توسعه فیبر نوری به ۱۰۰ درصد برسد/سرعت اینترنت باید ۵۰ برابر شود

سعید جلیلی امروز در بازدید از نمایشگاه الکامپ گفت در طول چهار سال ریاست جمهوری سرعت اینترنت موبایل باید ۱۰ برابر و اینترنت ثابت ۵۰ برابر افزایش یابد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری شبستان، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح امروز ۱۱ تیرماه با حضور در نمایشگاه الکامپ با جمعی از فعالان حوزه الکترونیک و فناوری‌های ارتباطاتی دیدار کرد.

توسعه فیبر نوری به ۱۰۰ درصد برسد/سرعت اینترنت باید ۵۰ برابر شود

جلیلی در ابتدای این نشست، گفت: فیبر نوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد.وی افزود: سرعت اینترنت تلفن همراه حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند و جزو برنامه‌هایی است که برای آن بررسی‌های لازم انجام‌گرفته است. اکنون به لحاظ فنی و اقتصادی برای توسعه فیبر نوری مشکلی وجود ندارد. شعار و حرفی که پشتوانه ندارد نباید مطرح شود.

فرآیند تامین و تخصیص ارز نباید طولانی بشود

جلیلی تاکید کرد: به عنوان نمونه برای تامین زیرساخت و تجهیزات، ثبت سفارشی صورت می‌گیرد و قرار است که ارز تخصیص یابد و ممکن است پس از آن در بانک مرکزی ۳ تا ۴ ماه طول بکشد.

وی افزود: از سوی دیگر وقتی مطمئن هستید که ارز به شما تخصیص داده خواهد شد از بازار آزاد ارز را تهیه می‌کنید؛ این درحالیست که اگر این موضوع اولویت دارد باید ارز به آن تخصیص داده شود تا به بازار شوک وارد نکند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: وزارت صمت بانک مرکزی و در برخی موارد وزارت بهداشت یا وزارت کشاورزی باید در زمینه تخصیص ارز ورود پیدا کنند.

اصل، استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است

وی افزود: اصل استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است. جاده همیشه باید باز باشد. اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید. اصل بر این است که همه بتوانند از اینترنت استفاده کنند.

سعید جلیلی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ به ده ها دانشگاه رفتم و هر جلسه سه چهار ساعت طول کشید. اگر دولت می خواهد تنظیم گری را داشته باشد مشورت دولت با اصناف باید صورت گیرد. اگر می‌خواهد مقرره‌ای بگذارد اول نظر صنف را بپرسد و نظر خودش را هم تبیین کند. تنظیم گری دولت نباید مانع کار باشد.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه ای برای فناوری اطلاعات دیده شده است. دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند.

جلیلی گفت: دولت باید بتواند بستری را ایجاد کند که هر کسی نقش خودش را به بهترین شکل ایفا کند. البته مقاومت‌هایی می‌شود و یک جاده هموار وجود ندارد. در هشت سال رشد کشور منفی و صفر شد و به متوسط هفت دهم درصد رسید. جبران این عقب‌ماندگی باید با رشد جهش‌گونه صورت بگیرد.

جلیلی با حضور در سالن ۳۸ نمایشگاه بین المللی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: امروز اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی یک فرصت بزرگ و جهانی برای ملت ما بوده و رویکرد ما استفاده حداکثری از این ظرفیت است.

وی افزود: ما امروز یک نسل تحصیل کرده، دانشمند و متخصص در این حوزه داریم که می‌توانیم در لبه‌های دانش حرکت کرده و از فناوری به بهترین شکل استفاده کنیمجلیلی ادامه داد: در عرصه‌هایی مثل هوش مصنوعی امروز قدرت خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند بروز و ظهور کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات خاطرنشان کرد: ما اگر امروز از اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی صحبت می‌کنیم، صرفا یک بخش در کنار سایر بخش‌های دیگر همچون صنایع، کشاورزی، سلامت و ... نیست بلکه می تواند روی دیگر این بخش ها باشد که به آنها قوت و سرعت بدهد و خدمات باکیفیت تری ارائه کند.

وی همچنین در جمع فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال با وعده ۱۰ برابری شدن سرعت اینترنت موبایل و ۵۰ برابری شدن اینترنت ثابت در طول ۴ سال ریاست جمهوری، گفت: این میزان حداقل بوده و اصل بر استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است.

جلیلی به شعار یک جهان فرصت نیز اشاره کرده و افزود: باید از فرصت اقتصاد دیجیتال استفاده حداثری شود و دولت هم تنها نقش حکمرانی در این حوزه را برعهده داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اگر دولت می خواهد در حوزه تنظیم‌گری حضور داشته باشد باید در مشورت با اصناف پیشینی باشد زیرا معتقدیم نباید تنظیم گری دولت نباید مانع کار صنوف باشد.

وی با اشاره به راهبردی بودن اقتصاد دیجیتال، گفت: امروز آمریکا در حوزه هوش مصنوعی به دنبال محدود کردن سایر کشورها است اما باید به این موضوع توجه کنیم که هوش مصنوعی بخشی از اقتصاد دیجیتال است نه همه آن.

جلیلی افزود: شاید ما در گذشته در نقطه عطف فناوری‌هایی همچون رادیو و تلویزیون غایب بودیم اما امروز در بزنگاه تاریخی دیگر غائب نخواهیم بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه هفتم توسعه نیز تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه ای برای فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده و دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند.

کد خبر 1770680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha