مباهله، پیروزی پیامبر (ص) در نبرد علمی و جنگ معنوی بود

مبلغ امور دینی گفت: مباهله علاوه بر اینکه آبروی آنها را حفظ کرد، دعوت پیامبر (ص) و حقانیت ادعای وی را ثابت کرد، جان بودن علی(ع) برای پیامبر (ص)که جان و نفس پیامبر است را اثبات و ادعای دروغگویان را نیز برملا کرد.

حجت الاسلام «سید علی چام زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: فلسفه مباهله این است خود مباهله یا به حال، به معنای طلب لعن و نفرین از طرف پاکان بر کاذبان و دروغگویان است.

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: زمانی که نصارای نجران در مورد خلقت عیسی مسیح با پیامبر اکرم (ص) محاجه کردند که چطور می‌شود یک انسان بدون پدر، او به دنیا بیاید، یا یک زن و دختر بدون ازدواج زناشویی و انتخاب همسر، او باردار و صاحب فرزند شود.

وی ادامه داد: رسول اکرم (ص) در پاسخ به این‌ها طبق سخن خدای سبحان در آیه ۵۹ سوره مبارکه آل عمران فرمود«إِنَّ مَثَلَ عِیسَیٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ، خلقت حضرت عیسی مثل خلقت حضرت آدم است، همانطور که ایشان را از نیستی به هستی آورد، هیچ نبودید، حال بود شدید، یعنی بر اساس «کن فیکون» خداوند انسان را انشا و ایجاد کرد، خلقت حضرت عیسی مثل حضرت آدم است، اراده او را ایجاد و خواست او را انشا کرده است.

حجت الاسلام چام زاده افزود: منتها این‌ها نپذیرفتند و وقتی هم نپذیرفتند، رسول اکرم (ص) آنها را دعوت به مباهله کرد که بیایید لعنت و نفرین خدا را بر کسی بخواهیم که دروغگو، منکر است و حق و حقیقت را نمی‌خواهد، نه اینکه بخواهیم خدا لعنت کند، فنجعل قل تعالو ندعو ابنائکم، ابنائنا ابنائکم، نسائنا نسائکم، انفسنا انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله، یعنی وضع کننده لعنت ما هستیم و از زبان ما لعنت صادر می‌شود .

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج با اشاره به اینکه مورد لعنت کاذب و مصدر لعنت هم صادق است، بیان کرد:پیامبر(ص) فرمود «ما بخواهیم لعنت بر آن کسی که دروغ می‌گوید، منتها آن شخصی که در ادعایش راستگو و دعوت او در مصاحبت حقانیت است، او اگر راست می‌گوید با عزیزانش بیاید، با فرزندانش، با زنان و دخترانش، با جان و جانانش بیاید».

وی یادآور شد: لذا این‌ها مشاهده کردند(اسقف ها و بزرگان کلیسا) که اگر پیامبر با عزیزانش آمد، بدانید که دعوت او، حق است و راست می‌گوید و دیدند که پیامبر (ص)با حسنین آمد، با حضرت فاطمه زهرا (س) و با امیرالمومنین(ع) آمد (انفسنا)، یعنی خود ما.

این مبلغ دینی با اشاره به حرف قاضی عبدالجبار معتزلی که در کتاب ۲۰ جلدی خود به نام «المغنی» که دو جلد آخر را به مسئله امامت اختصاص داده، یادآور شد: در این کتاب گرچه مرحوم سید مرتضی کتاب «الشافی» را در رد کتاب «المغنی» نوشته است، ولی قاضی عبدالجبار گفته است «علی اصلاً در مباهله نبود» که مرحوم سید مرتضی گفته که اگر علی(ع) در مباهله نبود، پس این انفسنا کیست؟ کسی که نمی‌گوید من خودم و جان خودم را دعوت می‌کنم، پس این انفسنا کیست؟ .

وی در اثبات «انفسنا و انفسکم» و اینکه علی علیه السلام جان پیامبر (ص)است، افزود: وقتی پیامبر (ص) می‌خواهد محبت و محل فرود جبرئیل و نزول وحی را بیان بفرماید، فرمود «نزلهو روح القدوس عَلی‌ قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنْذِرِینَ، روح القدوس بر قلب تو نازل می‌شود، یعنی درون و دل پیامبر که فرودگاه جبرئیل است و وحی را در درون بر دل پیامبر نازل می‌کند».

حجت الاسلام چام زاده خاطرنشان کرد: در جریان حضور حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام در غار حرا که زمان نزول آیات اولیه سوره مبارکه «علق»، گفت «صدای ناله شیطان را شنیدم که از پرستش خودش ناامید شد، آنجا گفت که پیامبر به امیرالمومنین فرمود «علی من هرچه را می‌بینم تو می‌بینی، هرچه را می‌شنوم، تو هم می‌شنوی»، همچنان که امیرالمومنین امام علی علیه السلام نیز فرمود «من هم بوی شریعت را استشمام می‌کردم و هم نور نبوت را می‌دیدم».

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: اگر جبرئیل بر قلب پیامبر (ص) نازل می‌شود و وحی را بر دل او می‌رساند و اگر امام علی(ع) آنچه را که پیامبر می‌شنود، خود نیز می‌شنود، علی (ع)تا در دل پیامبر (ص) و جان او نباشد، چطور می‌شود؟ پس او جان پیامبر(ص) است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل بود که اصرار پیامبر (ص) این بود وقتی آن شخص صحابه به پیامبر گفت «اصحابت را توصیف کن، پیامبر همه اصحاب خود را توصیف کرد و سپس شخص صحابه پرسید همه اصحابت را گفتی، ولی در مورد علی چیزی نگفتی، پیامبر فرمود تو که از اصحاب سوال کردی، از من سوال نکردی، علی جان من است، از جانم سوال کن تا بگویم».

حجت الاسلام چام زاده اظهار کرد: چنانکه پیامبر گرامی اسلام (ص) در جریان معرفی شجره طوبی فرمود «درخت طوبی، درختی است که ریشه آن در خانه من است»، روزی دیگر و در خطبه‌ای دیگر فرمود «ریشه درخت طوبی در خانه علی است».

این مبلغ امور دینی ادامه داد: یکی از صحابه پرسید که «ای پیامبر، تو فلان روز فرمودی که ریشه درخت طوبی در خانه من است، پیامبر فرمود « بله این‌ها با هم منافات ندارند چون (داری) خانه من و خانه علی یکی است، اگر جان علی و جان پیامبر یکی است، خانه علی و خانه پیامبر نیز یکی است، درجه علی و درجه پیامبر یکی است».

وی بیان کرد: مباهله غیر از اینکه اثبات حقانیت پیامبر (ص)در دعوت است و همچنین اثبات قداست، حرمت عیسی و حضرت مریم مقدس است، چون به تعبیر مرحوم شیخ کاشف الغطا «اگر قرآن نبود، امروز انجیل هیچ حد و حرمتی نداشت، عیسی مسیح و مریم مقدس نیز هیچ قداستی نداشت، چون انجیل، نصارا و مسیحیتی که گفتند عیسی پسر خدا است و به صلیب کشیده و کشته شد و گفتند دامن مریم (نعوذ بالله) آلوده است، قرآن دامن او را پاک کرد، و قرآن گفت عیسی کشته نشد و به آسمان رفت، لذا این قرآن بود که آبرو و شرف مسیحیت، انجیل، حضرت عیسی و مریم را حفظ کرده است.

حجت الاسلام چام زاده افزود: مباهله علاوه بر اینکه آبروی آنها را حفظ کرد، دعوت پیامبر (ص) و حقانیت ادعای وی را ثابت کرد، جان بودن علی(ع) برای پیامبر که جان و نفس پیامبر است را اثبات کرد، ادعای دروغگویان را برملا کرد و هر کس امروز از این قداست، طهارت و طینت طاهر برخوردار باشد، می‌تواند با دشمن به غیر از محاجه، مباهله کند.

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج در مورد آیه «تطهیر»، مصادیق و همچنین شأن نزول آن، استناد، احتجاج و استدلال آیه «تطهیر» در مورد ائمه اطهار علیهم السلام، گفت: نقل شد که روزی رسول اکرم (ص) در خانه ام سلمه نشسته بودند که جبرئیل امین با نزول آیه «تطهیر» به محضر پیامبر گرامی اسلام آمدند «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا خداوند خواسته است که از شما اهل بیت(ع) پلیدی، آلودگی و ناپاکی را دور کند، شما را پاک و پاکیزه قرار دهد» گفتند که پیامبر اکرم (ص) عبای پشمینه‌ای داشته و بلند شد و آن را روی حسنین، فاطمه، امیرالمومنین و خود انداختند و فرمودند «االلهم هؤلاء اهلبیتی و حامتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا خدایا اهل بیت من این‌ها هستند، این‌ها را تطهیر کن و پاکیزه و هرگونه زشتی و پلیدی را از این‌ها دور بدار. ام ال سلمه گفت آیا من با این‌ها هستم، آیا من هم مصداق آیه تطهیر هستم؟».

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمود «تو در منزلت خود در راه خیر و سعادت هستی، اما تو از اهل بیت من نیستی»، منظور از بیت این بیت خشتی و گلی نیست، بلکه منظور بیت رسالت، نبوت و وحی شریعت، بیت امامت و ولایت، بیت معنوی و بیتی است که «خداوند خواست که آنها را رفعت، متانت و علو دهد» .

حجت الاسلام چام زاده بیان کرد: همان طور که خداوند نام پیامبر (ص) را بلند کرد، نام ائمه اطهار (ع)را نیز با آیه تطهیر اعتلا داده و به همین دلیل بود که امام سجاد علیهم السلام گرچه در زنجیر و اصالت ظاهری بود، ولی آزاد، آزاد اندیش و آزادی‌خواه بود، آن مرد شامی برای تحقیر و سرزنش آمد و پرسید «شما که هستید؟ و به چه روزگاری مبتلا شدید؟ امام فرمود آیا آیه تطهیر را خوانده‌ای؟ می‌دانی‌ آیه تطهیر در مورد کیست؟ گفت آیه تطهیر در مورد شماست، آن شخص شرمسار شد».

امام جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: امام سجاد علیه السلام برای اثبات حقانیت خود به آیه تطهیر استناد کرد، همچنان که امام حسن مجتبی علیه السلام بعد از صلح تحمیلی در مجلس معاویه به آیه تطهیر استناد کرد و امام امیرالمومنین علیه السلام در مجلس و روز شوری فرمود «در مورد کدام یک از شما آیه تطهیر نازل شده است؟» این آیه در مورد شان، مجد، عظمت، تطهیر و عصمت، ولایت و امامت ائمه اطهار علیهم السلام نازل شده است.

کد خبر 1770664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha