۳۸۰۰ پروژه در مناطق روستایی خراسان جنوبی اجرا شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ پروژه با اعتبار ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی، زیربنایی، اقتصادی و اشتغالزا در مناطق روستایی استان در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی، حسین هاشمی امروز سه‌شنبه (۱۲ تیر) در برنامه صبحانه شبکه خاوران اظهار کرد: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای  هزار و ۷۷۸ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار می‌باشد.

وی با بیان اینکه ۹۶۷ روستای استان دارای دهیاری هستند، ادامه داد: در ۹۰۴ روستا شورای اسلامی تشکیل شده و ۸۱۱ روستا هم فاقد دهیاری است یعنی زیر ۲۰ خانوار هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: به برکت نظام اسلامی و دولت مردمی سیزدهم توجه بسیار خوبی به حوزه روستاهایی مانند خراسان جنوبی شده که دارای محرومیت‌های دیرینه هستند و در این راستا توانستیم مجوز تاسیس دهیاری برای ۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد دهیاری در دولت سیزدهم اخذ شد که تحول بسیار خوبی در حوزه روستاها اتفاق بیفتد.

هاشمی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، رویکرد جدیدی به سمت مناطق کمتر توسعه‌یافته و روستاها و مناطق کم‌برخوردار به ویژه روستاهای استان خراسان جنوبی شد و روح امید و نشاط را در روستاها دمید، عنوان کرد: در قالب طرح حکمرانی روستا توجه ویژه‌ای به اقتصاد و معیشت و کالبد روستاها در قالب نظام توانمندسازی و سند تحول روستا شده است که شاهد تحولات خوبی در قالب ۱۶ نظام‌نامه خواهیم بود.

وی با تأکید بر نگاه ویژه دولت سیزدهم به اشتغال و کسب درآمد روستاییان، ادامه داد: شرایط اقلیمی کشور و استان خراسان جنوبی به گونه‌ای است که با خشکسالی و کمبود باران عجین شده است و راز توسعه و پیشرفت روستاهایی مانند خراسان جنوبی و تحول در اقتصاد آنان همه جانبه‌نگری در عرصه‌های مختلف تولید و درآمد، گردشگری، صنایع دستی و  موضوعات مختلف معدنی و سایر قابلیت‌ها  و ظرفیت‌هایی می‌باشد که در روستاها نهفته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به سفرهای استاندار، معاونین و مدیران به شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها، افزود: تاکنون از ۲۸ بخش که در استان داریم به ۱۲ بخش سفر کردند و نشست‌های تخصصی و گردهمایی با روستاها در قالب توانمندسازی داریم برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستاها که خیلی هم به خشکسالی و بارندگی بستگی ندارد، را شکوفا کنیم تا روستایی ما توجیه اقتصادی و اجتماعی برای ماندن در روستا را داشته باشد که ضمن تثبیت جمعیت با این سیاست‌ها و سند تحول برگشت معکوس و مهاجرت به روستاها را رقم بزنیم.

هاشمی بیان کرد: در حوزه عمرانی و زیربنایی در دولت سیزدهم، ۵۱۰ میلیارد تومان از محل ماده ۳۸، ۳۹ و ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت توانسته‌ایم به حوزه دهیاری‌ها اعتبار تزریق کنیم که در حد رفع مسائل اولویت‌دار روستاها با مصوبه شورای اسلامی و مواردی که در بودجه دهیاری دیده شده به کمک مدیریت محلی روستا که همان دهیار است، اجرا شده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی مانند ورزش و جوانان، بنیاد مسکن، راهداری، آموزش و پرورش و ... با کمک دهیاری‌ها تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ پروژه با اعتبار ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی، زیربنایی، اقتصادی و اشتغالزا در مناطق روستایی استان هزینه کردند که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی هستند که ۸۲ درصد اجرایی شده است، تصریح کرد: تاکنون طرح هادی در ۶۳۳ روستای استان اجرا شده است و همچنین طرح هادی ۱۹۸ روستا بازنگری شده است.

هاشمی از تامین ۳ هزار و ۵۰ هکتار زمین در ۳۵۷ روستای استان به منظور تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در بحث نهضت آسفالت بیش از دو برابر سهمیه استان توسط دستگاه‌های متولی جذب شد و آسفالت معابر در ۶۸۶ روستا فقط توسط بنیاد مسکن با اعتبار ۳۱۶ ملیارد تومان و حجم ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار مترمربع انجام شده‌ است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد مسکن‌های روستای مقاوم‌سازی شده که بالاتر از متوسط کشوری است، گفت: جشن پایان گازرسانی به مناطق روستایی استان و بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی روستاهای استان از نعمت گاز در دولت سیزدهم برگزار شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای ۹۳ مورد چمن مصنوعی در روستاهای استان، افزود: همچنین هشت دستگاه ماشین‌آلات سنگین، چهار دستگاه تانکر آبرسان، دو دستگاه گریدر و یک بیل مکانیکی و کمپرسی به ارزش بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به حوزه عشایر استان از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و سفر رئیس جمهور شهید اختصاص یافته است.

هاشمی با بیان اینکه در سند تحول و توانمندسازی روستاها الگوی واحدی طراحی شده که در قالب ۱۶ نظام‌نامه اجرا می‌شود برای اینکه روستاییان در بحث معیشت و اقتصاد توانمند شوند، عنوان کرد: کمیته وام استانی در قالب طرح‌هایی درآمدزا، خرید ماشین‌آلات، اشتغال بانوان در حوزه صنایع دستی و ... به کمک روستاییان آمده است.

وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده شاهد مهاجرت معکوس به روستاها از جمله در دشتغران طبس، جوخواه طبس، اسدآباد نهبندان، تیغدر قاینات، مصعبی سرایان، خانکوک فردوس، سلم‌آباد سربیشه و ... بودیم.

هاشمی  از روستاییان خواستار این شد که در بحث ساخت‌وساز و بیمه مسکن و محصولات کشاورزی با توجه به اینکه خراسان جنوبی حادثه‌خیز است رعایت نکات ایمنی را داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان که امروز پوشش ۳۷ درصد دارد، افزود: این صندوق برای روستاییانی آمده که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند و دو سوم کمک آن را دولت انجام می‌دهد لذا روستاییان باید از این فرصت استفاده کنند.

وی با اشاره به اخذ مجوز بکارگیری ۲۷ نفر نیرو برای دهیاری‌های استان از سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها کشور، گفت: نمایشگاه روستاآباد در شهریورماه امسال برگزار خواهد شد و سال گذشته ما در این حوزه مقام سوم کشوری را کسب کردیم.

هاشمی در پایان تأکید کرد: امیدواریم همه مردم به ویژه روستاییان در روز جمعه ۱۵ تیر ماه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری باری دیگر برگ زرینی بر افتخارات این رمز و بوم بیفزایند هرچند که روستاییان عزیز همواره در صحنه‌های مختلف اقتصادی، امنیت غذایی، فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس و دفاع از مرزها و صحنه‌های سیاسی نقش‌آفرین بودند و خراسان جنوبی در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری رتبه اول مشارکت را کسب کرد.

کد خبر 1770731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha