میدان‌داری مساجد در فرآیند انتخاب اصلح

مساجد در همه روزهای پس از واقعه شهادت شهید جمهور و همراهان و در طی مراحل مختلف انتخابات ریاست جمهوری، با برگزاری جلسات سیاسی و تبیینی سعی دارند تدارکات یک انتخابات پرشور را برای حماسه جمهور در جمعه ۱۵ تیرماه رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، از صدر اسلام تاکنون همه خوبی‌ها از مسجد صادر می‌شود و این مکان همواره پایگاه پویایی برای بسط فعالیت‌های انقلاب اسلامی به جامعه نیز بوده است.

با نگرشی اجمالی به تاریخ مساجد درمی‌یابیم مسجدی که در آن تنها نمازهای یومیه اقامه شود، نامش مسجد نیست بلکه نمازخانه است لذا مسجد محل ابلاغ احکام و دستورها و آموزه‌های دینی، جایگاه قضاوت و دادرسی، ستاد تبلیغات، و مرکزی برای رفع مشکلات مردم و مکان امنی برای سیاست، اقتصاد و فرهنگ به شمار می‌رود. در اندیشه دینی ما از مسجد به عنوان اصیل‌ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی یاد می‌شود که می‌تواند نقش پررنگی در جامعه ایران اسلامی داشته باشد.

امام راحل می فرمایند: «مسجد محل تبلیغ است درصدر اسلام از همین مسجدها ارتش‌ها راه می‌افتاده مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام مسجد بوده، هر وقت یک گرفتاری می‌شد مردم را در مسجد برای نماز جماعت صدا می‌کردند و آن گرفتاری را طرح می‌کردند، مسجد مرکز اجتماع سیاسی است».

در این نهاد مقدس باید به امر مهم سیاست‌گذاری توجه داشت؛ باید با سیر تطورات مسجد و بررسی منابع تاریخی و دینی، به سیاست گذاری اعتلای جایگاه مسجد در جمهوری اسلامی ایران اندیشید لذا بنا به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان متولیان امر، وظیفه‌ای خطیر در این زمینه بر عهده دارند.

در جمهوری اسلامی ایران همانند دوران دفاع مقدس، توفیق بر این است تا امر مهم انتخابات را از مساجد شاهد باشیم، هم اکنون مساجد زیادی در سطح کشور برای برگزاری پرشور انتخابات و کمک به انتخاب فرد اصلح با برگزاری جلسات تبیینی، به صورت ویژه پای کار سیاست هستند.

۹۰۰ مسجد تهران آماده اخذ رای مردم

حجت الاسلام سید یاسر موسوی- معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از مجموع ۳۷۰۰ مسجد استان تهران، در ۹۰۰ مسجد شعبه اخذ رای مستقر می شود. وی افزود: برای این دور از انتخابات این آمادگی در مساجد تهران وجود دارد که بنا به صلاحدید ستاد انتخابات در مساجد بیشتری شعبه اخذ رای مستقر شود.

مجید فاطمی ارفع- مشاور شهردار مشهد در امور دینی، روحاینت و حوزه های مشهد هم در گفتگو با خبرنگار شبستان درخصوص نقش مساجد و مسجدی ها در تشویق به مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح اظهار داشت: مسجد در نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژه داشته و صرفا مکانی برای عبادت نیست بلکه مسجد کانون تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی است.

مشاور شهردار مشهد در امور دینی، روحاینت و حوزه های مشهد با بیان اینکه جایی که امام جماعت می ایستد به آن محراب یعنی مکان حرب و جنگیدن می‌گویند، پیش نماز را امام می نامند یعنی کسی که جلو دار است لذا مسجد صرفا محل عبادت و نماز نیست.

به گفته وی؛ یکی از کارکردهای مسجد تبیین مسائل اجتماعی، سیاسی، بصیرت افزایی و رشد آگاهی و بینش مردم است لذا طبیعی است نمازگزارانی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند درخصوص هدایت های فکری و بصیرتی از جانب امام جماعت تامین شوند.

نقش مساجد در تعیین سرنوشت کشور

حجت الاسلام فاطمی ارفع ادامه داد: امام جماعت هم مکلف است که در حوزه های سیاسی، عقیدتی و معرفتی به سطح رشد معرفتی مردم کمک کند.

میدان‌داری مساجد در فرآیند انتخاب اصلح

وی با اشاره به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در این انتخابات که یکی از مظاهر مردم سالاری دینی در نظام و کشور ما است، امام جماعت نقش خود را در دو مورد باید ایفا کند، یکی درخصوص مشارکت حداکثری و متقاعد کردن مردم در تعیین سرنوشت کشور خودشان و نکته دوم انتخاب اصلح است.

مشاور شهردار مشهد در امور دینی، روحاینت و حوزه های مشهد افزود: امام جماعت مسجد، مکلف است شاخصه ها و ویژگی های یک نامزد اصلح که در آیات و روایات، در کلام بزرگان و فرمایشات امامین انقلاب و به طور خاص در فرمایشات رهبر معظم انقلاب است را برای مردم فارغ از اینکه (مردم به چه کسی رای می‌دهند) تبیین کند.

حجت الاسلام فاطمی ارفع با بیان این مطلب که مسجد نباید ستاد انتخابات یک فرد خاص باشد، تصریح کرد: مسجد باید مکان ارائه ویژگی ها و شاخص‌های اصلح باشد، اگر این مهم به خوبی توسط امام جماعت مسجد انجام شود، تشخیص درست را خود مردم انجام می‌دهند.

میدان‌داری مساجد در فرآیند انتخاب اصلح

به گفته وی؛ مسجد یکی از محورهای مهم بصیرت افزایی در نظام جمهوری اسلامی است و معتقدیم نقش مسجد در موضوع انتخابات و سیاست بی بدیل است.

گفتنی است با توجه به فرارسیدن ایام انتخابات مساجد زیادی در سطح کشور به‌عنوان شعبه اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در نظر گرفته شده‌اند تا مردم به راحتی با مراجعه به این مکان مقدس، سهمی در مشارکت حداکثری داشته باشند.

کد خبر 1770761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha