شریعت اسلام، دین عقلانیت و گفتگوی مسالمت آمیز است

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه اثبات حقانیت در ادعای نبوت و دعوت بندگان خدا به توحید یکی از ماموریت های پیامبر اکرم(ص) بود، گفت:شریعت اسلام، دین عقلانیت و گفتگوی مسالمت آمیز است.

حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: بیست و چهارم ذی الحجة الحرام، یکی از روزهای مهم در تاریخ اسلام و به نام «مباهله» معروف است.

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه «مباهله» برای شیعه بزرگ‌ترین فضیلت و سند افتخار است، گفت: در چنین روزی، پیامبر گرامی اسلام (ص) آماده مباهله با مسیحیان «نجران» شد و حوادثی اتفاق افتاد که آنان مجبور شدند به مسلمانان جزیه بپردازند.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) چند نماینده به سوی مسیحیان نجران اعزام کرد، افزود: نمایندگان پیامبر اکرم(ص) وارد سرزمین نجران شدند و  نامه ایشان را تقدیم اسقف کردند.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: اسقف نامه واپسین پیامبر اسلام(ص) را با دقت مطالعه کرد و برای تصمیم نهایی، شورایی مرکب از شخصیت‌هایی از «سبأ» از قبایل «مذحج»، «عک»، «حمیر» و «انمار» که دارای سرنوشت مشترک بودند، در معبد بزرگ نجران تشکیل داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون بیان کرد: در این شورا نظریه های گوناگونی ارائه شد و برخی نظر به مخالفت و مبارزه با پیامبراکرم(ص) دادند، ولی اسقف نجران که فردی موحّد بود و علاوه بر حضرت عیسی(ع) به پیامبر اکرم(ص) نیز ایمان داشت، ولی این مطلب را پنهان می‌کرد، هنگامی که دید می‌خواهند به مدینه بروند و با پیامبر اسلام(ص) به مشاجره برخیزند، آنان را به خویشتن‌داری فراخواند.

وی یادآور شد: شورای مسیحیان نجران نظر داد که هیئتی از این جمع انتخاب و برای تحقیق درباره موضوع، به مدینه بروند و از نزدیک با حضرت محمد(ص) آشنا شوند و دلایل نبوت او را بررسی کنند.

حجت الاسلام خواجه پور اظهار کرد: وقتی هیئت نجرانی به سوی مشرق مشغول نماز شدند، مسلمانان خواستند از ورود آنان به مسجد و عبادت آنها به سوی مشرق جلوگیری کنند که پیامبر اکرم(ص) مانع آنان شد.

امام جمعه شهرستان مارگون ادامه داد: پس از سه روز، پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) آنان را به اسلام دعوت کرد، آنان گفتند: «ای ابوالقاسم!  همه‌ نشانی‌هایی را که در کتاب‌های آسمانی درباره پیامبر بعد از  عیسی(ع) آمده است، در تو یافتیم».

وی افزود: وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهمّ دینی گفت‌وگو دارند در یک جا جمع می‌شوند و به درگاه خدا تضرّع می‌کنند و از او می‌خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام(ص)در برابر مسیحیان نجران کرد، که در آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام خواجه پور گفت: در این آیه می‌خوانیم:( فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ)«هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».

امام جمعه شهرستان مارگون ادامه داد: این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان می‌دهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح(علیه السلام) و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر(ص) مأمور می‌شود که از طریق مباهله وارد شود و صدق گفتار خود را از این طریق خاصّ و روحانی به ثبوت برساند، یعنی با آنها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود!

وی یادآور شد: هنگامی که آیه فوق نازل شد پیامبر گرامی اسلام(ص) به مسیحیان نجران پیشنهاد مباهله داد، بزرگان مسیحی از پیامبر(ص)یک روز مهلت خواستند، تا در این باره به شور بنشینند. اسقف اعظم به آنها گفت: «نگاه کنید، اگر فردا محمد با فرزند و خانواده‌اش برای مباهله آمد از مباهله با او بپرهیزید و اگر اصحاب و یارانش را همراه آورد، با او مباهله کنید که او پایه و اساسی ندارد».

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: فردا که شد که پیامبر گرامی اسلام (ص) آمد، در حالی که دست علی(ع) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) پیش روی او حرکت می‌کردند و فاطمه(س) پشت سر او. مسیحیان و در پیشاپیش آنان اسقف اعظم آنان بیرون آمدند.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: هنگامی که پیامبرگرامی اسلام (ص) را با همراهان مشاهده کرد، پرسید: «اینها چه کسانی هستند؟" گفتند:این یکی، پسر عمو و داماد او است، و این دختر زاده‌های او هستند، و این بانو، دختر او است که از همه نزد او گرامی‌تر است».

وی بیان کرد: اسقف نگاهی انداخت و گفت: «من مردی را می‌بینم که مصمّم و با جرأت در مباهله آمده و می‌ترسم او راستگو باشد و اگر راستگو باشد، بلای عظیمی بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: ای ابوالقاسم (محمد(ص)) ما با تو مباهله نخواهیم کرد، بیا با هم صلح کنیم"»!.

حجت الاسلام خواجه پور افزود: در بعضی از روایات آمده که اسقف اعظم گفت: «من صورت‌هایی را می‌نگرم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا برکند چنین خواهد شد! پس مباهله نکنید که هلاک خواهید شد»!

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: در شأن نزول آیه تطهیر چنین نقل شده «روزی فاطمه زهرا(س) با ظرفی از غذا حضور پیامبر رسید، آن حضرت از دخترش خواست از شوهرش علی(ع) و حسن و حسین(ع) نیز دعوت به عمل آورد. او هم دستور پیامبر را اجابت کرد. هنگامی که همه حضور یافتند و به صرف غذا مشغول شدند، آیه تطهیر نازل شد».

وی بیان کرد: آن‌گاه رسول اکرم(ص) پارچه‌ای را که بر دوش داشت بر سرشان افکند و سه بار این جمله را تکرار فرمود: «پروردگارا اینها اهل بیت من هستند، آلودگی و رجس را از آنها دور کن و پاکشان ساز».

حجت الاسلام خواجه پور اظهار کرد: عمر بن ابی‌سلمه که خود ناظر جریان بود این‌گونه نقل می‌کند: «آیه تطهیر در منزل ام‌سلمه نازل شد، آن‌گاه پیامبر علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را نزد خود فرا خواند و قطعه‌ای را که بر دوش داشت بر سرشان افکند و گفت: «اینها اهل بیت من هستند، رجس را از ایشان دور ساز و پاکیزه‌شان گردان. ام‌سلمه پرسید: یا رسول‌الله، من هم از جمله ایشانم؟ فرمود: بر جای خود باش تو هم از خوبانی».

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: آیه تطهیر به بخشی از آیه سی و سوم سوره احزاب اشاره دارد «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. این آیه از بهترین ادله امامت اهل‌بیت (ع) است»، به طوری که اگر هیچ دلیلی غیر از این آیه نبود، همین آیه به تنهایی امامت و ولایت اهل‌بیت (ع) را به اثبات می‌رساند».

کد خبر 1770724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha