۸۰۰ گونه گیاه دارویی خراسان جنوبی چشم انتظار سرمایه گذار

بیکی با اشاره به شناسایی و وجود ۸۰۰ نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی، گفت: گیاهان دارویی به عنوان ظرفیت بکر در خراسان جنوبی نیازمند ورود سرمایه گذار در بحث فراوری است.

 احسان بیکی- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی به وجود ۸۰۰ نوع گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و با بیان اینکه هر کدام خواص خود را دارد، گفت: اگر سرمایه‌گذاری در بحث فراوری انجام شود ظرفیت بسیار بکری برای معرفی این محصول و دیگر محصولات مزیت دار استان به بازار جهانی فراهم می‌شود که ۱۰۰ درصد با استقبال مواجه خواهد شد.

وی بر نگاه صادرات محور محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: نگاه صادرات محور به محصولات، می تواند به کشاورزی و بخش کشاورزی استان کمک کند.

بیکی گریزی به محصولات مزیت‌دار استان شامل زرشک، زعفران عناب و ... زد و با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه برخی محصولات سرآمد در کشور است، افزود: خراسان جنوبی با ۹۹ درصد تولید، بزرگترین تولید کننده زرشک بی‌دانه در جهان است.

 وی با اشاره به این مهم که در خصوص محصول عناب نیز خراسان جنوبی بزرگترین تولید کننده عناب در کشور است، یادآور شد: در زمینه زعفران گرچه بزرگترین تولید کننده نیستیم اما زعفران خراسان جنوبی از کیفیت بالایی برخوردار است.

 به گفته وی در بحث زنجیره‌های دام و طیور، کارخانه خوراک دام‌های موفق و بزرگی در استان فعالیت دارند که در کشور حائز رتبه و رکورد هستند.

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: یکی از مواردی که در بحث محصولات مزیت‌دار و بخش کشاورزی می‌تواند به کشاورز کمک کند نگاه صادرات محور به تولید این محصولات است که پس از برگزاری جشنواره زرشک زمینه برای صادرات این محصول فراهم و درخواست صادرات به مرکز کشور ارسال شده است.

 وی از مشکلات پیش رو به عدم آشنایی کشورهای هدف با محصول زرشک اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات و جلوگیری از خام فروشی این محصول مزیت‌دار، فرآوری زرشک است که در این راستا تحرکات و پیگیری‌های صورت گرفته اما کافی نیست و سرمایه‌گذاری بزرگ با پرداخت تسهیلات دولتی به کشاورزان و ورود بخش خصوصی در این راستا ضروری است.

بیکی با بیان اینکه فراوری محصولات مزیت دار نسبت به‌خام فروشی محصول، درخواست‌های بیشتری دارد، گفت: فراوری محصولات نسبت به خام فروشی محصول باعث انتفاع کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌شود.

کد خبر 1770383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha