل پرونده هسته ای ایران انجام شد.

آسوشیتدپرس که به انعکاس لحظه به لحظه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می پردازد، پس از پایان رای گیری نوشت: رقابت بین پزشکیان، اصلاح طلب و سعید جلیلی، اصولگرا شدید است و نتیجه قطعی هنوز مشخص نیست.

انتظار می رود که این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، نوشت: رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایران بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، تنها نامزد اصلاح طلب تنگنا تنگ است.

نتایج اولیه پس از شمارش بیش از ۱۴ میلیون تاکنون نشان می دهد که پزشکیان و سعید جلیلی از سایر رقبای خود پیشی گرفتند و این دو نامزد اختلاف کم بایکدیگر دارند.

روسیاالیوم با تیتر«پزشکیان ۸ میلیون رای» نوشت: شمارش آرا در صبح امروز نشان می دهد که مسعود پزشکیان پیشتاز این رقابت است.

روسیاالیوم نوشت: وزارت کشور ایران اعلام کرده است که پس از شمارش بیش از ۱۹ میلیون رای، مسعود پزشکیان با بیش از هشت میلیون در صدر قرار دارد.

شبکه سعودی «العربیه» نیز نوشت: نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران از رقابت شدید بین پزشکیان و جلیلی خبر می دهد؛ به همین دلیل هنوز نتیجه قطعی نیست و مشخص نیست که کدام یک به ریاست جمهوری خواهد رسید.

کد خبر 1770368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha