کشف ۵ بمب در دیوارهای مسجد تاریخی «النوری» موصل

پنج بمب بزرگ که در دیوارهای مسجد تاریخی النوری در شهر موصل در شمال عراق مخفی بودند، کشف شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»، پنج بمب بزرگ که در دیوارهای مسجد تاریخی النوری در شهر موصل در شمال عراق توسط گروه تروریستی داعش مخفی شده بودند، کشف شده‌اند.

 مقامات عراقی از یونسکو درخواست کردند تا تمام عملیات بازسازی مسجد «النوری« را متوقف و کل مجموعه را تا خلع سلاح کامل آن تخلیه کند.

این مسجد که به خاطر مناره کج قرن دوازدهمی خود معروف است در سال ۲۰۱۷ توسط داعش ویران شد و از سال ۲۰۲۰ کانون تلاش‌های بازسازی آژانس فرهنگی یونسکو بوده است.

یونسکو اعلام کرد که پنج دستگاه انفجاری در مقیاس بزرگ که برای تخریب قابل توجه طراحی شده بودند در داخل دیوار جنوبی نمازخانه کشف شد.

در بیانیه یونسکو آمده است که این مواد منفجره در قسمتی از دیوار که به طور ویژه بازسازی شده، پنهان شده بود.

مقامات عراقی پس از اطلاع از این مسئله، منطقه را ایمن کردند و اوضاع اکنون کاملا تحت کنترل است. یکی از این بمب‌ها خنثی و خارج شده است در حالی که چهار بمب باقی مانده به هم متصل هستند و در روزهای آینده خنثی خواهند شد.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، یک دهه پیش در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ از مسجد «النوری»  خلافت خود را اعلام کرد.

پس از آزادسازی شهر موصل، تلاش‌های بین المللی با حمایت سازمان ملل برای پاکسازی مین و کمک به بازیابی شهر متمرکز است.

با وجود پیشرفت‌هایی که وجود داشته است، بسیاری از شهر قدیمی موصل ویرانه باقی مانده که با علائم هشدار دهنده میدان مین مشخص شده است و  پیچیدگی بازسازی پس از جنگ را برجسته می کند.

در بیانیه منتشر شده از سوی آژانس سازمان ملل آمده است که یونسکو قصد دارد بازسازی کامل مسجد النوری را تا ماه دسامبر تکمیل کند و در نهایت ننگ اشغالگری داعش را پاک کند.

یک دهه پس از اعلام خلافت گروه تروریستی داعش در بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه، داعش دیگر هیچ سرزمینی را کنترل نمی‌کند، بسیاری از رهبران برجسته را از دست داده و عمدتا از تیترهای خبری خارج است.

کد خبر 1770466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha