معماری اسلامی؛ بزرگ‌ترین پروژه «موزه فناوری ژوراسیک» در کالیفرنیا

 موزه فناوری ژوراسیک در کالیفرنیای آمریکا بلندپروازانه‌ترین تلاش خود یعنی کاوش در اشکال معماری اسلامی را که از قرن ۹ تا ۱۶ در اسپانیا ایجاد شده است، در سپتامبر سال جاری انجام خواهد داد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: موزه فناوری ژوراسیک در «لس‌آنجلس» واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا به دلیل شگفتی‌هایی که در موزه‌های دایره‌المعارفی دوره‌های گذشته یافت می‌شود، شناخته شده است و در به‌هم آمیختن هنر و علم، واقعیت و داستان تخصص دارد.

این موزه از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۸۸، نمایشگاه‌هایی با موضوعات متنوعی ارائه کرده است و در سپتامبر سال جاری میلای یعنی حدود یک ماه دیگر به عنوان بخشی از ابتکارات خود بر اشتراکات هنر و علم متمرکز است.

 موزه فناوری ژوراسیک بلندپروازانه ترین تلاش خود یعنی کاوش در اشکال معماری اسلامی که از قرن ۹ تا ۱۶ در اسپانیا ایجاد شده است را در سپتامبر سال جاری انجام خواهد داد.

دیوید ویلسون، بنیانگذار موزه فناوری ژوراسیک گفت که این بزرگترین پروژه ای است که تا به حال در موزه انجام شده است.

ویلسون توضیح داد: ما به‌تازگی از این بناهای معماری فوق‌العاده زیبا به‌ویژه با مقرنس‌ها، اشکال هندسی لانه زنبوری و غیره مطلع شدیم. مقرنس ها اساسا نسخه های بسیار تزئینی اسکینچ هستند، یک عنصر معماری که نشان دهنده گذار از دیوارهای مستقیم به یک گنبد منحنی است.

وی افزود: اولین نمونه‌های این شکل چند صد ساله در ایران و ازبکستان وجود دارد، اما در سراسر جهان اسلام از جمله در اندلس، بخش‌هایی از شبه جزیره ایبری که از سال ۷۱۱ تا ۱۴۹۲ تحت حکومت مسلمانان بودند، دیده می‌شود.

بر اساس ادغام تکنیکی و خلاقانه برنده جایزه بنیاد «مک آرتور»، چند سال پیش بنیاد «گتی» با ویلسون تماس گرفت و او را تشویق کرد تا پیشنهادی برای ابتکار در نمایش‌های این موزه ارائه کند.

او دو کمک مالی به مبلغ ۲۱۰ هزار دلار برای تحقیق و اجرای طرح «غزال محجبه» دریافت کرد که بر توسعه مقرنس و لاسریا، نوع دیگری از زیورآلات هندسی اسلامی که از خطوط متقاطع موجود در اسپانیای مسلمان تشکیل شده است، تمرکز خواهد کرد.

ویلسون خاطرنشان می‌کند که نسخه‌های اندلسی این فرم‌ها از این نظر منحصر به فرد هستند که ترکیبی از طراحی اسلامی با شیوه‌های ساختمانی اروپایی به ویژه در چوب را نشان می‌دهند.

وی  افزود: کمک‌های مالی برای سفر به اسپانیا برای بازدید از نمونه‌های مهم این فرم‌ها، از جمله الحمرا، سرمایه‌گذاری شده است.

ویلسون همچنین گفت: موزه همچنین با هنرمندی به نام «آنجل ماریا مارتین»، بنیانگذار مرکز «تفسیر نجاری» در آویلا قراردادی امضا کرد که به ما آموزش داد تا چگونه این سقف‌های منحنی راکاملا از چوب بسازند.

پس از رفتن مارتین، نیروهای موزه فناوری ژوراسیک موظف شدند از تکنیک های او پیروی کنند و با استفاده از گچ‌کاری سنتی و چوب و همچنین چاپ سه بعدی کارهای خود را انجام دهند.

اگرچه موزه حمایت قابل توجهی از گتی دریافت کرد، اما هنوز برای اجرای پروژه به بودجه بیشتری نیاز داشت.

در ماه آوریل، بنیاد «مایک کلی» دریافت کنندگان چهارمین کمک هزینه‌های پشتیبانی عملیاتی سالانه خود را اعلام کرد، برنامه ای که در ابتدا در طول همه گیری کرونا برای حمایت از نیازهای مبرم سازمان های هنری لس آنجلس راه اندازی شد.

در مجموع ۴۰۰ هزار دلار کمک های مالی به مجموعه ای از موسسات نوظهور، از LAXART و REDCAT گرفته تا بنیاد هنرهای کواکسیال، گرافیک خود آموز، منابع انسانی و غیره اعطا شد.

موسسه موزه فناوری ژوراسیک  هم ۲۸ هزار دلار دریافت کرد تا نمایشگاه دائمی جدید را که شامل سه فضای گالری است، احیا کند.

علاقه ویلسون به مقرنس‌ها و نقش‌های اندلسی نه تنها از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و ریاضیات نفس‌گیر آن‌ها ناشی می‌شود، بلکه همچنین نشات گرفته از نیروهای اجتماعی و سیاسی است که آنها را ممکن ساخته‌اند.

این دوره اغلب به عنوان «تعایش» یا «همزیستی» نامیده می شود، دوره ای از هماهنگی و تبادل نسبی بین جوامع مسلمان، مسیحی و یهودی در اسپانیای قرون وسطی.

به گفته ویلسون همه دانشمندان، هنرمندان، موسیقی‌دانان با هم کار می کردند. و اکنون با توجه به وضعیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، این موضوع چیزی است که باید در مورد آن صحبت کرد.

کد خبر 1770824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha