لزوم توجه مساجد به بیان معیارها و شاخصه های انتخاب اصلح

حجت الاسلام امیدیان با بیان اینکه مساجد به بیان معیارها و شاخصه های انتخاب اصلح بپردازند، گفت: مسجد با بهره گیری از جایگاه خود می تواند نقش مهمی را در معرفی و تشویق به انتخاب اصلح ایفا و به تقویت نظام اسلامی و بهبود کیفیت حکمرانی کمک کند.

حجت الاسلام سعید امیدیان -عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم و موسس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران نورآباد- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئله حضور حداکثری و هوشمندانه مردم در انتخابات نشانه آشکاری از استحکام پایه های مردم سالاری دینی است.

وی در ادامه بیان کرد: این حضور حداکثری نیازمند هم گرایی و وحدت ملی است و باید مردم نگاهشان به انتخابات به عنوان مسئله اول باشد و مردم بدانند که می شود با انتخاب درست و صحیح، سیستمی را ایجاد کرد که کارآمد باشد و مشکلات را حل کند.

*افزایش وحدت و هم بستگی ملی از آثار و برکات انتخابات

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه در این بحبوحه آنچه بسیار اهمیت دارد بحث امیدآفرینی است، افزود: در زمینه ایجاد امید و نشاط و حضور حداکثری باید اساتید و روحانیون و مساجد پای کار بیایند.

حجت الاسلام امیدیان ادامه داد: حضور مردم در انتخابات را به چند دلیل می توان از ارکان اساسی یک جامعه مردم سالاری دینی نام برد و مسئله اقتدار کشور و تقویت بنیان های آن یکی از مهم ترین دلایل است و این موضوع هم دشمن را ناامید می کند و هم قدرت چانه زنی کشور را در همه عرصه های بین المللی بالا می برد. 

موسس حوزه‌های علمیه نورآباد در ادامه گفت: تقویت مشروعیت نظام به حضور مردم وابسته است و انتخابات یکی از ابزارهای بیان اراده ملت است و مشارکت گسترده در انتخابات به مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی کمک می کند و نشاشن می دهد مردم به فرآیندهای آن اعتماد دارند.

وی با اشاره به بحث پاسخگویی و مسئولیت پذیری دولت عنوان کرد: وقتی مردم در انتخابات خیلی فعال شرکت کنند دولت به عنوان منتخب مردم موظف است پاسخگوی نیازها و مطالبات آنان باشد و اگر پاسخگو نباشد این پشتوانه را از دست خواهد داد.

حجت الاسلام امیدیان با بیان اینکه افزایش وحدت و هم بستگی ملی از دیگر آثار و برکات انتخابات حداکثری است، افزود: در انتخابات تمام اقشار جامعه به دور از تفاوت های سیاسی، گرایش های حزبی و اختلافات طبقاتی در یک فرآیند مشترک یعنی انتخابات همراه هم هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم در ادامه گفت: اگر مشارکت و حضور مردم بالا باشد سبب پیشگیری از فساد و سو استفاده از قدرت خواهد شد لذا مسئولان می دانند که مردم عملکرد آنان را ارزیابی می کنند و اگر دچار فساد شوند در انتخابات بعدی رای نخواهند آورد.

*نقش مساجد در افزایش میزان مشارکت در انتخابات

وی با بیان اینکه مساجد و فعالان مساجد از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، افزود: مساجد می توانند نقش مهمی را در افزایش مشارکت مردم ایفا کنند و در مورد اهمیت مشارکت و جایگاه انتخابات به آگاه بخشی بپردازند.

موسس حوزه‌های علمیه نورآباد در ادامه عنوان کرد: مساجد و فعالان آن ارزش های رای دادن را برای مردم بیان کنند و به ترغیب مردم برای حضور در این فرآیند بپردازند و مردم را در تعیین سرنوشت کشورشان کمک کنند.

حجت الاسلام امیدیان تاکید داشت: مساجد فضاهایی برای گفتگوهای اجتماعی طرفداران و ستادهای نامزدها ایجاد کنند و به تبادل نظر بپردازند و این گفتگوها می تواند به افزایش آگاهی و درک مسائل سیاسی کمک کند.

وی در ادامه گفت: در جوامعی که مسجد نقش مهمی در زندگی مردم دارد قطعا توصیه های ائمه مساجد می تواند تاثیر زیادی در افزایش اعتماد مردم به انتخابات داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه تشویق رای اولی ها جهت حضور در انتخابات اهمیت ویژه ای دارد، افزود: مساجد باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهند از جمله می توان به برگزاری جلسات آگاهی بخشی توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد.

حجت الاسلام امیدیان در ادامه عنوان کرد: فعالان سیاسی را به مساجد دعوت کنند و فرآیند انتخابات و تاثیرات آن را برای رای اولی ها بیان کنند و به ایجاد حلقه های معرفتی بپردازند و ابهامات و نگرانی های آن را برطرف و به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.

موسس حوزه‌های علمیه نورآباد با بیان اینکه مساجد از رسانه های اجتماعی غافل نشوند، افزود: مساجد با استفاده از رسانه های اجتماعی می توانند به تشویق رای اولی ها بپردازند و جذب توجه جوانان را داشته باشند.

وی بیان داشت: گروه های داوطلبی را جهت ترغیب جوانان به مشارکت در انتخابات تشکیل دهند و به ارائه خدمات مشاوره فردی بپردازند و مشاوره ها می تواند ابهامات و نگرانی ها را رفع کند.

حجت الاسلام امیدیان با اشاره به اینکه مساجد به بیان معیارها و شاخصه های انتخاب اصلح بپردازند، افزود: در تریبون عمومی از معرفی یک مصداق تا جایی که ممکن است پرهیز کنند و شاخصه ها همان ملاک هایی است که رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند.

موسس حوزه‌های علمیه نورآباد در ادامه گفت: انتخاب اصلح کسی که بتواند پاسبان خوبی برای دین و مذهب باشد و مطالبات جوانان و مردم را تامین کند و امنیت ملی و منافع کشور را رعایت کند.

وی بیان کرد: کارشناسان و متخصصانی که گرایش خاصی ندارند معیارهای مناسب را برای انتخاب اصلح کنند و به تشویق و ترغیب مردم جهت بررسی و تحقیق کاندیداها بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه مساجد می توانند از شفافیت و عدالت حمایت کنند، گفت: مسجد با بهره گیری از جایگاه خود می تواند نقش مهمی را در معرفی و تشویق به انتخاب اصلح ایفا کند و به تقویت نظام اسلامی و بهبود کیفیت حکمرانی کمک کند.

کد خبر 1770928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha