زنان در انتخابات پُرشور و انتخاب اصلح مثل دوران انقلاب نقش راهبری دارند

اسماعیلی با بیان اینکه زنان نقش مهمی در مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح دارند، گفت: امام خمینی(ره) از زنان به رهبران نهضت تعبیر کردند، قطعا اگر فضا مهیا باشد امروز هم آنها در انتخابات نقش راهبری خود را ایفا می‌کنند.

«مریم اسماعیلی»، استاد حوزه و دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار زنان و خانواده  خبرگزارش شبستان با اشاره به نقش آفرینی زنان در برگزاری انتخابات پرشور، اظهار کرد: وقتی صفحات تاریک و سفید تاریخ را بررسی می کنیم؛ می بینیم زنان همیشه در بسیاری از عرصه های مختلف اجتماعی و انقلابی نقش خیلی مهمی داشتند. گاهی مواقع به دلیل ظلمی که عده ای از افراد ظالم به مردم می کردند، پشتیبان پادشاهان عدالت طلب می شدند؛ در واقع هم مشوق و هم پشتیبان بودند.

گسترش استراتژی حضرت امام در حوزه زن به خارج از کشور

وی با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: امام راحل  اوایل انقلاب زنان را رهبران نهضت خطاب می کردند و می فرمودند: «شما بانوان رهبران این نهضت هستید». باید توجه داشت رهبر کسی نیست که فقط پیش رو باشد بلکه رهبر کسی است که پیشران است؛ به بیان دیگر رهبر پرچمدار و علمدار است،حرکت می کند و بقیه پشت سر او حرکت می کنند. بنابراین مفهوم سخن حضرت امام این است که شما حرکت کردید و پشت سر شما مردان به راه افتادند و در نهایت انقلاب به پیروزی رسید. ضمن اینکه این استراتژی و راهبرد امام در خصوص جایگاه زن به خارج از کشور هم سرایت کرد و بر همین اساس بسیاری از زنان مسیحی خارج از کشور هم به دلیل همین راهبرد امام و جایگاه و ارزشی که ایشان به زنان قائل بودند، مسلمان شدند؛ چرا که دیدند چقدر به جایگاه زنان بهاء داده می شود.

وی تصریح کرد: همچنین، مقام معظم رهبری که ادامه دهنده نگاه امام خمینی (ره) است، همین راهبرد و نگاه را نسبت به جایگاه زنان دارد و در طول ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب می گذرد، بانوان در همه عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی رشد قابل توجهی داشتند. حال، باید ببینیم وظیفه ما زنان در قبال انقلاب چیست، آیا بانوان به اندازه کافی از موقعیت و جایگاهی که انقلاب به آنها داد؛ از ظرفیت خودشان برای رشد و اعتلای کشور استفاده کرده اند. پاسخ این است که در بعضی مواقع زنان بسیار نقش آفرین بودند و در برخی دوره ها نیز به اندازه کافی از ظرفیت خود استفاده نکردند.

این استاد حوزه با اشاره به مشارکت زنان در انتخابات تصریح کرد: نقش زنان در مشارکت عمومی بسیار تاثیرگذار است. زمانی که زنان از نعمت های خدادادی خود مانند قدرت اقناع، قدرت پیگیری و قدرت حق طلبی استفاده کردند؛ مشارکت افزایش داشته و این مشارکت باعث قوت و توسعه نظام و تیری در چشم دشمنان انقلاب و جهان غرب  می شود، اما در زمان کوتاهی بانوان از این مسئولیت؛ از قدرت و ابهت کشور کاشته شده است لذا مشارکت زنان در همه عرصه ها یک امر مهم و ضروری هم برای حفظ نظام و تقویت کشور و هم برای خانواده ها است.

زنان روایتگر «وعده صادق» به نسل آینده باشند

این پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه «وعده صادق» یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب ایران محسوب می شود، تصریح کرد: اگر ما زنان «وعده صادق» دوره شهید جمهور آیت الله رئیسی را که پاسخی در جهت تعرض اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران بود به خوبی روایت کنیم و محافظان و ادامه دهندگان انقلاب باشیم با این کار می توانیم قدرت نظام و ایران را در سطح جهان افزایش دهیم.

لزوم آشنایی مادران با ادبیات روز جهان برای انتخاب اصلح

این استاد حوزه با اشاره به شناخت انتخاب اصلح توسط مادران و کمک آنها به فرزندان در این زمینه تصریح کرد: از آنجا فوت و فن فرزندان در دست مادران است، یقینا می توانند هم در مشارکت و هم در انتخاب اصلح، آنها را راهنمایی کنند ضمن اینکه اطلاعات مادران از انتخاب اصلح بسیار مهم و ضروری است چرا که باید بتوانند به سوالات و شبهاتی که برای بچه ها پیش می آید، پاسخ دهند. لذا اگر مادران با ادبیات روز و پاسخ به شبهات آشنا نباشند چه بسا مشکل ساز شوند. در واقع در خانواده هایی که پدر ارزش و احترام خاصی به جایگاه مادر قائل است و به بیان دیگر پشتوانه مادر می باشد حرف مادر در خانواده یک سند محسوب می شود البته نه به معنای «مادر سالاری» بلکه به لحاظ جایگاه مادر به عنوان یک مربی و تربیت کننده؛ که در این صورت بچه ها بیشتر به حرف های مادر گوش می دهند.

روحانیون مساجد زمینه حضور مادران جوان را در قالب گفتگو فراهم کنند

اسماعیلی با اشاره به استفاده از ظرفیت مساجد در افزایش بصیرت و آگاهی زنان در انتخاب اصلح، خاطرنشان کرد: حضرت امام فرمود: مسجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید. متاسفانه مدتی است که سنگرها را رها کردیم و به فرهنگسراها افزودیم. در حال حاضر نیز موجی ایجاد شده مبنی بر این بیت که «هر کسی دور ماند از اصل خویش   باز جوید روزگار وصل خویش» در واقع بیانگر این است که زمینه هایی برای بازگشت به مساجد ایجاد شده است؛ بنابراین در ذیل این نگاه اگر روحانیون و اعضای هیئت امنای مساجد زمینه حضور مادران جوان را در قالب گفتگو فراهم کنند چرا که با انتقال تجربه و رد و بدل شدن ایده ها، نظرات و جهان بینی بانوان در کنار یکدیگر بر اطلاعات و بصیرت زنان افزوده می شود به فرض مثال در گذشته زنان همسایه دور هم جمع می شدند و سبزی پاک می کردند؛ هر چند این دورهمی بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد اما در پس همین دور همی ساده، تجربیات و نظرات زیادی انتقال و رد و بدل می شود که در واقع نوعی یکدست بودن بین زنان محله را به دنبال داشت.

دورهمی های زنانه بصیرت افزا باشد

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اگر در مساجد زمینه گفت و گو برای بانوان فراهم شود و یک راهبر و استادی هم باشد که آنها را در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و همچنین مشارکت عمومی و انتخاب اصلح هدایت نماید و سوالات و شبهات ذهنی آنها را پاسخ دهد؛ این امر ، هم باعث تقویت افکار و ایده های بانوان می شود و هم در کنار اینها بچه های ۳-۴ ساله ای که همراه مادرانشان به مسجد آمدند با شنیدن گفت و گوها و مطالب آنها تحت یک نوع تربیت غیر مستقیم قرار می گیرند که فواید خوبی برای آینده  آنها دارد؛ بنابراین، بچه ها را نباید دست کم بگیریم چرا که در سن ۳-۴ سالگی یا حتی کوچک تر،چیزهای بسیاری را می فهمند و  یاد می گیرند.

کد خبر 1770955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha