دولت چهاردهم راه شهید جمهور در جنبش تعهد به خانواده را ادامه دهد

اصلانی با اشاره به طرح «جنبش تعهد به خانواده» به عنوان یکی از مهمترین اقدامات شهید جمهور که در صحن سازمان ملل مطرح شد، گفت: آقای رئیسی در شهریور سال ۱۴۰۲ در صحن سازمان ملل با صلابت این را مسئله مطرح کرد و به ثبت جهانی هم رسید؛ انتظار است دولت چهاردهم این مسیر را ادامه دهد.

«مینو اصلانی»، عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفتگو با خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری شبستان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه خانواده، اظهار کرد: نگاه دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی کاملاً یک نگاه خانواده‌محور بود؛ چه در زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت و چه زمانی که تولیت حرم مطهر رضوی بر عهده ایشان بود؛  لذا تمام زیرساخت هایی که در هر سه حوزه مسئولیتی خود ایجاد کرد، دقیقاً بر همین مبنا بود.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دولت شهید رئیسی

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی زن و خانواده، تصریح کرد: رئیس جمهور شهید با توجه به حجم فعالیت ها و برنامه های زیادی که داشت، «ستاد ملی زن و خانواده» را تشکیل داد و تصمیمات بسیار مناسبی هم برای زنان سرپرست خانوار اتخاذ کرد، به بیان دیگر ایشان در این ستاد بیشتر بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و لزوم رفع مشکلات اعطای تسهیلات تأکید می کرد.

اصلانی در ادامه افزود: البته در کنار این اقدام مهم توسعه فعالیت‌های کارآفرینان زن، مشارکت اقتصادی بانوان، تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، تخصیص ۲۵ درصد عرصه مدیریت کشور به بانوان، تدوین لایحه حفظ کرامت زنان، شناسایی زنان تاثیرگذار و رشد فعالیت‌های ورزشی و اقتصادی در دوره آقای رئیسی در این حوزه نیز چشمگیر بوده است.

حمایت قانونی از جوانی جمعیت 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه تخصیص اعتبار برای اجرایی شدن «قانون جوانی جمعیت» یکی دیگر از برنامه های مهم دولت آقای رئیسی بود، ابراز کرد: شهید جمهور برای اجرایی شدن این قانون حتی شخصاً ورود و پیگیری می کردند ضمن اینکه به همه سازمان ها و وزارت‌خانه هایی که در این زمینه مسئولیت داشتند، تأکید کرده بود که همه مراحل اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت را با جدیت دنبال کنند. با توجه به اینکه طرح واگذاری زمین رایگان به خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر در راستای حمایت از جوانی جمعیت تصویب شده بود بر همین اساس این موضوع به قدری برای رئیس جمهور شهید مهم بود که شخصا اجرایی شدن این قانون را پیگیری می کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه، قوانین بسیاری در مجلس به تصویب می رسد ولی برخی دولت ها همتی برای اجرایی شدن آن به خرج نمی دهند اما اهتمام دولت رئیس جمهور شهید بر این بود که حتماً قانون جوانی جمعیت به ثمر بنشیند؛ چرا که آینده ایران برای ایشان بسیار مهم بود و قطعاً جمعیت زیاد نقش مهمی در سرنوشت یک کشور دارد و در صورتی که جمعیت ما رو به کاهش باشد با بحران های زیادی در آینده مواجهه می شویم لذا با عنایت به این مهم و موضوع راهبردی، دائم در تلاش بودند که سازمان ها و وزارتخانه ها را متقاعد کنند که نسبت به اجرایی شدن این قانون یک همت و اهتمام جدی داشته باشند.

اهتمام شهید جمهور به بیمه زنان خانه‌دار

اصلانی با اشاره به اهتمام جدی رئیس جمهور شهید به بحث بیمه زنان خانه‌دار، اضافه کرد: با توجه به اینکه بیمه زنان خانه‌دار جزو مصوبات مجلس بود، لذا آقای رئیسی درصدد اجرایی و عملیاتی کردن این مساله بود. ضمن اینکه شهید جمهور به دنبال تقویت جایگاه معاونت امور زنان و خانواده و تقویت مشاورین امور زنان در دستگاه‌ها بود و برنامه های مهمی هم برای این امر پیش بینی کرده بودند.

جنبش تعهد به خانواده

وی با اشاره به طرح «جنبش تعهد به خانواده» به عنوان یکی از مهمترین اقدامات شهید جمهور که در صحن سازمان ملل مطرح شد، افزود: آقای رئیسی در شهریور سال ۱۴۰۲ در صحن سازمان ملل با صلابت این را مطرح  و به ثبت جهانی هم رسید؛ هدف اصلی طرح جنبش تعهد به خانواده حفظ ساختار سنتی، عرفی و متعارف خانواده است، در حال حاضر هم اسناد مربوط به آن در معاونت امور زنان  و خانواده ریاست جمهوری تهیه  شده است. این طرح در دو بُعد ملی و بین المللی کار خود را آغاز کرد در بُعد ملی، کمیته هایی تشکیل شد و در بعد بین الملل نیز صاحبنظران و تشکل‌های مردم‌نهاد در زمینه حفظ خانواده اصیل مشغول به فعالیت بودند؛ بر همین اساس طرح «جنبش تعهد به خانواده» به عنوان یک افتخار و یادگار بسیار راهبردی از دولت آقای رئیسی به جا مانده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه بسیاری از کشورهای مختلف از این طرح رئیس جمهور شهید استقبال کردند، تصریح کرد: چرا که به نوعی حلقه مفقوده ای وجود دارد و بسیاری از کشورها نگران موضوع خانواده هستند و با سبک زندگی آمریکایی متاسفانه وضعیت خانواده هایشان به هم ریخته است لذا به عنوان یک حلقه مفقوده از طرح جنبش تعهد به خانوده استقبال نمودند و  کشورهای مختلف درصدد تهیه سندهای بومی این طرح برای خودشان هستند تا بتوانند اعضای خانواده را نسبت به یکدیگر متعهد کنند تا خارج از چهارچوب خانواده اقدامی انجام ندهند؛ و موضوع ازدواج در ادیان و جوامع مختلف جدی و مبتنی بر فرهنگ هر کدام از کشورها صورت بگیرد که موجب تقویت‌بُنیان خانواده شود لذا به همه این مباحث مهم در طرح جنبش تعهد به خانوده آقای رئیسی اشاره شده است. بنابراین، این طرح یکی از اقدامات بسیار موثری است که از ایشان به یادگار مانده و قطعاً در سال‌های متمادی، خانواده ها از این طرح بهره برداری های لازم را خواهند کرد و در سطح جهان هم بابی برای تقویت و تحکیم بنیان خانوده باز خواهد شد.

اصلانی با بیان اینکه انتظار ما از دولت چهاردهم ادامه مسیر دولت شهید رئیسی است، تصریح کرد: چراکه شهید جمهور هم در نگاه، موضوع خانواده محوری را مورد توجه قرار می داد و هم در عمل و اجرا تاکید وافری بر اجرای آن داشت. همچنین جلسات ستاد ملی زنان و خانواده را حتماً به صورت مستمر تشکیل و پیگیری کنند. تصمیمات آن برای تمامی سازمان ها و وزارتخانه ها لازم الاجرا باشد. قانون جوانی جمعیت هم با همین قوتی که در دولت آقای رئیس جمهور شهید مطرح بود؛ دنبال و تعهدات آن در کشور عملیاتی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: دیگر انتظار ما از دولت چهاردهم این است که سندهای طرح جنبش جهانی تعهد به خانواده تولید و به جامعه جهانی عرضه شود . سمینارهای بین المللی، همایش ها و گویش های مختلف در این زمینه شکل بگیرد؛ چرا که دنیا منتظر یک چنین طرحی بود تا بتواند خود را از شر سبک زندگی غربی در حوزه خانواده رها کند و بر خانواده اصیل و مبتنی بر فطرت برگردد لذا انتظار ما این است که این مسیر رئیس جمهور شهید همچنان ادامه پیدا کند.

کد خبر 1770660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha